دوربین لپتاپ و شیوه های نوین هک کردن

تا مدت ها مردم بر این باور بودند که اگر دوربین لپتاپشان روشن شود حتما چراغ کوچک کنار دوربین نیز روشن خواهد شد. با این خیال نگران این نبودند که هکری به رایانه آنها نفوذ کند و از آنها فیلم و یا عکس تهیه کند. یک مثالی که اخیرا سر و صدا کرد مربوط به تصاویر عریان خانم ولف آمریکایی بود.

جالب است که بدانیم این هک بر روی یک رایانه مک اتفاق افتاده که ما باز هم به غلط بر این باور هستیم که هک نمیشود و یا ویروس کمتر میگیرد. شیوه کار خیلی ساده نیست ولی هکر باید نرم افزاری بنویسد که چیپ میکرو کنترلر دوربین لپتاپ را دوباره برنامه ریزی کند. در برنامه ریزی جدید هکر کد های مربوط به روشن شدن چراغ لپتاپ را خاموش میکند. و از آن به بعد میتواند از راه دور و از طریق اینترنت به رایانه قربانی اش وصل شود و عکس و فیلم تهیه کند.

این قصیه توسط یکی از دانشمندان دانشگاه جان هاوکینگز آمریکا در سال ۲۰۰۸ به اطلاع عموم رسیده بود. این داشنمند نشان داده بود به کمک نرم افزار های جانبی چگونه میتوان وبکم یک مک بوک قدیمی را هک کرد. حال آیا این کار را بر روی لپتاپ های جدید و یا مکبوک های جدید میشود کرد و یا خیر هنوز مشخص نشده است.

در مورد خانم ولف، ایشان به جای اینکه به خواسته های هکر تن در دهند مورد را به پلیس گذارش دادند و اف بی آی آمریکا مجرم را دستگیر کرد. احتمالا مجرم چیزی در حدود ۶ سال را باید پش میله های زندان بماند. حال جالب است بدانید که یکی از اعضای بالا رتبه اف بی آی که در حال حاضر در اف بی آی کار نمیکند گفته است که اف بی آی سالیان سال است که تصاویر وب کم را بدون اینکه چراغ آن را روشن کند ظبط می کرده است.  البته این اولین باری نیست که هکر ها تصاویر وب کم را ظبط میکنند اما اولین باری است که این کار بدون روشن شدن چراغ انجام گرفته است.

چگونه وبکم خود را ایمن کنیم

یکی از فعالین این حوزه میگوید من بار ها وب کم های مختلف را از این کامپیوتر به آن کامپیوتر امتحان میکردم ولی وفتی برای اولین بار تصویر زنده اتاق بچه ای را در اینترنت دیدم بسیار ترسیدم و تصمیم گرفتم مراقب امنیت خودم باشم. او می گوید بهترین کار این است که سیستم خود و آنتی ویروس خود را به روز نگه دارید تا حداقل هکر ها به آسانی نتوانند به رایانه شما نفوذ کنند. همچنین اضافه می کند شما باید نرم افزار وب کم خود را نیز به روز کنید و سعی کنید که وب کم خود را در سایت شرکت ثبت کنید. با این کار اگر حفره امنیتی در وب کم شما پیدا شد شرکت سازنده می تواند سریع تر شما را با خبر کند.

حذف فیزیکی هم روش دیگر است. اگر وب کم شما از طریق درگاه یو اس بی به کامپبوتر وصل می شود سعی کنید پس از هر بار چت کردن وب کم را از رایانه جدا کنید. هیچ هکری نمیتواند وب کم جدا شده از سیستم را هک کند.

اگر از لپتاپ استفاده میکنید سعی کنید هر وقت که آن را استفاده نمیکنید درش را ببندید.  با این کار ماکسیمم عکسی که کسی از شما میتواند ظبط کند شمایید در پشت لپ تاپتان و دیگر تصاویر خیلی خصوصی درز نمی کند.

مثل سایر ویروس ها و بد افزار ها، سعی کنید اتچمنت های مشکوک پست الکترونیکی که از اطرافیان خود میگیرد را بار نکنید. باید بدانید که هکرها اول یک تروجان و یا یک بدافزاری بر روی رایانه شما نصب میکنند، سپس توسط آن تروجان یک بد افزار مربوط به دوربین را نصب میکنند تا بتوانند شما را بدون اینکه خود بدانید، ببینند. اگر ایمیلی از دوستی گرفتید و به اتچمنت آن شک کردید، آن را باز نکنید و به راحتی به دوست خود زنگ و یا اس ام اس بزنید و از صحت ایمیل اطمینان حاصل کنید.

روی هر لینکی که در شبکه های اجتماعی پخش می‌شود کلیک نکنید. هکر ها از سیستم های کوچک کننده آدرس اینترنتی استفاده می کنند تا مقصد نهایی لینک را مخفی کنند. اگر در شبکه اجتماعی لینکی دیدید که به نظر به عکس و یا نوشته ی غیر واقعی رجوع می کرد روی آن کلیک نکنید. هکر ها از این لینک ها استفاده می کنند و بر روی رایانه ی شما بد افزار نصب میکنند.

 

یکی دیگر از راههای هک کردن با دزیدن کلیک و یا کلیک جکینگ است. در این روش هکر توسط سایتی اجازه اینکه فلش از شما بخواهد وب کم شما را استفاده کند مخفی میکنند. و شما بدون اینکه یدانید بر نقطه ای از صفحه کلیک میکنید که اجازه ظبط را به فلش ادوبی میدهد.

و در آخر بهترین روش برای جلوگیری کردن از هک شدن پوشاندن روی وب کم است. متخصصین توصیه می کنند که از یک نوار چسب برق استفاده کنید و هر وقت به وب کم نیاز داشتید نوار را برداشته و دوباره بر سر جایش قرار دهید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com