دو دهه از بازگشت دوباره جامعه مدنی به عرصه حیات اجتماعی – سیاسی جامعه ایرانی می‌گذرد. در این سال‌ها، جامعه مدنی ایرانی از یک سو از رشد، تنوع وتکثر نسبتا چشمگیر برخوردار بوده و توانسته حیات اجتماعی هزاران شهروند ایرانی را در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به نمایش در آورد و از خلال بسیج اجتماعی شرکت‌کنندگان، نیروی اجتماعی بزرگی بیآفریند، و از سوی دیگر با ارعاب، سرکوب، محدویت‌ها و تنگناهای شدید محیط سیاسی – حقوقی و گفتارهای دموکراسی‌ستیز و جامعه مدنی‌هراسی مواجه بوده است.

علیرغم مسلط شدن گفتارجامعه مدنی در دو دهه گذشته در عرصه روشنفکری و سپهر سیاسی – اجتماعی جامعه ایرانی، متاسفانه روشنفکران، دانشگاهیان و کنشگران مدنی نتوانسته‌اند تاکنون ادبیات و محتوای در خور و شایسته‌ایی در سپهر جامعه مدنی خلق و ارائه نمایند. همچنان کنشگران مدنی از فقر ادبیات و محتوا در این عرصه رنج می‌برند. فقر دانش و محتوا در عرصه جامعه مدنی یکی از مهم‌ترین ضعف‌ها فراروی کنشگران و فعالان مدنی برای پیشبرد پروژه جامعه مدنی سازی است.

از این‌رو موسسه کنشگران داوطلب قصد دارد در چارچوب برنامه “مبادله دانش و تجربه” با همکاری گروهی از فعالان مدنی در حد وسع و توان خود به تولید ادبیات و محتوا در عرصه جامعه مدنی اقدام نماید. یکی از اقدام‌های مهم موسسه کنشگران داوطلب برای اجرایی کردن برنامه دانش، تشکیل “گروه ویکی‌پدیا” به‌منظور غنی کردن بخش فارسی دانش‌نامه آن‌لاین ویکی‌پدیا در حوزه جامعه مدنی است. بسیاری از مفاهیم و واژگان کلیدی و بنیادی جامعه در ویکی‌پدیای فارسی مدخل ندارند و از همین رو تعدادی از اعضا و داوطلبان موسسه کنشگران داوطلب در تلاش‌اند به‌مرور و با همکاری دیگر اصحاب جامعه مدنی به تولید ادبیات و محتوا در این عرصه اقدام کنند. نکته قابل تأمل دیگر شکاف جنسیتی موجود در ویکی‌پدیا است که تنها در حدود ۱۲ درصد نویسندگان آن در سراسر دنیا را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین گروه ویکی‌پدیای کنشگران داوطلب در تلاش است تا هر چه بیش‌تر داوطلبان زن را تشویق به همکاری در زمینه تولید محتوا درباره مسایل زنان و جنسیت کند. آغاز همکاری در گروه ویکی‌پدیا در صورت لزوم با ارائه آموزش ویکی‌نویسی همراه خواهد بود.

ویکی‌پدیا بزرگ‌ترین دانش‌نامه آن‌لاین است که از سال ۲۰۰۱ آغاز به‌کار کرده است. ویکی‌پدیا یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد ویکی‌مدیاست. مشارکت در تولید محتوا در ویکی‌پدیا برای همگان آزاد است.

گروه ویکی‌پدیای موسسه کنشگران داوطلب از همه روشنفکران، کنشگران مدنی و اصحاب جامعه مدنی انتظار دارد تا در پیشبرد این پروژه مشارکت فعال نمایند. برای ارائه پیشنهاد یا اعلام آمادگی برای همکاری با ما به نشانی الکترونیکی wiki@volunteeractivists.org تماس بگیرید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com