ریوار آبدانان

نوروز سال ۱۴۰۳ خورشیدی (۲۷۲۴ کوردی) بر همه‌ی خلق کورد، به‌ویژه کرماشان مقاومتگر و ایلام سربلند خجسته و مبارک باد. بی‌شک، نوروز امسال به نوروز خیزش و رستاخیز کرماشان و ایلام مبدل گشته است. از گیلان‌غرب و شاباد و دالاهو و سرپل ذهاب تا کارزان و ایوان و آبدانان و ملکشاهی، مراسم افروختن آتش و جشن نوروز به شیوه‌ی دسته‌جمعی و بسیار باشکوه برگزار گشت. کلهرها، گوران‌ها، فیلی‌ها، لک‌ها و لورها دوشادوش همدیگر از بزرگ تا کوچک و از زن و مرد تا کودک و خردسال، به زیباترین شکل، نوروز کوردانه‌ی خود را پاس داشتند. آشکار گردید که نوروز، مقاومت و هویت کورد آزاد از چه رنگارنگی شاد و پرمعنایی برخوردار است. آینده‌ی ما در این روز و در روشنایی آتش نوروز، متولد گردید.

هرچند رژیم و سلطه‌طلبان همیشه خواسته‌اند تا فرهنگ و اراده‌ی خلق کرماشان و ایلام را ذوب کرده و نابود گردانند، اما اثبات شد که این سودا و رؤیای آن‌ها به نتیجه نرسیده و نمی‌رسد. هرچند احزاب و جریانات سیاسی کورد در سال‌های گذشته، اشتباهات بسیاری داشته‌اند و به کرماشان و ایلام اهمیت فراخوری نداده‌اند، ولی خلق کورد در ایلام و کرماشان در این نوروز، توان و اراده‌ی سیاسی و هویت فرهنگی خود را به همگان نشان داد.

بی‌شک هیچ جریان و حزبی حق ندارد که خود را صاحب این رستاخیز باشکوه خلق کرماشان و ایلام بداند و باید اراده‌ی مردم این منطقه را به زیر انحصار خود درنیاورد. زیرا خلق کرماشان و ایلام بدون اینکه خود را به هیچ جریان سیاسی‌ای متکی سازد، خود را به این سطح بالا از هویت‌خواهی و اراده‌ی آزاد رسانده است. این حقیقت را هم طی جنبش «زن زندگی آزادی» (ژن ژیان ئازادی) به چشم دیدیم و هم در جشن نوروز امسال.

ملی‌گرایی منطقه‌گرا، مذهب‌گرا و واپس‌مانده‌ی کوردی، در تاریخ نزدیک به یکصد سال خود، نه توانایی سازمان‌دهی ایلام و کرماشان را داشته است، نه قدرت و اراده‌ی این کار را داشته و نه خواهان چنین کاری بوده است. کورد ایلام و کرماشان، نه تسلیم سیاست‌های مرکزگرایانه‌ی رژیم ایران شده است و نه با سیاست‌ها و شعارهای اشتباه و کُشنده‌ی سازمان‌های واپس‌گرای کوردی فریب خورده است. به همین دلیل امروز می‌بینیم که خلق کورد در کرماشان و ایلام بدون آنکه به این سازمان‌ها و احزاب اتکا کند، به شیوه‌ی خودجوش و خودساخته، خویش را به این سطح بالا از آگاهی سیاسی و فرهنگی رسانیده است. از همین رو شایسته است که به خلق کوردپرور و شریف ایلام و کرماشان دست‌مریزاد و تبریک گفته و به آن‌ها بگوییم «شما درس مبارزه و کوردبودن و پیشاهنگی را به همگان آموختید، سربلند بمانید که پیروزی و نوروز، شایسته‌ی شماست». آرزومندم که هر روزتان نوروز آزادی و پیروزی باشد.