پس از انتشار« پیام تبریک صدها فعال فرهنگی، سیاسی و مدنی به محمد خاتمی » تعدادی از کاربران فیس بوک به لحن مبالغه آمیز این نامه معترض شدند. در بخشی از این نامه خطاب به رییس جمهور پیشین ایران چنین آمده: “نمی توان خاتمی را ندید. خاتمی همه جا هست. در روزنامه‌هایی که دیگر پرشمار نیستند، در خانه ی سینمایی که دیگر باز نیست، در کتابهایی که دیگر اجازهء نشر ندارند. خاتمی این جاست. پیش دوست، پیش دشمن. در یاد ما و در دل ما.”

عمار ملکی در واکنش به این نامه سرگشاده چنین واکنش می دهد: این نامه را باید با این آیه شروع میکردند که «ایاک نعبد و ایاک نستعین»…
خوب با این شکل استدلال رومانتیک و یک طرفه، که این فعالان دوران خاتمی را بهترین دوران تاریخ دانسته اند و او را پیامبر دوران خواندند، طرفداران شاه سابق هم میتوانند، صدها خاطره و اتفاق خوب از «آزادی اجتماعی» تا «سربلندی در جهان» تا «ارزش پول ملی» تا «حضور نخبگان در منسبها» تا «پیکان ۳۰۰۰ تومانی» تا «وزارت بانوان» و … را ردیف کنند و آن اعلیحضرت را به عرش اعلی ببرند…..آدم حیرت میکنه واقعا… بابا تولدش را تبریک بگویید، دیگر این مجیزگویی های عجیب غریب و همه را طفیلی خاتمی و دورانش دانستن یعنی چه؟ خدا رحم کرد که او در جایگاه مقام معظم نیست….مطلب را هم جوری نوشته اند که جرات نکنی حرفی بزنی چرا که پیشاپیش متهم به توهین به مقدسات میشوی!

محسن می گوید: خانم یا آقایی که میری به خاتمی تبریک تولد میگی؛ آیا عنایت داری که گوی سبقت رو از مداحان رهبر معظم انقلاب ربودی و مدال طلای المپیک مجیزگویی رو کسب کردی و پرچم جمهوری اسلامی رو بر فراز قله ی دماوند به اهتزاز درآوردی؟ خسته نباشید جمیعا. لطفا توی این روزها که هنوز هوا خوبه یه سری به منزل سعید حجاریان بزنین تا براتون تعریف کنه که ظهور خاتمی در سال ۷۶ طرح وزارت اطلاعات بود برای حفظ نظام از سقوط. و اون نیمچه فضای بازی هم که بود فقط به دلیل اجرای همین طرح بود. باور نداری؟ بسم الله. همین الان برو از سعید حجاریان بپرس. فقط نیای بگی طراح اون قضیه، بدنه ی شریف و مردمی وزارت محترم اطلاعات بوده که ممکنه یه چیزی بهت بگم.

لیلی روزنامه نگار ساکن نروژ می گوید: ۶۰۰ نفر، با عنوان فعال فرهنگی، سیاسی و مدنی نامه ای را شما بخوانید روضه ای را خطاب به سید محمد خاتمی نوشته اند..
وای به حال ما که این افراد، فعالان جامعه ما محسوب می شوند و باز وای به حال ما که هنوز نتوانسته ایم برای یک بیانیه اجتماعی، این تعداد امضا جمع آوری کنیم …

سعید با بازنشر یادداشت میرحسین موسوی به تفاوت رفتار او با محمد خاتمی در واکنش به انتشار چنین نامه ای پرداخت. میرحسین موسوی رهبر در بند در واکنش به تبریک تولدش چنین نشوته بود: تولد اینجانب نه هفتم مهر که روز آشنایی با شماست. حتی اگر روز هفتم مهر به دنیا آمده بودم نیز جا نداشت حرکت شما به کیش شخصیت آلوده شود.

امیدوارم این کلمات مرا صمیمانه و از سر نگرانی و نه یک شکسته نفسی بی حقیقت و تعارف گونه تلقی کنید.

در مورد انتشار این نامه سرگشاده چه فکر می کنید؟ تریبون زمانه از بحث‌های سازنده کاربران در مورد مسایل روز استقبال می کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com