سازمان حقوق بشر ایران؛ ۸ فروردین ۱۴۰۳: صبح روز دوشنبه ۶ فروردین، حکم یک زندانی به‌نام عباس آقایی و صبح روز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه، حکم یک زن و شوهر که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمد. اعدام عباس آقایی اولین اعدام ثبت شده در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود که در دومین روز کاری این سال انجام شده است. 
عباس آقایی

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز دوشنبه ۶ فروردین ماه، حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود عباس آقایی، ۳۶ ساله و اهل تبریز احراز شده است.

همچنین روز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه، حکم اعدام یک زن و شوهر اهل جلفا که در یک پرونده با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمد. هویت مرد اعدام شده یاسین ذولفقاری احراز شده است. از هویت همسر وی تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی به دست نیامده است.

یک منبع مطلع درخصوص اتهامات این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «عباس آقایی ۲۸ ماه پیش درحالی با اتهام مواد مخدر بازداشت شد که مواد مخدر کشف شده متعلق به او نبوده و خودش نیز این اتهام را نپذیرفته بود. عباس پس از فوت پدرش سرپرست خانواده شده بود و باید از خواهر و برادرش که زیر ۱۵ سال بودند سرپرستی می‌کرد. او چهار ماه پیش از بازداشت نامزد کرده بود ولی دادگاه بدون توجه به همه اینها، عباس را به اعدام محکوم کرد».

این منبع در ادامه بیان داشت: «یاسین ذوالفقاری به همراه همسرش با اتهام حمل ۳ کیلو شیشه بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. آنها یک سال بود که ازدواج کرده بودند و هردو متهمان اصلی پرونده بودند که حکمشان به اجرا درآمد».

اعدام عباس آقایی اولین اعدام ثبت شده سال ۱۴۰۳ و اعدام یاسین ذوالفقاری و همسرش آخرین اعدام سال ۱۴۰۲ در ایران محسوب می‌شوند.

اعدام این سه زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۴۷۱ نفر با این اتهامات در زندان‌های ایران اعدام شدند که نسبت به سال پیش از آن ۸۴ درصد افزایش را شاهد بوده است.

اعدام‌‌ها با اتهامات مربوط به مواد مخدر در سال ۲۰۲۳

تصویر زیر متعلق به عباس آقایی است:

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)