هر سال پیش از ماه رمضان، جوامع مسلمان و عرب مشتاقانه منتظر انتشار آگهی تبلیغاتی از غول مخابراتی خاورمیانه زین Zain هستند که ویدئوهایی را در مورد مسائل اجتماعی پرده برداری می کند.

امسال، درست همانطور که مردم انتظار داشتند، زین آگهی تبلیغاتی ماه رمضان را به وضعیت اسفبار کودکان فلسطینی در غزه اختصاص داد. پیام آن، اشاره به تمثیل هایی است چون «وقتی بزرگترها ساکت می مانند، صدای فریاد کودکان بلند می شود” و ” زمانی که ترازوی سیاسی وارونه شود، عدالت مردم رهبری را بدست خواهد گرفت”. این پیامها در خدمت مبارزه مردم فلسطین برای نمایندگی و حفاظت در میان کارزار نظامی اسرائیل عمل می کند. از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، حدود ۳۰۰۰۰ نفر، که بسیاری از آنها کودک بودند، کشته شدند.

پیام این ویدئو همچنین درخواستی است مستقیم از شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی تا از قدرت خود برای توقف جنگ استفاده کنند.

این ویدئو با صحنه ای تاثیرگذار شروع  می شود: کودکان بازیگری را نشان می دهد که نقش قربانیان جنگ کنونی را بازی می کنند، آنها  در مقابل شورای امنیت حاضر می شوند تا از حقوق خود دفاع کنند. آنها سعی می کنند تا بدبختی های را که متحمل شده اند که در نتیجه استفاده از حق وتو توسط ایالات متحده برای جلوگیری از تصویب قطعنامه هایی که هدف آن پایان دادن به جنگ بود، را به بیننده منتقل کنند.

نماد قدرتمندی که در این ویدئو نمایش داده می شود، هاندلا، شخصیت نمادین کارتونی است که توسط ناجی العلی خلق شد، کاریکاتوریست سیاسی فلسطینی که منتقد اسرائیل و رهبری فلسطین بود و در سال ۱۹۸۷ در لندن ترور شد.

هاندلا، یک کودک ۱۰ ساله پناهنده فلسطینی با موهای سیخ، مثل همیشه پابرهنه و پشت به تماشاگران می ایستد – اعتراضی خاموش به ناکامی جهان در اعتراف به رنج فلسطینیان، احساسی که در او از اولین حضورش در سال ۱۹۶۹ تجسم یافته است.
پیام دیگری که در این آگهی قابل توجه است، کودکان را نشان می‌دهد که به گلدان‌ها و کاسه‌های خالی می‌کوبند تا نمادی از گرسنگی و قحطی در غزه را به دلیل ورود ناکافی کمک‌های بشردوستانه به این منطقه، نشان دهد.

در یک لحظه، بچه ها از کلمه عبری برای خفه شو، “اشتوک” استفاده می کنند، و سپس با یک سوال روشن و با صراحت از رهبران می پرسند که : “الان صدای من را می شنوی؟” می گویند به نظر می رسد وقتی گوش ها انقدر کر شده که صدای انفجارها را نمی شنود، شاید بهتر است بچه ها به زبان عبری صحبت کنند، زبانی که طنین انداز باشد. این اشاره ظریف به تغییر زبان به عبری نشانگر تفسیر تلخ در مورد آنچیزی است که این روزها برای بسیاری در جهان عرب به عنوان عدم تعادل قدرت و شنیدن بحث های بین المللی در مورد مبارزات فلسطینی غالب است، صدایی که بلندتر می‌پیچد صدای اسرائیلی‌هایی است که عبری صحبت می‌کنند.

در پایان ویدئوی تبلیغاتی همزمان با نشان دادن هاندلا در دور دست در حال قدم زدن، این جملات را “من برمی گردم، هیچ سرزمینی مال تو نیست، هیچ سرنوشت موعودی” را بر صفحه به نمایش می آورد، عهد و پیمانی مبنی بر اینکه هاندالا، کودکان غزه و فلسطینیان در سراسر جهان به وطن خود باز خواهند گشت، به ویژه با اشاره به کل سرزمینی که اسرائیل و فلسطین را شامل می شود.

وعده آخر اینکه ” به ازای هر گواهی فوت مهر و موم شده، هزار گواهی تولد خواهم ساخت”. برای مطالعه متن اصلی این مطلب به انگلیسی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

The viral Ramadan commercial spotlighting Palestinian children amid Israel’s war in Gaza https://www.haaretz.com/middle-east-news/2024-03-13/ty-article/.premium/the-viral-ramadan-commercial-spotlighting-palestinian-children-amid-israels-war-in-gaza/0000018e-3389-d9f7-a5ee-f7cbd44a0000?utm_source=App_Share&utm_medium=iOS_Native

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)