دکتر محمد مصدق استیفای حقوق بشر و حقوق شهروندی را در مقطعی هر چند کوتاه محقق ساخت وی با شجاعت و صداقت تنها با اتکا به پشتیبانی ملت ایران پنجه در پنجه مهیب‌ترین استعمارگران جهان از یک‌سو و سطنت مطلقه از سوی دیگر افکند

۱۴ اسفند سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق یکی از بزرگ مردان تاریخ ایران، منطقه و جهان است. وی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های ایرانی است که بساط استعمار کهن را از ایران زمین برچید و لرزه بر تار و پود دیکتاتوری داخلی افکند. وی در طول زندگی پربارش به آزادی‌خواهی، دمکراسی‌طلبی، ملی‌گرایی و مردم‌خواهی جامه عمل پوشاند. او استیفای حقوق بشر و حقوق شهروندی را در مقطعی هر چند کوتاه محقق ساخت و به الگویی از ناسیونالیسم و وطن پرستی در منطقه و جهان تبدیل گشت.

دکتر محمد مصدق با شجاعت و صداقت تنها با اتکا به پشتیبانی ملت ایران پنجه در پنجه مهیب‌ترین استعمارگران جهان از یک‌سو و سطنت مطلقه از سوی دیگر افکند و به همین دلیل دشمنان بسیاری در داخل و خارج از هر طیف و جناحی، در اتحاد عمل با یکدیگر، برای حذف او توطئه‌چینی کردند.

دکتر محمد مصدق با نظر و عمل خود، منافع آنها را سخت به خطر انداخته و خط و خطوط و راهبرد و اندیشه آنها را به چالش کشیده بود . بله اینها «گناهان» نابخشودنی مصدق بزرگ از نظر آنها بود که باید به خاطر آن، به عقوبتی سخت گرفتار می‌شد!

۱۴ اسفند سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق رادمرد تاریخ معاصر ایران
۱۴ اسفند سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق رادمرد تاریخ معاصر ایران

برخی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای دکتر محمد مصدق برای مردم ایران

۱ . ملی کردن صنعت نفت

بدون تردید مهم‌ترین، ملی‌ترین، مترقی‌ترین و وطن پرستانه‌ترین اقدام دکتر مصدق را می‌توان خلع ید از استعمار انگلیس در صنعت نفت ایران و ملی کردن این ثروت عظیم مردم ایران دانست. او مبارزه سختی را با استعمار انگلیس آغاز کرد و از آن پیروز بیرون آمد. از همین رو استعمار نو و کهن کمر به نابودی و براندازی او بسته و سرانجام با کودتای ۲۸ مرداد از ملت ایران انتقام گرفته و دولت مردم‌گرای دکترمحمد مصدق را سرنگون ساختند.

۲ . احیای مجدد مشروطیت

دکتر محمد مصدق با محدود ساختن اختیارات محمدرضا شاه و اعلام اینکه او باید سلطنت کند نه حکومت، پس از نزدیک به نیم قرن، برای اولین بار آرمان انقلاب مشروطه را به کرسی نشاند و در عمل آن را پیاده و اجرا نمود. هر چند که عمر این نظام کوتاه بود اما نشان داد مردم ایران از ۵۰ سال پیش از آن دنبال چه حاکمیتی بوده‌اند. حاکمیتی که استعمار خارجی، استبداد و ارتجاع داخلی با تکیه بر سلاح و سرنیزه مانع از تحقق آن شده‌ بودند.

۳ . برقراری آزادی

آزادی بیان و آزادی مطبوعات و آزادی اجتماعات و احزاب و تشکل‌ها را به مفهوم واقعی کلمه دکتر محمد مصدق در دوران حکومت خود برقرار ساخت و مردم ایران توانستند رایحه خوش آزادی را استشمام کنند.

۴ . استقلال طلبی

سیاست موازنه منفی دکتر مصدق اگر چه به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آمد اما سنگ بنای ملی‌گرایی و استقلال‌طلبی مصدق برای مبارزه با وابستگی و وطن فروشی بود. او حاضر نشد در برابر هیچ قدرت خارجی سرسوزنی از منافع مردم ایران کوتاه آمده و بر سر استقلال ایران وارد معامله شود.

۵ . مدیریت عالی

اگر چه مدیریت او از دیر باز در جریان عمل در پست‌های مختلف دولتی به اثبات رسیده بود اما شاهکار او تهیه و ارائه اولین و آخرین بودجه متوازن کشور بود که عایدات غیر نفتی به منبع اصلی بودجه تبدیل شده و صادرات بر واردات پیشی گرفت.

خصوصیات انسانی دکتر محمد مصدق

خوبست در اینجا اشاره‌ای کوتاه به ……https://iranhrs.org/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)