سمینار زمستانی مجامع اسلامی ایرانیان در روزهای ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ماه فوریه برگزار شد. در این  نشست مسائل مبتلابه مردم ایران، در زمینه های سیاسی- اجتماعی- فرهنگی، و اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر اعضای حاضر قرار گرفتند.

۳ مقاله، از سوی آقایان، علی شفیعی(در مدار بسته خشونت، چه روانشناسی بر ذهنیت انسان حاکم است؟)، مهران مصطفوی ( بحران انرژی در ایران)  و آقای جهانگیر گلیان( ” انتخابات”  دو مجلس) ارائه گردید و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به اخبار ایران، منطقه و جهان از جمله جنگ غزه و سیاستهای ضد انسانی و حقوقی رژیم آپارتاید اسرائیل نسبت به مردم فلسطین نیز پرداخته و مورد تحلیل قرار گرفتند. و روش و عملکرد اسرائیل در این  نسل کشی محکوم گردید .  همچنین، به مسئله جنبش مردم، چگونگی تداوم آن و نقض حقوق بشر و در زمینه ضایع شدن حقوق آنها و عملکرد نظام نسبت به شهروندان در راستای دستگیری  و زندان و شکنجه آنها و اعدامها تحلیل و محکوم گردید . وضعیت اقتصادی با دادن آمار در راستای بودجه سال جدید مورد گفتگو قرار گرفت.

انتخابات و نظر ما

“انتخابات” دو ” مجلس “( شورای اسلامی و خبرگان رهبری) پیش رو است و گفتارها و نظرات ارائه شده از طرف سران سامانه نظام ولایت فقیه بیانگر آن است که مردم در این “انتخابات” شرکت بسیار کمی خواهند داشت. چند همه پرسی انجام گرفته و گزارش از آن می دهند که مشارکت در شهر تهران ۱۵ درصد و در کل کشور ۳۵ درصد ویا کمتر از آن خواهد بود. واقعیت همه پرسیها  ناظر بر این امر است که نسل جوان علاقه بسیار کمی به شرکت در “انتخابات” فرمایشی نظام را دارد.

سخنان آقای خامنه ای که در ۱۳ دی ماه در دیدار با مداحان گفته است : ” انتخابات یک وظیفه است و هر کسی با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت کرده است.” از سویی جهت ترساندن مردم و دیگر سو، تکرارهمان فریب بزرگ یعنی یکی کردن نظام استبدادی حاکم با اسلام است. از طرف دیگر  انتخابت و رای ندادن را معادل خارج شدن از دین دانستن اوج ذهنیت استبدادی حاکم بر کشور است. بنا بر اینکه، در این نظام،بسان تمامی استبدادها ” انتخابات” غیر آزاد و صوری است.

تحلیل ما از مسئله بحران انرژی در ایران و راه حلها

یکی از مباحث دیگری که در نشست مورد بررسی قرار گرفت موضوع ایران و آینده انرژی بود. با توجه به موضوع گرمایش زمین و با توجه به اینکه ایران برای سالیان دراز ذخایر نفت و گاز دارد این مسئله مورد بحث قرار گرفت که چه راه حلی برای بیرون آمدن از بحران انرژی و بحران گرمایش زمین که کشور ما یکی از قربانیان بزرگ آن است باید در نظر گرفته شود. از سیاست جاهلانه وخیانت بار هسته ای که ۲۵ سال است ایران را در بحران و تحریم نگاه داشته است بعنوان یکی از اصلی ترین موانع رشد سالم سازی صنعت گاز و نفت و عقب ماندگی شدید از توسعه استفاده از انرژی خورشیدی مورد گفتگو قرار گرفته شد. استفاده از انرژی خورشیدی بصور مختلف آن مانند استفاده جهت  گرم کردن ، تولید برق و یا استفاده از نیروگاه های خورشیدی متمکز بعنوان راه حل کم کردن استفاده از انرژی های فسیلی یاد شد. بهنیه کردن صنایع فسیلی واستفاده از تکنولوژی های جدید برای کم کردن میزان گاز دی اکسید کربن و تغییر الگوی مصرف و پرداخت سوبسید در کشور نیزاز نیازهای مهم شناخته شد.

در بخش دیگر به مسئله معضل اقتصادی کشور پرداخته شد .

فساد همه جانبه وفقر روز افزون وتورم وبیکاری و بی آیندگی برای همه اقشار مملکت و تسلط مافیای مالی/ نظامی بر همه ارکان کشور، ضدیت رژیم حاکم را با حقوق انسان و حقوق شهروندی ملی آشکار گردانده کرده است.

قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز در واقع آیینه تمام نمای تضاد با اهداف  و حقوق ملی مردم ایران است.  یک بودجه انقباضی که منابع فرضی در آمدی آن ( فروش ثروت ملی مثل نفت و گاز و کسب مالیات از مردم ) است به نحوی که در این قانون قید شده در بخش بزرگی با مشکلات عدیده عدم تحقق روبرو است. حتی اگر درآمد مالیاتی پیش بینی شده  صد درصد هم تحقق پیدا کنند در مجموع۲۰۰ همت( هزار میلیارد تومان ) می‌شود. اما این رقم حتی بودجه جاری کشور را تامین نمی‌کند.از طرفی طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای اولین بار به نیروهای مسلح ایران اجازه داده می‌شود مستقلاً نفت صادر کنند! و از آنجا که به دلیل تحریم‌‌های بین‌المللی، شرکت ملی نفت ایران مدت‌هاست که نفت را در «بازار خاکستری» به مشتریان عمدتا چینی می فروشد. با توجه به تحریم‌های گسترده‌تر بخش‌هایی از نیروهای مسلح ایران، بویژه سپاه پاسداران، شرکت‌های مرتبط با این نیروها هم احتمالاً چاره‌ای جز فروش نفت در بازار خاکستری و در نتیجه رقابت با شرکت ملی نفت ندارند؛ و احتمالاً نسبت به دولت، با مشکلات شدیدتری برای فروش و نیز دریافت پول مواجه خواهند شد.

زنهار که  بودجه ۱۴۰۳ صرفا یک ترازنامه صوری بین در آمد ها وهزینه ها بر روی کاغد بیش نیست و عدم تحقق در آمدها منجر به کسری بودجه می گردد و تامین کسری بودجه در اقتصاد ایران را دولتهای رژیم ولایت مطلقه فقیه ،از طریق  چاپ پول و استقراض از نظام بانکی بطور موقت رفع کرده اند و همین خود باعث رکود تورمی و معضلات بسیاری شده که گریبانگیر اقتصاد ایران است .جالب توجه اینکه مجلس نظام با وجود اذعان به عدم تحقق در آمده ها تغییراتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ داده است که حتی بر میزان مصارف افزوده است. و بخشی از بدین ترتیب کسری بودجه سال جاری را دولت از سرمایه بین نسلی ایرانیان رفع کرده و ایا همین کار را در سال آیند ه نخواهد کرد .

در واقع امر رژیمهای تک پایه که به ملت خود  تکیه ندارند از جمله رژیم ولایت مطلقه فقیه از لحاظ بودجه و در تمامی اقتصاد سیر جدایی از ملت و بیگانگی با نیازهای واقعی ملت، از اینرو تخریب اقتصاد را طی می کنند.

ما مجامع اسلامی ایرانیان بنا بر اندیشه حقوقمدار خود مدافع حق حاکمیت مردم هستیم. و از این رو نظام حاکم بر ایران در تمام ابعادش را مخالف حق حاکمیت مردم و منشائ اصلی مشکلات و معضلات ایران می دانیم. راه رهایی وبرون رفت از تنگناهای سیاسی- اجتماعی-فرهنگی واقتصادی، تنها با گذار از نظام استبدادی ولایت مطلقه، با استقرار نظام جمهوری که در آن حق حاکمیت از آن آحاد مردم باشد است. بر این باوریم که مردم ایران در یک جنبش عمومی و مبارزات مدنی خشونت زدا و مستقل از مداخله بیگانگان، توانا به تحمیل اراده خود به حاکمیت استبدادی و استقرار حاکمیت ملی هستند.و پیشنهاد می کنیم  که انتخابات فرصتی برای ابراز حق حاکمیت است و شرکت نکرن در آن بعنوان تحریم فعال از طرف هر شهروند امکان تحول بسوی مردم سالاری را ممکن می نماید .

۳ مقاله، از سوی آقایان، علی شفیعی(در مدار بسته خشونت، چه روانشناسی بر ذهنیت انسان حاکم است؟)،

https://enghelabe-eslami.de/8333/

مهران مصطفوی ( بحران انرژی در ایران)

https://enghelabe-eslami.de/5485/

مهران مصطفوی: چگونه ربع قرن سیاست هسته‌ای، انرژی خورشیدی را به اغما برد! | انقلاب اسلامی در هجرت (enghelabe-eslami.de)

COP28، خروج از انرژی فسیل و آینده ایران، نویسنده مهران مصطفوی | انقلاب اسلامی در هجرت (enghelabe-eslami.de)

و آقای جهانگیر گلیان( ” انتخابات”  دو مجلس)

https://enghelabe-eslami.de/8458/

 

۱۴۰۲/۱۲/۰۶

  مجامع اسلامی ایرانیان

dabirkhaneh@majame.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)