ممنوعیت استفاده از فیلترشکن، غارت و پوشاندن جنایت

در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲، «شورای عالی فضای مجازی» مصوبه‌یی را تحت عنوان «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه در ماده ۶ آن، استفاده از فیلترشکن به طور کلی ممنوع اعلام شد.

این مصوبه که با تأیید خامنه‌ای نیز همراه شده، واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشته است. خامنه‌ای در تاریخ ۱۹ دی ۰۲ این مصوبه را مورد تایید قرار داده بود. برای خودی‌‌های ملایان نیز تبصره‌یی آورده شده است که «استفاده از فیلترشکن ممنوع می‌باشد مگر مواردی که دارای مجوز قانونی باشد»!

پیش از این فروش فیلرتشکن ممنوع شده بود. اما این اولین بار است که استفاده از آن ممنوع می‌شود. امری که سخره بسیاری را حتی در درون حاکمیت برانگیخته است.

محمدجعفر نعناکار، حقوق‌دان فضای مجازی در این باره نوشته است «این مصوبه در بخش ممنوعیت، ضمانت اجرایی ندارد… کسانی که آن را نوشته‌اند حقوق‌دان نیستند و احتمال داده‌‌اند با وضع ممنوعیت همه چیز تمام می‌شود و مردم دیگر از فیلترشکن استفاده نخواهند کرد».

وی افزوده است «شورای عالی فضای مجازی» نمی‌‌تواند استفاده از فیلترشکن‌ها را ممنوع کند. چون نمی‌‌توان ضمانت اجرایی آن را تضمین کرد و صرف ممنوع‌بودن، نمی‌توان استفاده از آن را جرم دانست! وی سپس اعلام داشته که قانون‌گذاری و جرم‌انگاری در این مورد اصلا ربطی به این شورا ندارد و در حیطه قوه مقننه است.

دلایل ممنوعیت استفاده از فیلترشکن

مقامات حاکمیت ملایان، دلایل مختلفی را برای ممنوعیت استفاده از فیلترشکن مطرح می‌کنند. یکی از این دلایل، «حمایت از تولیدات داخلی» عنوان می‌شود. به گفته آنها، استفاده از فیلترشکن باعث می‌شود که کاربران به جای استفاده از پلاتفرم‌های داخلی، به پلاتفرم‌های خارجی که عمدتاً در خارج از کشور میزبانی می‌شوند، مراجعه کنند. بهانه این است که این موضوع به نفع شرکت‌های خارجی و به ضرر شرکت‌های ایرانی خواهد بود.

دلیل دیگر از سوی ملایان، «مقابله با جنگ نرم دشمن» عنوان می‌شود. مقامات حکومت ایران معتقدند که «دشمنان ایران» از طریق فضای مجازی به دنبال ترویج فرهنگ و ارزش‌های غربی و ضربه زدن به ملایان هستند. ملایان اعتقاد دارند استفاده از فیلترشکن می‌تواند به این «دشمنان» موهوم کمک کند تا به اهداف خود برسند.

در اینجا باید به سوداگری ملایان نیز اشاره کرد. بدین معنا که آنان با فیلترینگ، مردم را به سوی استفاده از فیلترشکن سوق می‌دهند که بازار سیاه آن در دستان خودشان است. از این محل درآمد هنگفتی به جیب می‌زنند. حالا نیز با «جرم‌انگاری» استفاده از فیلترشکن، از محل جریمه نیز می‌خواهند غارت دیگری را رقم بزنند. [پشت پرده تجارت مافیایی فیلترینگ چه کسانی قرار دارند؟]

چالش‌ها و تبعات ممنوعیت استفاده از فیلترشکن

ممنوعیت استفاده از این ابزار، چالش‌ها و تبعات متعددی را به دنبال خواهد داشت. یکی از این چالش‌ها، «محدودیت بیشتر دسترسی به اطلاعات» است. با فیلترشدن بسیاری از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کاربران ایرانی برای دسترسی به آنها ناچار به استفاده از آن بودند. حال با ممنوعیت استفاده از فیلترشکن، دسترسی به این منابع اطلاعاتی به طور کامل قطع خواهد شد.

چالش دیگر، «کاهش رونق کسب‌وکارهای آنلاین» است. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی برای ارائه خدمات خود به مشتریان خارجی، از طریق پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام و تلگرام فعالیت می‌کنند. با فیلتر شدن این پلتفرم‌ها، این کسب‌وکارها با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، ممنوعیت استفاده از آن می‌تواند به «افزایش نارضایتی عمومی» نیز منجر شود. بسیاری از مردم ایران از فیلتر شدن گسترده وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ناراضی هستند و استفاده از فیلترشکن را راهی برای دور زدن این محدودیت‌ها می‌دانند. ممنوعیت استفاده از فیلترشکن می‌تواند این نارضایتی را افزایش دهد.

با نگاهی کلی به موضوع ۲ نتیجه زیر منتج می‌شود. اول سوداگری و کسب درآمد از محل جریمه‌ از این قانون خودساخته. چرا که در صورت اجرایی‌شدن آن، تقریبا تمامی جامعه‌ی هدف، یعنی تمامی ایرانیان مرتکب «جرم» شده و باید جریمه بپردازند.

از سوی دیگر دلیل اصلی‌تر در ورای سوداگری، ترس حاکمیت ملایان ار فروریختن دیوارهای سانور و اختناق حکومتی است. امری که در سال‌های اخیر کابوس‌های وحشتناکی را برای ملایان رقم زده است.

روزگاری جنایت و نسل‌کشی فاجعه‌باری چون قتل عام ۶۷ توسط ملایان صورت می‌گرفت و تقریبا هیچ سندی از آن رسانه‌یی نمی‌شد و به بیرون درز نمی‌کرد. اما حالا هر جنایت ملایان در هر گوشه کشور در کسری از دقیقه، روی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به طناب دار ملایان تبدیل می‌شود.

با این اوصاف می‌توان تلاش برای «جرم‌انگاری» استفاده از فیلترشکن را در واقع تلاش برای «جرم‌زدایی» و «جرم‌پوشانی» جنایات ملایان دانست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)