مهر تایید آمریکا بر دخالت آشکار سپاه پاسداران در جنگ منطقه

مقامات نظامی آمریکا تایید کرده‌اند که سپاه پاسداران حکومت ایران، در کنار حوثی‌های یمن حضور و دخالت فیزیکی در بحران منطقه خاور میانه دارند.

ماه‌ها بود که مماشات، اولویت سیاست دولت بایدن در مورد حاکمیت ملایان بود. به رغم شواهد آشکار، بایدن و مقامات آمریکایی از تایید علنی و صریح حضور سپاه پاسداران ملایان در جنگ منطقه امتناع می‌‌کردند.

این امتناع دلیل خود را دارد. پرهیز از رودررویی و درگیری مستقیم آمریکا با ملایان ایران آنهم در سال انتخاباتی آمریکا. امری که می‌توانست و می‌تواند دامنه درگیری‌های نیابتی را به جنگ مستقیم آمریکا و ملایان تهران بکشاند.

از این رو مقامات آمریکایی، همواره از تایید و تاکید بر نقش مستقیم حکومت ایران و سپاه پاسداران در جنگ غزه امتناع می‌کردند. اما این نرم‌تنی حد و اندازه‌یی داشه و دارد. تجربه نیز همین را ثابت کرد.

زمانی که ملاها و سپاه پاسدارانش، پا را از گلیم خود فراتر گذاشتند، حملات اما باز هم غیرمستقیم، نیروهای نیابتی را هدف قرار داد. حالا به نظر می‌رسد که بحران رویارویی وارد مرحله جدیدی شده است.

معاون فرمانده سنتکام اعلام کرد نیروهای سپاه پاسداران در کنار حوثی‌ها در یمن حضور دارند. وی افزود این نیروها به آنها مشاوره و اطلاعات درباره اهداف در دریای سرخ ارائه می‌دهند.

دریاسالار برد کوپر، معاون فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در مصاحبه‌یی با شبکه سی‌بی‌اس این خبر را در روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن منتشر کرد. وی از حضور فیزیکی اعضای سپاه پاسداران در یمن برای کمک به نیروهای شبه‌نظامی حوثی خبر داد.

حوثی‌های یمن که مورد حمایت ملایان ایران هستند، بارها به سمت کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ شلیک کرده‌اند. آنها مدعی حمایت از فلسطینی‌ها و خواهان توقف عملیات نظامی در غزه هستند.

مقامات ملایان اما می‌گویند گروه‌های «مقاومت» مانند حوثی‌ها و حماس به طور مستقل عمل می‌کنند.

آشکارشدن دخالت‌های مستقیم سپاه پاسداران در جنگ منطقه

معاون سنتکام تأکید کرد که ارتش آمریکا به استفاده از حق «دفاع از خود» در برابر حملات حوثی‌ها ادامه خواهد داد.

آمریکا در برابر فعالیت سپاه پاسداران در یمن چه اقدامی خواهد کرد؟ وی در پاسخ گفت: «تصمیم‌گیری در این باره بر عهده سیاست‌گذاران در دولت آمریکا است.»

اظهارات دریاسالار کوپر تأیید گزارشی است که خبرگزاری رویترز در اوایل بهمن‌ماه منتشر کرد.

رویترز به نقل از منابع منطقه‌یی و ایرانی از حضور مشترک فرماندهان سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در یمن و کمک و هدایت عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داده بود. [مدرک جرم؛ مکان مخفی آموزش تروریستی حوثی‌ها توسط سپاه پاسداران]

سخنگوی وزارت امور خارجه ملایان اما بارها دست داشتن تهران در حملات حوثی‌ها به دریای سرخ را رد کرده است.

روابط عمومی سپاه پاسداران هم به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده بود.

واشنگتن ماه گذشته اعلام کرد که حکومت ایران به طور جدی در برنامه‌ریزی عملیات علیه کشتیرانی در دریای سرخ مشارکت دارد. افزوده شد اطلاعات ارائه‌شده توسط این کشور برای قادر ساختن حوثی‌ها در هدف قراردادن کشتی‌ها حیاتی است.

گزارشی که روز ۱۶ بهمن توسط آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا منتشر شد، حقایق بیشتری را تایید می‌کند. این گزارش تأیید می‌کند که حوثی‌ها از موشک‌های حکومت ایران و هواپیماهای بدون سرنشین علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در سراسر منطقه استفاده می‌کنند.

این گزارش همچنین بر تحول و تقویت روابط بین حوثی‌ها و حکومت ایران و سپاه پاسدارن تأکید می‌کند.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۱۴، نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، زرادخانه فزاینده‌یی از سلاح و آموزش‌های پیشرفته در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

حال باید منتظر ماند و دید تایید نقش مستقیم سپاه پاسداران در همکاری با حوثی‌ها، پیامدهای مستقیمی از جانب آمریکا علیه ملایان خواهد داشت. خاصه آنکه این همکاری افزون بر جنگ در غزه، کشتیرانی و تجارت جهانی را به صورت عمده‌یی تحت تاثیر قرار داده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)