شریعتمداری گوی سبقت را در دستاوردسازی از رئیسی ربود!

در راستای رقم‌سازی و دستاوردسازی در حاکمیت ملایان، کیهان شریعتمداری گوی سبقت را از رئیسی ربود. کیهان مدعی حضور ۸۴ میلیونی «مردم ایران» در مراسم حکومتی راهپیمایی ۲۲ بهمن شد!

دستاوردسازی و بزرگ‌جلوه‌دادن امور، قطعا در جامعه‌یی تبدیل به یک روال مرسوم می‌شود که عکس آن در جامعه جریان دارد. یعنی در جامعه دستاوردی وجود ندارد و برای خالی‌نبودن عریضه اقدام به این کار می‌شود. حاکمیت ملایان که از حیث دستاورد، از فقدان جدی رنج می‌برد. در این بین دستاوردسازی و رقم‌سازی به مسابقه‌یی برای باندهای مختلف قدرت تبدیل شده است.

در مورد دستاوردسازی‌های دولت رئیسی بسیار نوشته و گفته شده است. اما ظاهرا برای خامنه‌ای کفایت امر نمی‌کند و دیگران نیز باید به این مسابقه دروغ و تزویر بپیوندند. این بار بهانه مراسم و راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن بود و رقیب رئیسی در دستاوردسازی، حسین شریعتمداری کیهان. [دستاوردسازی‌های دروغین ابراهیم رئیسی]

کیهان شریعمداری با نسبت‌دادن افزایش ۴۰ درصدی به سال قبل، مدعی حضور ۸۴ میلیون ایرانی در راهپیمایی مزبور شد. امری که چنان سخره‌برانگیز بود که سلسله‌وار واکنش رسانه‌های حکومتی را برانگیخت. روزنامه‌های حکومتی «هم‌میهن»، «دیده‌بان ایران»، «عصر ایران»، «رویداد ۲۴»، و بسیاری دیگر این رقم‌سازی را به سخره و چالش کشیدند. این روزنامه با استدلال‌های زیر ادعای بی‌پایه کیهان و شریعتمداری را به چالش کشیدند.

بررسی تصاویر روزنامه کیهان از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۲ اولین محور تهاجم روزنامه‌های حکومتی به رقم‌سازی کیهان بود. آنها نوشتند با مقایسه صفحات نخست روزنامه کیهان از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۲، شاهد تغییری قابل توجه در نحوه نمایش تصاویر مربوط به راهپیمایی ۲۲ بهمن هستیم. در سال‌های ابتدایی، تصاویر با زاویه باز و جمعیت انبوه در اطراف برج آزادی، گویای حضور گسترده مردم بود. اما در سال‌های اخیر، تصاویر عمودی و با تمرکز بر چهره‌ها، جایگزین تصاویر قبلی شده‌اند. این تغییر رویه، بیانگر کاهش تراکم جمعیت در مقایسه با سال‌های گذشته است.

بررسی و مقایسه آماری راهپیمایی کنونی با سال ۱۳۸۹

دیگر تناقض، آمار اعلامی کنونی با آمار سال ۱۳۸۹ بود. روزنامه‌‌های حکومتی ادعای زیر را در این مورد مطرح کردند. روزنامه کیهان در سال ۱۳۸۹، جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی ۲۲ بهمن را ۵۰ میلیون نفر اعلام کرد. با فرض افزایش سالانه جمعیت، این رقم در سال ۱۴۰۱ بدون احتساب افزایش ۴۰ درصدی، باید به حدود ۶۰ میلیون نفر می‌رسید. حال اگر ۴۰ درصد افزایش را نیز به این عدد اضافه کنیم، به جمعیت حیرت‌انگیز ۸۴ میلیون نفر می‌رسیم! این تناقض آشکار، با واقعیت جمعیت ایران و مشاهدات عینی از حضور مردم در راهپیمایی، مغایرت دارد.

موضوع دیگر مورد اشاره روزنامه‌های حکومتی اشاره به تناقض این ارقام با محدودیت‌های سیاسی موجود است. در این مورد هم روزنامه‌های حکومتی این گونه کیهان شریعتمداری را مورد تاخت قرار دادند. آنها نوشتند اگر واقعاً ۸۴ میلیون نفر در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ شرکت کرده باشند، این حضور گسترده، نشان‌دهنده حمایت قاطع مردم از نظام است. در چنین شرایطی، اعمال محدودیت‌های فراوان برای کاندیداتوری در انتخابات و عدم تمایل به باز شدن فضای سیاسی، تناقض آشکار و غیرقابل توجیهی به نظر می‌رسد.

روزنامه‌‌های حکومتی همچنین تمایل وافر حاکمان به بزرگ‌نمایی اعداد را اینگونه زیر علامت سوال بردند. به نظر می‌رسد در فرهنگ حاکمیتی، تمایل به بزرگ‌نمایی اعداد و اغراق در بیان واقعیت، امری رایج باشد. این موضوع در مواردی مانند اعلام مبالغ غیرواقعی برای اجاره‌خانه یا قیمت کالاها نیز مشاهده می‌شود. در مورد آمار مربوط به راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز، شاهد نوعی بزرگ‌نمایی و اغراق در اعداد هستیم.

راهپیمایی ۸۴ میلیونی و ترس از رفراندوم و انتخابات آزاد!!!

این روزنامه‌ها همچنین بر روی تناقض دیگری در مورد ادعای حاکمیت ملایان انگشت گذاشتند. آنها نوشتند اگر حضور ۸۴ میلیون نفر در راهپیمایی ۲۲ بهمن را به منزله تأیید تمام سیاست‌ها و رویکردهای جاری نظام تلقی کنیم، منطقا باید برای موضوعات کلان و خردی که در جامعه وجود دارد، همه‌پرسی برگزار شود. چرا که با وجود چنین جمعیت حامی، جای هیچ نگرانی و تردیدی باقی نمی‌ماند!!!

اما دم خروس ۸۴ میلیونی از جای دیگری نیز بیرون زد. اظهار نظر معاون امنیتی وزارت کشور، عبای ملای بی‌قبا، حسین شریعتمداری را این گونه کنار زد. وی «میزان مشارکت در سال ۱۴۰۲ را ۲۵ میلیون نفر و معادل ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل» اعلام کرد.

این در حالی است که روش‌های علمی برای محاسبه تعداد شرکت‌کنندگان در اینگونه راهپیمایی‌ها وجود دارد. در دنیا روش‌های علمی و قابل اتکایی برای محاسبه تعداد شرکت کنندگان در تجمعات وجود دارد. استفاده از تصاویر هوایی، پهپاد، سامانه‌های شمارش تردد و… با این روش‌ها می‌توان به عددی قابل استناد با ضریب اطمینان بالا دست یافت.

اما به نظر نمی‌رسد کیهان شریعمتداری قصد پاسخ‌دادن به این تناقض را داشته باشد! مقایسه آمار سال ۱۳۸۹ (۵۰ میلیون نفر) با آمار سال ۱۴۰۲ (۲۵ میلیون نفر) نشان دهنده کاهش ۵۰ درصدی مشارکت است! بررسی علل و انگیزه‌های عدم شرکت نیمی از رقم ادعاشده در سال ۱۳۸۹ در راهپیمایی امسال حاکمیت. امری که قطعا هیچگاه در دستور کاری و رسانه‌یی امثال شریعتمداری و رئیسی و شرکاء قرار نخواهد گرفت. چون در این صورت باید به پایان خود و رقم‌سازی‌ها و دستاوردسازی‌هایشان اذعان کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)