درحالی‌که در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر توقف فعالیت گشت‌های ارشاد در ایران هم‌زمان با واگذاری اجرای طرح موسوم به «حجاب و عفاف» به شورای اجتماعی وزارت کشور شنیده می‌شد، برخی گزارش‌ها از حضور گسترده پلیس‌های “امنیت اخلاقی” در برخی مناطق تهران و بازداشت زنان به بهانه‌ی پوشیدن “ساپورت” و “لگینگ” حکایت دارد.

توماس اردبرینک، خبرنگار ثابت روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز در تهران، در پیام توییتری که روز یکشنبه (۲۶ آبان-۱۷ نوامبر) منتشر کرد، به نقل از یک شاهد عینی از حضور گسترده‌ی پلیس “امنیت اخلاقی” در ایستگاه متروی “نبرد” در چهارراه کوکاکولا واقع در شرق تهران خبر داد و نوشت که این نیروها زنانی را که “لگینگ” پوشیده بودند بازداشت می‌کردند.

این شاهد عینی به خبرنگار نیویورک‌تایمز گفته که سخت‌گیری‌ها متوقف نشده است.

هم‌زمان، سرهنگ حسن مهری، رییس پلیس فرودگاه‌ها در ایران نیز به خبرگزاری “مهر”، متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی گفته که «طرح امنیت اخلاقی با قدرت در تمامی فرودگاه‌های کشور اجرا می‌شود».

آقای مهری خاطرنشان کرده که «بر اساس این طرح از ورود بدحجاب‌ها به سالن‌های فرودگاه جلوگیری می‌شود» به طوری‌که افراد به گفته‌ی او “بدحجاب”، «در مرحله اول تذکر دریافت می‌کنند و در صورتی که حجاب‌شان را اصلاح نکنند حق ورود به سالن و پرواز را ندارند».

اظهارنظری که روزنامه‌ی شرق آن را نادرست خوانده و به نقل از مسوول روابط عمومی پلیس فرودگاه‌ها نوشته که «سرهنگ مهری چنین مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر در ۲۰ روز اخیر نداشته است و این مصاحبه مربوط به اوایل مهرماه است که در آن سرهنگ درخصوص حجاب صحبت نکرده بلکه در ارتباط با مواد مخدر مصاحبه کرده‌اند».

وی روز دوشنبه (۱۸ نوامبر-۲۷ آبان) به روزنامه‌ی شرق گفته که پلیس فرودگاه‌ها «در حال تنظیم تکذیبیه این خبر است» هرچند که تا لحظه‌ی تنظیم این خبر، چنین تکذیبیه‌ای منتشر نشده است.

این درحالی است که روز دوشنبه، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، بعد از برگزاری دومین جلسه‌ی شورای تازه‌تاسیس “اجتماعی” کشور، در جمع خبرنگاران گفت که عواملی چون «عدم ضمانت اجرایی قوی»، «نداشتن متولی» و «نبود اعتبارات» موجب شده تا “طرح عفاف و حجاب” به درستی اجرا نشود. او از احتمال بازنگری این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

پیش از این اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، از واگذاری مسوولیت اجرای طرح “حجاب و عفاف” به وزارت کشور خبر داده و گفته بود که این وزارت‌خانه با تشکیل «شورای اجتماعی کشور» وظبفه‌ی «راهبری» طرح «عفاف و حجاب» و «امنیت اخلاقی» را به‌ عهده گرفته است.

اظهاراتی که از سوی گروهی از فعالان اجتماعی و سیاسی، آن را به معنای پایان فعالیت «گشت‌های ارشاد» تفسیر کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com