ک روز پس از آن‌که محمدحسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی از هشدار اکبر هاشمی رفسنجانی به رهبر جمهوری اسلامی در خصوص وضعیت سلامت رهبران در بند جنبش سبز خبر داد، محمدتقی کروبی، دیگر فرزند آقای کروبی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که پدرش از دو روز قبل و به دنبال حاد شدن مشکلات گوارشی‌اش، زیر سرم قرار دارد.

محمدحسین کروبی روز یکشنبه (۲۶آبان-۱۷نوامبر) در گزارشی از دیدار خانواده‌های کروبی و موسوی با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی که در صفحه‌ی فیسبوک شخصی‌اش منتشر کرد، به نقل از هاشمی رفسنجانی نوشت که او چندی پیش در ملاقاتی به علی خامنه‌ای گفته که «اگر اتفاقی برای این محصورین رخ دهد ننگش برای همیشه بر دامن این نظام خواهد ماند».

به نوشته‌ی فرزند مهدی کروبی، آقای رفسنجانی پس از شنیدن شرح حال و سلامت آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد در بازداشت خانگی «از عدم تغییر شرایط آن‌ها ابراز تاسف کرده و با بیان اینکه «این حصر نیست بلکه یک زندان انفرادی است»، گفته که «صلاح و خیر نظام در این است که هرچه زود‌تر از آن‌ها رفع حصر شود».

او هم‌چنین «رفع حصر» از رهبران جنبش سبز را «از جمله مطالبات جدی مردم» خوانده و گفته: «در ملاقات‌هایی که با اشخاص و گروه‌ها دارم، هرجا که نام کروبی و موسوی برده می‌شود با ابراز احساسات جمع مواجه می‌شوم.»

به نوشته محمدحسین کروبی، هاشمی رفسنجانی در پایان این دیدار از آن‌ها خواسته که «سلام مخصوص» وی را به آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد برسانند.

پیش از اظهارات رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، فرزند ارشد کروبی، با انتقاد از اینکه «با تغییر دولت نه تنها اتفاق مثبتی در برخورد با ایشان [موسوی، کروبی و رهنورد] صورت نگرفته که از برخی جهات اوضاع بد‌تر هم شده است» به آقای هاشمی رفسنجانی گفت: «این رفتار ریشه در صحبت وزیر اطلاعات در مجلس دارد که بیان نمودند من با دوچرخه وارد این وزارتخانه خواهم شد و نه با اتوبوس. درحالی که همه می‌دانیم وزیر قبلی با ترن وارد این وزارتخانه شده بود.»

فرزند مهدی کروبی در ادامه نوشته است: «به آقای هاشمی گفتم با دوچرخه نمی‌توان به وزارتخانه‌ای رفت که وزیر قبلی‌اش با ترن به آنجا رفته است و عدم تغییر شرایط پدرمان هم به همین دلیل است.»

انتشار اظهارات هاشمی رفسنجانی در انتقاد از تداوم بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز با واکنش روزنامه‌ی تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی، کیهان، روبه‌رو شد. این روزنامه در ستون “اخبار ویژه” خود، آقای رفسنجانی را «هیزم‌کش فتنه‌گری فتنه‌گران» خوانده و مدعی شده که او «در تلاش است با این ملاقات ادعای محافل فعال در فتنه را مبنی بر اینکه موسوی و کروبی را تنها گذاشته کم‌رنگ کند».

کروبی از دو روز قبل زیر سرم قرار دارد

در همین حال، در شام‌گاه یکشنبه، محمدتقی کروبی، دیگر فرزند آقای کروبی که در بریتانیا اقامت دارد، در صفحه‌ی فیسبوکش نوشت که پدرش از ۲ روز پیش زیر سرم قرار داد.

او در گفتگویی با وب‌سایت “روز” شرح کامل‌تری از وضعیت جسمی کنونی پدرش داده و گفته است: «۵ روز پیش حاج آقا را برای درد مفاصل به بیمارستان خود وزارت اطلاعات بردند و تزریقی روی ایشان صورت گرفت. اما بعد از معاینه پزشکی از آنجا برگرداندند. ایشان از نرمی استخوان و درد عضلانی به شدت اذیت می‌شوند. آزمایش‌های اخیر هم نشان داده بود که از نرمی استخوان رنج می‌برند. وضعیت گوارشی ایشان هم مناسب نیست و از دو روز پیش در همان محل حصر، یعنی خانه امن وزارت اطلاعات به ایشان سرم زده‌اند.»

تقی کروبی در ادامه ابراز امیدواری کرده که «وزیر اطلاعات و دبیر شورای عالی امنیت ملی هر چه سریع‌تر به همان دستور حاکمیت که در نماز جمعه قرائت شد، عمل کنند و پدر را در منزلش حصر کنند» تا به گفته‌ی او این رهبر ۷۸ ساله‌ی مخالفان حکومت، «بعد از ۱۰۰۵ روز حداقل بتواند به هوای تازه و نیز نور آفتاب دسترسی پیدا کند و خانواده نیز روند درمانی را پیگیری نماید».

این فرزند مهدی کروبی، یک هفته قبل در روز ۱۹ آبان در آستانه‌ی «هزارمین روز» حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی، و خانم رهنورد در اظهاراتی کنایه‌آمیز به دولت روحانی از دولت و وزارت اطلاعات «راستگویان» خواسته بود که درباره وضعیت آن‌ها، حداقل «شفاف» و «صحیح» سخن بگویند.

حسن روحانی در جریان انتخابات بار‌ها بر ضرورت رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی تاکید کرده بود. از جمله، وی ۲۳ اردیبهشت ماه طی سخنانی در دانشگاه صنعتی شریف با ذکر نمونه‌ای از تلاش خود برای رفع حصر از آیت‌الله فقید، حسین‌علی منتظری تاکید کرده بود که «باید برای رفع حصر و نزدیک کردن دل‌ها به یکدیگر تلاش کرد».

با این وجود، از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، نه تنها تغییر مثبتی در وضعیت سه رهبر در بند جنبش سبز پدید نیامده که رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای تندروی طرفدار وی بارها خواهان “توبه” ‌و “عذرخواهی” آن‌ها به خاطر «متهم کردن نظام به تقلب در انتخابات» شده‌اند.

در یکی از آخرین اظهارات از این دست، احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه‌ی مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری، به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفته که «رفع محدودیت» از موسوی و کروبی «فقط در صورت توبه» ممکن است.

همین خبرگزاری به نقل از صدرالدین شریعتی٬ رییس برکنارشده دانشگاه علامه طباطبایی، موسوی و کروبی را «محارب» خوانده و گفته که جرم آن‌ها معادل «قتل» است «مگر اینکه توبه کنند و برگردند».

این درحالی است که حسن عالمی، دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرده که اگر قرار باشد «محدودیت» این دو رفع شود، «باید علاوه بر توبه خطای خود را جبران کنند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com