مسعود سلطانی‌فر، عضو شورای شهر تهران می‌گوید که مسوولان شهرداری تهران در قبال هم‌کاری بابک زنجانی برای «تامین تجهیزات» پروژه بزرگ‌راه “صدر”، «زمین و مجوزهای لازم برای احداث پروژه ایران‌زمین» را به وی اعطا کردند.

بر پایه‌ی گزارشی که روزنامه “شرق” چاپ تهران، در شماره‌ی روز شنبه (۲۵آبان-۱۶نوامبر) خود منتشر کرده، درحالی‌که فقدان جرثقیل‌های دروازه‌ای عملا «پیشرفت پروژه صدر را عقب انداخته بود»، آبان ماه سال گذشته ناگهان خبر رسید که «دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) از “رمپ” غربی این بزرگ‌راه به سمت پل طبقاتی صدر در حال حرکت است».

به گفته‌ی آقای سلطانی‌فر، توافق برای تهیه‌ و انتقال چهار دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) میان بابک زنجانی و شهرداری تهران، «یک سال ونیم قبل» انجام شد و «پس از آن زنجانی ۴۳ ساله و پیمان‌کارش مجوزهای پروژه ایران‌زمین را دریافت می‌کنند».

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه «اگر این تها‌تر با ارزیابی درستی انجام می‌شد، مشکلی نبود»، اضافه کرد که «حداقل تخلف شهرداری این بوده که پیمان‌کار تا عمق ۳۸ متر تا پیش از مجوز “کمیسیون ماده پنج” پیش رفته و شهرداری هم مخالفتی با این موضع نداشته است».

آقای سلطانی‌فر، در پاسخ به این پرسش که بر اساس گزارش اخیر “کمیسیون عمران” شورای شهر تهران، مالک کنونی، این زمین را از شرکتی به نام «سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلس» خریداری کرده، از احتمال «توافق سه جانبه» میان این شرکت، بابک زنجانی و مقامات شهرداری تهران خبر داد و گفت: «شورا پی‌گیر دست‌یابی به جزییات توافق و تها‌تر میان زنجانی و شهرداری خواهد بود.»

گفتنی است، ریزش دیواره گودبرداری در زمین پروژه ایران‌زمین در ساعت ۵ صبح روز ۱۱ مهرماه سال جاری و خساراتی که در نتیجه‌ی آن به خانه‌ها و ساختمان‌های واقع در اطراف این پروژه وارد شد، حساسیت‌ها درباره‌ مالکیت آن توسط بابک زنجانی را بالا برد.

بر اساس گزارشی که در این خصوص در روز ۲۱ آبان ماه توسط احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه‌ی علنی این شورا قرائت شد، پروانه‌ی‌ زمین ۱۶ هزار و ۲۴۳ مترمربعی ایران‌زمین، ابتدا برای «۵ طبقه زیرزمین» و «۳ طبقه تجاری» صادر شده بود اما «در ‌‌نهایت در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۲ پروانه احداث ۱۰ طبقه زیرزمین، همکف و ۲۷ طبقه روی آن» صادر شد.

گزارش ویژه این کمیسیون، اضافه کرده که «مالک اولیه» این زمین، «بنیاد مستضعفان و جانبازان» بوده اما این بنیاد در سال ۸۹ ملک مذکور را به “شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلس” واگذار کرد و این شرکت نیز ملک مورد نظر را در سال ۹۰ به «شرکت اس.سی.تی بانک رزکیش» منتقل کرده است.

وب‌سایت “آینده آنلاین”، نزدیک به هاشمی رفسنجانی، در روز، «شرکت اس.سی.تی بانک رزکیش» را متعلق به بابک زنجانی معرفی کرد.

بابک زنجانی از دسامبر ۲۰۱۲ به دلیل کمک به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و اختفای معاملات نفتی و مالی این رژیم، در لیست سیاه تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته است. برخی گزارش‌ها ثروت وی را بیش از ۱۳/۵ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

پیش از این وبسایت “بامدادخبر”، متعلق به گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران، در گزارشی، بابک زنجانی را «چهره‌ای امنیتی درگیر در فعالیت‌های اقتصادی» معرفی کرده بود که با وجود «افشاگری‌های فراوان درباره ثروت میلیاردی‌اش و نیز کلاه‌برداری‌هایش از شرکت ملی نفت، هم‌چنان در حاشیه امن به سر می‌برد».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com