صندوق توسعه ملی یا قلک تامین کسری بودجه؟

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی ایران می‌گوید بدهی دولت به این صندوق به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده و امیدی به بازگشت این پول‌ها نیست!

خبر جدید نیست و پیش از این نیز رسانه‌یی شده بود. پیشتر اعلام شده بود از ۱۵۰ میلیارد دلار ذخیره صندوق توسعه ملی تنها ۱۰ میلیارد دلار باقی مانده است.

مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل این صندوق در ۲۲ اردیبهشت ۴۰۲ این خبر را رسانه‌یی کرد. ۱۰۰ میلیارد دلار از این صندوق توسط دولت‌های منصوب خامنه‌ای در ادوار مختلف برداشت شده بود. ۴۰ میلیارد دلار نیز به عنوان تسهیلات! به نورچشمی‌های خامنه‌ای پرداخت شده بود. تسهیلاتی که بعدا فاش شد برای عدم بازپرداخت آن لابی بزرگی صورت گرفته است.

افشاگری جدید رئیس هیئت عامل صندوق توسه ملی

حال اما غضنفری ابعاد جدیدی از ماجرای صندوق توسعه ملی را رسانه‌یی کرده است. وی در روز ۶ دی ۴۰۲ اعلام داشته است که امیدی به بازگشت ۱۰۰ میلیارد دلار ماخوذه توسط دولت‌ها نیست. وی افزود در ۱۲ سال گذشته این ۱۰۰ میلیارد دلار توسط دولت‌ها از این صندوق برداشت شده است.

افزون بر این عمده سهم ۲۰ تا ۴۰ درصدی صندوق از صادرات نفت به حساب دولت‌ها واریز شده است. وی افزود حالا دیگر دولت قادر به پرداخت بدهی خود از محل صادرات نفت به این صندوق نیست. همچنین ۴۰ درصد سهم صندوق از درآمدهای نفتی در آینده نیز دور از انتظار است.

غضنفری همچنین هشدار دارد این تهدید وجود دارد که دولت‌‌ها طلبات صندوق توسعه ملی را انکار کنند. وی افزود این خطر نیز وجود دارد که ته‌‌مانده موجودی صندوق نیز توسط دولت برداشت و صندوق تعطیل شود.

در فقدان چشم‌انداز بازپرداخت بدهی دولت رئیسی به صندوق، این صندوق خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت شده است. دولت رئیسی با این امر موافقت کرده است.

اما دولت رئیسی دست پیش گرفته و از اختصاص ۲۰ درصد درآمد صادرات نفتی به این صندوق سر باز زده است. این امر در مجلس نیز تصویب شده است.

بدین معنا که دولت رئیسی در سال جاری نیز ۲۰ درصد درآمدهای نفتی مربوط به صندوق را برداشت می‌کند. ۲۰ درصد سهم صندوق از صادرات نفتی در سال جاری، رقمی معادل ۱۷۰ تریلیون تومان می‌باشد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، باز هم برداشت دولت از صندوق توسعه ملی

اظهارات غضنفری عیان است و نیازی به بیان و تفسیر بیشتر ندارد. پیش از این و در ۲۶ آذر مرکز پژوهش‌های مجلس داده‌های دیگری را علنی کرد؛ پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۴۰۲، دولت رئیسی ۳۶۵ تریلیون تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کند. این رقم مجموع برداشت‌های دولت رئیسی از صندوق توسعه ملی در سال جاری را شامل می‌شود.

طبق قانون خودنوشته‌ی ملایان، برداشت از این صندوق برای تامین کسری ناشی از عواید غیرنفتی بودجه عمومی دولت ممنوع است. [شوخی بی‌جایی بنام صندوق توسعه ملی!]

بنا بر اخبار رسانه‌یی شده، در سال ۱۴۰۱ کسری شدید بودجه دولت رئیسی با برداشت از این صندوق جبران شد. همچنین رسانه‌یی شد که نمایندگان مجلس خامنه‌ای این صندوق را برای عقب‌انداختن اقساط وام‌گیرندگان تحت فشار گذاشته‌اند.

آش برداشت از صندوق توسط دولت‌های منصوب بیش از اندازه شور شده است. پیشتر بذرپاش، رئیس وقت دیوان محاسبات مجلس اعلام کرده بود صندوق توسعه ملی، به خزانه (قلک) دولت تبدیل شده است.

همچنین عبدی از جناح مغلوب حاکمیت نیز، بعد دیگری از غارتگری در این صندوق توسط دولت‌ها را برملا کرد. وی اعلام داشت صندوق ذخیره ارزی آماده دست‌‌اندازی سیاسی به آن شده است! وی افزوده بود ارز موجود در صندوق قدرت است و ملایان اجازه نمی‌دهند پول و قدرت مستقل وجود داشته باشد.

۵۰ میلیارد دلار خرج‌کرد خامنه‌ای در سوریه

قطع یقین بخش قابل توجهی از این پول هزینه جبران کسری بودجه دولت‌ها می‌شود. اما این تمامی ماجرا نیست. خاصه‌خرجی‌های خاص ملایان نیز هدف بعدی این دزدی و برداشت می‌باشد. در جریان یک هک در سال ۴۰۲ مشخص شد که ۵۰ میلیارد دلار پول ایران در سوریه هزینه شده است.

پولی که قطعا از بودجه عمومی و قانون بودجه تامین نمی‌شود. چرا که چنین پول مازادی در بودجه عمومی وجود ندارد که بتوان از آن، لقمه‌ی به این بزرگی برداشت کرد.

لاجرم انگشت اتهام به سوی حاکمیت ملایان برای برداشت از صندوق توسعه ملی نشانه می‌رود. غضنفری پیشتر اعلام کرده بود که مردم ایران نگران آن هستند که به زودی به عمله کشورهای همسایه تبدیل شوند!!!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)