در حالیکه حملات ضد انسانی زمینی وهوایی دولت ترکیه و نیز تلاش های جمهوری اسلامی ایران و حکومت سوریه جهت نابودی اداره مشترک خودمدیریتی در  “روژاوا” ادامه دارد یک قرارداد اجتماعی برای اداره امور مناطق شمال شرق سوریه تصویب گردید. مجمع عمومی اداره مشترک خودمدیریتی روژآوا روز سه شنبه ۲۸ آذر در نودمین جلسه خود یک قرارداد اجتماعی را تصویب کرد که توسط “کمیته گسترده سازمان قراردادی” ارائه شده بود. در این نشست که در سالن اجتماعات ساختمان اداره خودمدیریتی شهر رقه برگزار شد، هیئت رئیسه مجمع عمومی اداره خودمدیریتی و نمایندگان مجالس قانونگذاری ۷ منطقه حضور داشتند.

معاون ریاست مشترک مجمع عمومی خودمدیریتی، یاسر السلیمان، ۱۳۴ ماده قرارداد اجتماعی را یک به یک خواند و توسط شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. در پایان جلسه مجمع عمومی قرارداد اجتماعی را تصویب کرد. قرارداد اجتماعی از تاریخ انتشار به اجرا در خواهد آمد.

این قرارداد یک دیباجه دارد که در خطوط نخست آن چنین می گوید:

“ما دختران و پسران شمال شرق سوریه به خاطر متحقق کردن آرمانهای شهیدان مان و خواسته های خلقهایمان برای زندگی کردن در چهارچوب ارزشهای انسانی و برای حفظ کرامت انسان! ما (کورد، عرب، آشوری، سوریانی، ترکمن، ارمنی، چرکسی، چیچن، مسلمان، مسیحی، ایزدی)با هشیاری کامل با هم جمع شده ایم تا در شمال شرق سوریه، یک نظام دموکراتیک ایجاد نماییم.”

در تعریف نظام دموکراتیک چنین گفته شده:

“سیستم اداری خودمدیریتی دمکراتیک که با اراده جمعی خلق ها ایجاد شده است، بر پایه پرنسیب های کنفدرالیسم دمکراتیک یعنی حفاظت از محیط زیست ـ رهبری مشترک زن و مرد ـ اقتصاد اجتماعی ـ عدالت اجتماعی و آزادی های سیاسی، سیاست ورزی خواهد نمود.”

و در پایان تاکید گردیده که:

“سیستم اداره خودمدیریتی دمکراتیک شمال شرق سوریه بخشی جدائی ناپذیر از کشور سوریه می باشد و بر اساس سیاست های دمکراتیک در ۱۲ سال گذشته و در پایبندی به همبستگی و منافع مشترک، ارزش هایی خلق نموده که زمینه بسیار مناسبی برای همبستگی سراسری سوریه ایجاد کرده است.”

در ماده دوم قوانین مصوب آورده است که:

“رهبری شورای مدیریتی شمال شرق سوریه محور برنامه های کاری خود را با رعایت کامل اصول دمکراسی و همگرائی با محیط زیست، جامعه گرائی و آزادی زنان تدوین و اجرا خواهد کرد.”

در جهان امروز که قدرت خرید کارگران و زحمتکشان در دنیای غرب بدلیل بحران اقتصادی ساختاری و تورم بالا روز به روز بیشتر افت میکند؛ در جهانی که در قسمت غارت شده و محروم آن بیش از ۸۰۰ میلیون نفر با گرسنگی دست به گریبانند؛ در دنیائی که حقوق دموکراتیک کسب شده از طریق دهه ها مبارزات کارگری توسط حکومت های راست و راست افراطی در شرق و غرب پایمال میشود و دولت اسرائیل، به پشتیبانی امپریالیسم آمریکا در پیش چشم جهانیان موجبات جانباختن ۲۰ هزار انسان، شامل هشت هزار کودک،را تنها در ۷۵ روز فراهم میکند،اداره خودمدیریتی دمکراتیک، به عنوان یک مرحله گذار، از ارزشی تاریخی و مترقی برخوردار است.

قرارداد اجتماعی در شمال شرق سوریه”، که سه سال روی آن کار شده و روز سه شنبه تصویب شد محصول ۱۲ سال جنگ، مبارزات جانبازانه و فعالیت های مشترک انسانی و شورائی می باشد که تنها بخشی از آن جنگ علیه داعش بوده که پشتیابانی کامل دولت فاشیستی ترکیه را داشت. در آن جنگ و تلاش ۱۲ ساله “یکان های مدافع خلق (ی پ گ)”، “یکان های مدافع زنان (ی پ ژ)” و “نیروهای دموکراتیک سوریه” با داشتن بیش از سیزده هزار جانباخته این امکان را فراهم آوردند تا اداره مشترک خودمدیریتی بنیانگذاری شده و ادامه یابد.

“قرارداد اجتماعی در شمال شرق سوریه”، که کامل کننده قوانین مترقی پیشین می باشد، این ظرفیت را دارد تا دستاوردهای جنبش روژآوا در مورد برابری زن و مرد، تدوین یک قانون کار دمکراتیک، قانون مربوط به حقوق و آزادی های فردی، سیاسی و اجتماعی، قانون مربوط به حقوق کودکان و حفظ محیط زیست، لغو مجازات اعدام و باقی دستاورد هارا تعمیق و گسترش دهد.

لازم است جنبش ها و افکار پیشرو جهانی در شرایط وجود جنگ اکراین و تجاوز ارتش اسرائیل به غزه “اداره مشترک خودمدیریتی” در شمالِ شرق سوریه، به عنوان یک دستاورد بشری، را فراموش نکرده و همچون گذشته حمایت همه جانبه خود از آنرا ادامه دهند. این حمایت، این روز ها که ارتش ترکیه و نیروهای نیابتی آن، با چراغ سبز دول امپریالیستی آمریکا و روسیه و توطئه های دول مرتجع منطقه قصد نابودی این تجربه الهامبخش را دارند، از هر زمان دیگری ضروری تر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)