محمدرضا یزدان‌پناه

سعید رجایی خراسانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در سال‌های جنگ ایران و عراق درگذشت. آقای رجایی خراسانی زندگی پر فراز و نشیبی داشت اما سه موضوع جنجالی در کارنامه سیاسی او پررنگ بود.
نخست، حمایت از موج نخست اعدام بهاییان در ایران در سال‌های نخست روی کار آمدن جمهوری اسلامی. او در آن هنگام گفته بود دولت ایران حق دارد پول گلوله‌هایی که بهاییان به وسیله آنها کشته شده بودند را از بازماندگانشان بگیرد.
دوم، دزدی یک کاپشن صدوبیست دلاری از فروشگاهی در نیویورک زمانی که سفیر ایران در سازمان ملل متحد بود. آقای رجایی خراسانی احتمالا با این تصور که کسی متوجه او نیست، این کاپشن را به تن کرده بود و قصد داشت از فروشگاه خارج شود که او را دستگیر کردند. او به علت مصونیت دیپلماتیک آزاد شد و به ایران بازگشت.
و در آخر، نامه‌ای که در اوایل دهه هفتاد به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشت و در آن به شدت و با تاکید از لزوم برقراری رابطه میان ایران و آمریکا دفاع کرد. او در میان چهره‌های درونی حکومت ایران، نخستین کسی بود که از برقراری این رابطه سخن گفت. سعید رجایی خراسانی پس از انتشار آن نامه، در صحنه سیاست ایران منزوی شد.
او متولد کرمان بود و تسلط خوبی بر ادبیات فارسی داشت.
هنگامی که در رسانه‌های داخل ایران کار می‌کردم، مصاحبه‌های متعددی با آقای رجایی خراسانی داشتم. صراحت لهجه از بارزترین مشخصات او بود. اما آخرین مصاحبه‌ام با وی چهارده آذر نود و یک در سایت روزآنلاین منتشر شد. سعید رجایی خراسانی در این مصاحبه جزئیاتی از نامه جنجالیش به آقای خامنه‌ای را بیان کرد، گفت که آمریکا با یک ابله (احمدی‌نژاد) در ایران مذاکره نمی‌کند و صراحتا افزود که رهبر جمهوری اسلامی را کارشناس مسائل سیاسی نمی داند زیرا او در حل مسائل داخلی ایران عاجز مانده چه برسد به مسائل بین‌المللی.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com