به گزارش منابع محلی از احواز، اداره اطلاعات برای چندمین بار چندین تن از فعالان عرب اهل سنت را إحضار کرده و پس از اخذ تعهد مبنی بر عدم شرکت در مراسم اجتماعی وفرهنگی عامه مردم، آنها را آزاد کرده است.

این منابع افزودند که مقامات قضائی و امنیتی در احواز، طی ماه های اخیر با اتخاذ روشهای جدید درپی منع تحرک و رفت و آمد فعالان اهل سنت هستند. نیروهای امنیتی با برقراری تماس های تلفنی وهمچنین مراجعه به منازل این فعالان، آنها را به شدت تحت مراقبت قرار داده است. یکی از این افراد به فعالان حقوق بشر می گوید “این مراقبت و آزار واذیت ها به گونه ای است که به ما گفتند حتى حق تجمع دو نفره با هم ندارید.”

 شمار زیاد فعالان اهل سنت بازداشت شده بقدری است که باوجود آزادی برخی از آنها به قید وثیقه، دادگاه انقلاب احواز برای بازجویی آنها مجبور شده است آنها را به ستاد خبری اداره اطلاعات واقع در نزدیکی کوی استادان و دیگر اماکن امنیتی احضار کند.

 یک فعال عرب دیگر که مدتی پیش با سپردن وثیقه دو میلیاردی آزاد شده بود می گوید”واقعا عجیب است که این نیروها با لباس شخصی هر چند روز به منازل ما مراجعه می کنند و برای چند دقیقه ای با ما صحبت می کنند و شرط و شروطی برای رفت و آمد ما با دیگران معین می کنند و صراحتا می گویند شما زیر نظر ما هستید و مراقب تمام تحرکات شما هستیم”. این شخص که ۶ ماه در بازداشتگاه اطلاعات زیر شکنجه بوده، می گوید” هر موقع تلفن زنگ می خورد با خودم می گویم نکند امروز بیرون از منزل چیزی را گفته باشم.”

 اداره اطلاعات قبل از ایام عاشورا فعالان اهل سنت احوازی که با وثیقه آزاد شده بودند را إحضار و به آنها إبلاغ کرده است که درایام عاشورا در مساجد و حسینیه ها حاضر نشوند تا این امر باعث بازداشت آنها نشود.

 گفتنی است که در سالهای اخیر هزاران نفر از جوانان عرب احواز به مذهب اهل سنت گرایش داشته اند. شمار زیادی از این جوانان به اتهام ترویج وهابیت، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی توسط اداره اطلاعات دراحواز بازداشت شده و محکومیت های سنگینی برای آنها درنظر گرفته شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com