سازمان حقوق بشر ایران؛ ۹ آبان ۱۴۰۲: حکم یک زندانی بلوچ به‌نام جلیل نوتی‌زهی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، در یکی از زندان‌های اصفهان به اجرا درآمد.
جلیل نوتی‌زهی

بنا به گزارش حال وش، صبح دیروز، دوشنبه ۸ آبان ماه، حکم اعدام یک مرد بلوچ در یکی از زندان‌های اصفهان به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش جلیل نوتی‌زهی (زاروزهی)، ۳۰ ساله و اهل و ساکن زاهدان اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «جلیل در سال ۱۳۹۶ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در ایست بازرسی نایین اصفهان بازداشت شده و از دادگاه انقلاب این شهر برای وی حکم اعدام صادر و جمعه ۵ آبان به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام انتقال داده شده بود که سحرگاه امروز دوشنبه ۸ آبان، حکم اعدام وی در این زندان به اجرا در آمد».

اعدام این زندانی بلوچ تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

تصویر زیر متعلق به جلیل نوتی‌زهی است:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)