نوشتۀ پی. جِی. جیمز، دبیر کل «حزب کمونیست هند (مارکسیست-لنینیست) ستارۀ سرخ» (CPI (ML))

۸ اکتبر ۲۰۲۳

 

حملۀ چندجانبۀ بسیار هماهنگ و به‌دقت برنامه‌ریزی‌شدۀ حماس به تأسیسات نظامی و شهرهای اسرائیل در ۷ اکتبر، روز «یوم کیپور» (روز دینی یهودیان)، دقیقاً در پنجاهمین سالگرد جنگ یوم کیپور در ۶ اکتبر ۱۹۷۳، در ادامۀ تشدید اخیرِ یورش‌های سیستماتیک پلیس اسرائیل و حملات به فلسطینی‌ها که تقریباً به صورت روزانه انجام می‌شود و منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی از جمله یورش پلیس در ماه آوریل به مسجدالاقصی در اورشلیم، یورش ماه جولای در شهر جنین در کرانۀ باختری و غیره انجام شد. بدون شک، این بزرگ‌ترین عمل انتقامی حماس در ۵۰ سال اخیر که در شرایطی انجام می‌شود که عواملی مانند جوشش نارضایتی، خشم و سرخوردگی فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها، فقدان کامل هر گونه روند صلح از سوی متحدان نزدیک اسرائیل و بازیگران جهانی مانند ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا که تنها علاقه‌مند به استفاده از رژیم صهیونیستی بر اساس منافع ژئوپلیتیکی خود در غرب آسیا هستند، و مخالفت داخلی بی‌سابقه با رژیم نئوفاشیست نتانیاهو نیز، آسیب‌پذیری‌های ذاتی آن را در مدیریت مدنی و نظامی، از جمله در مورد شکست‌های اطلاعاتی، حتی در شرایطی که احزاب اپوزیسیون در مورد تشدید تهاجم علیه مردم فلسطین متحد شده‌اند، به نمایش می‌گذارد.

در زمانی که رژیم اسراییل به برکت آمریکا، ارباب امپریالیست خود، صحبت از عادی‌سازی روابط سیاسی با “جهان عرب” از جمله عربستان سعودی را آغاز کرده است که در صورت لزوم شامل اعطای امتیازاتی به فلسطینی‌ها در حرف هم می‌شود، حملۀ حماس چنین امیدهایی را برای “خاورمیانۀ جدید” توسط قدرت‌های غربی از بین برده است. این امر همچنین امید دولت بایدن را برای تنظیم مجدد پویایی ژئوپلیتیک غرب آسیا در برابر نفوذ چین امپریالیستی در منطقه از بین برده است. در عین حال، تا کنون تعداد تلفات حملات رژیم صهیونیستی به چندین مکان فلسطینی و داخل نوار غزه به صدها کشته رسیده است و تلفات بسیار دیگر هنوز مانده تا گزارش شود. و وحشت‌های بیشتری در انتظار روزهای آینده است. رهایی ملت فلسطین، یکی از تحت آزار و اذیت ترین و ستمدیده‌ترین خلق‌های جهان در نظم نواستعماری پس از جنگ، از چنگ صهیونیسم و امپریالیسم، سرکش‌تر می‌شود و دست‌کم در آیندۀ نزدیک دشوارتر خواهد بود.

در همین حال، بلوک امپریالیستی غرب از جمله ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا و متحدان‌شان، طبق معمول، جلو آمده‌اند و “حملات تروریستی” صورت‌گرفته توسط حماس را بدون چون و چرا محکوم می‌کنند، بدون آنکه حتی به حملات فزایندۀ اسرائیل به فلسطینی‌ها اشاره‌ای بکنند، و در عین حال تجاوزات صهیونیستی را در پوشش حق دفاع از خود توجیه می‌کنند، اما این حق را برای فلسطینیان نادیده می‌گیرند. به دنبال آن، رژیم «نارندرا مودی» با انحراف کامل از همبستگی سابق هند با فلسطینی‌ها و به عنوان نشانه‌ای از ادغام فزایندۀ «زعفرانی‌ها» با صهیونیست‌ها، همبستگی خود را با اسرائیل بدون گفتن چیزی در مورد مسئلۀ فلسطین یا تشدید حملات اسرائیل به فلسطینی‌ها در اورشلیم و کرانۀ باختری اعلام کرد. به شکلی علنی، نخست وزیر «مودی» که هیچ ابایی از اعلام همبستگی با اسرائیل در عرض چند ساعت ندارد، فرصتی برای اظهار نظر در مورد شورش‌های طولانی‌مدت در مانیپور که از ماه می ۲۰۲۳ باعث کشته شدن صدها نفر و آواره شدن ده‌ها هزار نفر شده را پیدا نکرده است. در همین حال، تظاهرات در همبستگی با فلسطینی‌ها از بسیاری از کشورهای خاورمیانه و حتی در برلین گزارش شده است.

در این لحظۀ حساسِ مردم فلسطین، «حزب کمونیست هند (مارکسیست-لنینیست) ستارۀ سرخ» (CPI (ML)) در حمایت از روح انترناسیونالیسم پرولتری، در همبستگی با فلسطینیان مظلوم ایستاده است. وقت آن رسیده است که طبقۀ کارگر و همۀ مردم تحت ستم جهان علیه امپریالیسم و صهیونیسم قیام کرده و متحدانه در همبستگی با فلسطینی‌ها در مبارزه برای آزادی آن‌ها به میدان بیایند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)