وکلا و فعالان حقوق بشر در مرکز حامیان حقوق بشر و کانون مدافعان حقوق بشر و همچنین جمعی از فعالان سیاسی از دوستان و نزدیکان زندانیان اعتصاب کننده در اطلاعیه های جداگانه ای از عبدالفتاح سلطانی، سعید مدنی، امیر خسرو دلیر ثانی و مهدی خدایی که در زندان اوین برای حمایت از حقوق زندانیان بیمار دست به اعتصاب غذا زده اند، درخواست کردند تا به اعتصاب غذاى خود پایان دهند.

متن اطلاعیه وکلا و فعالان حقوق بشر در مرکز حامیان حقوق بشر و کانون مدافعان حقوق بشر که در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۲ صادر شده، به شرح زیر است:

خبرهاى رسیده از وضعیت زندانیان سیاسى، عقیدتى بیمار و اعتصاب غذا کنندگان بند ٣۵٠ زندان اوین، حاکى از این است که در پنجمین روز از اعتصاب غذاى زندانیان، حال برخى از ایشان رو به وخامت گذاشته است و از دیگرسو بخشى از خواسته هاى اعتصاب غذاکنندگان که رسیدگى به وضعیت زندانیان بیمار بود، از سوى مقامهاى زندان برآورده شده است.

عبدالفتاح سلطانى وکیل و مدافع حقوق بشر در پنجمین روز از اعتصاب غذا دچار درد در قفسه سینه ، شل شدن عضلات بدن و افت فشار خون شده به نحوی که مجبور شده اند وی را به بهداری اوین منتقل کرده و تحت مراقبت و معاینات اولیه قرار دهند.

سعید مدنی دیگر اعتصاب غذا کننده اى است که حدود دو ماه پیش خود جراحی کیسه صفرا داشته و بدیهی است که در حال گذراندن دوران نقاهت بعد از جراحی است و باید تحت مراقبت ویژه و تغذیه مناسب قرارگیرد.

مهدی خدایى و امیر خسرو دلیرثانی که برای چندمین بار در دوران حبس خود دست به اعتصاب غذا زده اند از نظر قوای جسمانی وضعیت مساعدى ندارند با این وجود انسانیت، غیرت و همت آنان برای دستیابی به عدالت ستودنی است.

مدافعان حقوق بشرى که در دفاع از حقوق سایر زندانیان بیمار دست به تنها راه اعتراضى یعنى اعتصاب غذا زده اند، خود از نظر سلامتى در وضعیت نامساعدى به سر مى برند.

از اینرو ما، وکلا و مدافعان حقوق بشر با ابراز نگرانى از وضعیت سلامتى همکاران و همراهانمان در زندان با انتشار این بیانیه از عبدالفتاح سلطانى، سعید مدنی، امیر خسرو دلیر ثانی و مهدی خدایى درخواست مى کنیم با توجه به اینکه:

– مصطفی دانشجو و حمید رضا مرادی از وکلای دراویش بدون دستبند و پابند به بیمارستان اعزام شدند.
– کیوان صمیمی بعد از بیش از یک سال پیگیری به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.
– به پدر حسین رونقی ملکی اجازه داده اند که اقدامات لازم را برای بستری شدن او در بیمارستانی خارج از زندان انجام دهد.
– و به حمید نوید از زندانیان کمتر شناخته شده مشکوک به سرطان قول مساعد داده اند که اقدامات لازم برای اعزام او به بیمارستان یا مرخصی انجام دهند.

و نیز با وجود اینکه مى دانیم اعزام تنی چند از زندانیان شناخته شده بیمار به بیمارستانها همه خواسته شما نبوده و نیست و بر ما روشن است که رسیدگی به وضعیت همه زندانیان بیمار بویژه رسیدگی به وضعیت سلامتی زندانیان گمنام خواسته اصلی شماست که جان خود را بر سرآن گذاشته اید، اما از شما می خواهیم بیش ازاین سلامتی و جان خود را به خطر نیندازید و به اعتصاب غذای خود پایان دهید!

جان شما و سلامتى شما سرمایه فعالان حقوق بشر در ایران و سرمایه مردم ایران است. مطمئن باشید ما فعالان حقوق بشر در بیرون از زندانها پیگیر خواسته های شما خواهیم بود.

از سوی دیگر عبدالعلی بازرگان، پروین بختیارنژاد، محمد برقعی، مهناز پراکند، رضا حاجی، تقی رحمانی، شیرین عبادی، رضا علیجانی، نورالدین غروی، مرتضی کاظمیان، مهدی ممکن، مهدی نوربخش، احمد هادوی، و حسن یوسفی اشکوری در اطلاعیه جداگانه ای از زندانیان اعتصاب کننده خواستند تا به اعتصاب خود خاتمه دهند.
متن اطلاعیه این فعالان سیاسی به شرح زیر است:

به نام خدا

برادران آزاده و عزیز،

آقایان عبدالفتاح سلطانی، سعید مدنی، امیرخسرو دلیرثانی و مهدی خدایی

با درود

صدای اعتراض و مظلومیت شما را که مطالبه‌ی حقوق انسانی و قانونی زندانیان سیاسی مبنی بر رسیدگی به حال زندانیان بیمار بود، شهروندان آگاه در ایران و نهادهای حقوق بشری جهان شنیدند. جان عزیز و پربرکت شما، چنان گرانقدر است که تهدید آن ـ در این زمانه‌ی بی‌توجهی مسئولان قضایی و امنیتی ـ روا نیست.

خواست صمیمانه‌ی امضاکنندگان این نامه ـ که جملگی از دوستان و یاران قدیم شما هستند ـ پایان دادن فوری به اعتصاب غذا، و درد و رنج مشددی است که متوجه شما می‌شود. خوشبختانه مطالبه نخست این اعتصاب و بلند کردن صدای اعتراض (انتقال بعضی از زندانیان بیمار از جمله مهندس کیوان صمیمی به بیمارستان) تا حدودی محقق شده است.

امیدواریم صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی، صدای مظلومیت و حقیقت‌طلبی شما را بشنوند و ادای حقوق انسانی و قانونی زندانیان سیاسی ـ به‌ویژه زندانیان بیمار ـ را در اولویت قرار دهند. هم‌چنین امیدواریم دولت آقای روحانی بر اساس وعده‌های انتخاباتی، حداکثر همت خود را برای ایجاد گشایش در فضای سیاسی، و به‌خصوص آزادی زندانیان سیاسی مبذول دارد، و از این راه به همبستگی ملی جهت رشد و اعتلای کشور یاری رساند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com