بیانیه کودار

شهادت رفیق «رِزان جاوید»(یوسف ربانی)، عضو شورای رهبری «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» در ۶ آگوست ۲۰۲۲ در شهر قامشلوی روژاوای کردستان خسران بزرگی برای جنبش آزادیخواهی خلق‌کُرد بود. کودار یاد و خاطره رفیق رِزان جاوید را در نخستین سالگرد شهادت ایشان با یقین قطعی به تحقق آزادی و دمکراسی، گرامی می‌دارد.

رفیق رِزان جاوید الگوی مبارزه‌گری و اسوه آزادیخواهی بود که در پی حمله دشمنان فاشیست چون ترکیه و با همکاری خائنان در ۶ آگوست ۲۰۲۲ در روژاوا به شهادت رسیدند. بی‌شک رفیق رِزان در پیشبرد جنبش آزادیخواهی کُرد بویژه در شرق کردستان یکی از مؤثرترین و فعال‌ترین شخصیت‌های تاریخ‌ساز بودند و راه مبارزاتی ایشان به یمن صداقت، راستی، پاکی، پایبندی به آزادی و دمکراسی، اعتقاد به خلق فداکار کُرد، راسخ‌بودن در مسیر مبارزه‌گری رهبر آپو و اندیشه‌های ناب برای تحقق حیات آزاد و برآوردن سیستم کنفدرالیسم و هدف والای ملت دمکراتیک، پررهرو گشته است. ایشان با وقوف بر فداکاربودن خلق‌کُرد در مسیر کسب آزادی، خود به فدایی آن راه مبدل گشت و هزاران جوان غیور و نستوه را تعلیم داد. سهم رفیق رِزان در کسب دستاوردهای تاریخی برای جنبش آزادیخواهی شرق کردستان چنان بزرگ است که کماکان در سایه رنج‌های بی‌شائبه ایشان جوانان پرشور زیادی برای آزادی خلقمان به راه مبارزاتی ایشان دل بسته‌اند. این راه پررهرو بر پایه اندیشه‌ ناب آزادی نشأت‌گرفته از تفکرات پاک رفیق رِزان، آن فرزند لایق مستعمره‌ترین میهن و ستمدیده‌ترین خلق یعنی خلق‌کُرد به قله‌های بلند آزادی خواهد رسید.

شهید رِزان جاوید از کنگره تأسیس «حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)» گرفته تا نخستن کنگره تأسیس سیستم کودار، با رنجها و فعالیت‌های نستوه خویش خط‌مشی مبارزه‌گری جوانان شرق کردستان را جاویدان و ماندگار ساخت. از این حیث، جنبش‌مان مدیون زحمات ایشان و واقف به وظایفی ‌است که شهید رِزان‌ها بردوشش گذاشته‌اند. خلقمان در شرق کردستان بویژه جوانان، زنان و همه اقشار جامعه مبارز میهن‌نمان وقتی دَین خویش را به شهید رِزان‌ها ادا خواهند کرد که آرزوهای آنها مبنی بر آزادی خلق کُرد و خلق‌های تحت ستم را برآورده سازند.

با توجه به شقاوت و بی‌رحمی دشمنان فاشیست در هر چهاربخش کردستان و تداوم نظام‌های نسل‌کش دول حاکم آنها، تنها راه برای رهایی، تداوم مسیر شکست‌ناپذیر شهید رِزان و ترویج مانیفست مبارزه‌گری وی می‌باشد. پایبندی شهید رِزان به رهبر آپو و جنبش آزادیخواهی امروز سرمشقی اطمینان‌بخش برای همه ما جهت پایبندی به سوگندی است که به خلقمان تا سرمنزل آزادی داده‌ایم. شهید رِزان به همه جوانان میهنمان یاد داده که چگونه با امید پایدار و مداوم به رهبر آپو و خلق‌کُرد حتی یک لحظه در مسیر دشوار آزادی تردید به دل راه ندهند و در برابر دشمنان فاشیست سر خم نکنند. مسلما چنین مسیر بزرگی در سایه راسخ‌بودن جوانان رهرو راه رِزان‌ها به آزادی قطعی ختم خواهد شد و هیچ قدرتی را یارای توقف مبارزان را نخواهد داشت. همانطور که شهید رِزان از عرصه روشنفگری و رسانه‌ها گرفته تا حوزه دفاع مشروع، جانفشانی کرد و تسلیم‌نشد، جنبش‌مان نیز به یمن رنج‌های جوانان غیور قادر است در برابر دشمن در هر حوزه و عرصه‌ای رشد کند و نهال آزادی را بپروراند.

خلق‌کُرد طی یک سده مبارزه، در سایه اندیشه‌های آزادیخواهانه رهبر آپو و مبارزات همه شهدا بالاخره از سیستم خاص خود برخوردار گشته. کودار نیز بعنوان سیستم خودمدیریتی دمکراتیک خلق‌کُرد و خلق‌های آزادیخواه، تبلور یافت که شهید رِزان با اعتقاد کامل برای ظهور آن بسی رنج‌ها کشید. ایشان غمخوار خلق کُرد و جنبش آزادیخواهی بود به همین دلیل برخوردارساختن خلقمان از سیستم خودمدیریتی دمکراتیک برای نخستین‌بار در تاریخ معاصر را بزرگترین وظیفه برشمرد و در آن پیروز و سربلند گشت. اهمیت‌دادن به اتحاد صفوف خلق کُرد و برادری با همه خلق‌های تحت ستم از آرزوهای شهید رِزان بود و دستاوردهایی عظیمی برای تحقق آن به میراث گذاشت. صیانت جوانان از آن میراث گرانبها با وقوف بر وظایف سیاسی، اخلاقی و روشنگری تنها راه ادای دین به آن شهید بزرگوار و همه شهداست. آنچه نزد شهید رِزان رمز حقیقی برای کسب آزادی بود امروز برای خلقمان رمز فکری و عملی کسب آزادی کامل می‌باشد، زیرا شهید رِزان همه راه‌های صعب و دشوار را گشوده و بهانه‌ای برای آزادیخواهان و دمکراسی‌طلبان آن مسیر باقی‌نمانده. به یادگارماندن کودار بعنوان سیستم خلقی، میراث ماندگار ایشان برای خلق است تا بی‌نیاز از اشغالگران و دشمنان بر پای خود اراده‌مندانه بایستد.

«جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رِزان جاوید در نخستین سالروز شهادت ایشان، پایبندی خود به راه پاک آزادیخواهی همه شهدا را اعلام می‌دارد. سوگند یاد می‌کنیم که به آرزوهای شهید رِزان جاوید و همه شهدای میهنمان تا کسب آزادی کامل تحقق بخشیم و برای خلقمان همچنان نیروی فدایی باقی بمانیم و دمی از پای ننشینیم. برای پیروزی انقلاب خلقمان تنها راه، ادامه مسیر حقیقی شهید رِزان‌هاست. لذا در نخستین سالگرد شهادت شهید رِزان و به پاس خون ریخته‌شده همه شهدا که با فدایی‌گری خویش به همه ما حیات بخشیده‌اند، از عموم جوانان و زنان غیور خلقمان دعوت بعمل می‌آوریم که به صفوف مبارزاتی گریلا در کوهستان‌های آزاد بپیوندند تا آزادی خلقمان قطعی گردد. امید به مبارزه تنها ضامن کسب آزادی کامل است و این میراث معنوی ارزشمند را شهید رِزان برای جوان‌های میهنمان به یادگار گذاشته. امید به آزادی رهبر آپو و خلق‌کُرد تنها ارزش معنوی پایدار مبارزان راه آزادی است. پررهرو باد مسیر آزادی خلق‌ها.

جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)

۵ آگوست ۲۰۲۳ برابر با ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)