برای اینکه بتوان متوجه شود به هر یک از سایت ها چقدر می توان اعتماد کرد معمولاً به یک برنامه طرف سوم احتیاج دارد. سایت های طرف سوم یا برای سایت ها یک گواهی صادر می کنند یا یک پایگاه داده تشکیل می دهند که ارزیابی های خود از آسیب پذیری ها یا مشکلات گزارش داده شده را در آن پایگاه نگهداری می کنند.

گواهی هایی که سایت های طرف سوم تهیه میکنند، نشان می دهند که سایتی که کاربری به آن دسترسی پیدا کرده است، در واقع همان سایتی است که وی می خواسته است و فریبی در کار نیست. در نتیجه بسیاری از سایت ها از این سایت های طرف سوم یا سایر مراجع معتبر برای خود گواهی تهیه می کنند و برروی صفحه اصلی وب سایتشان نشان می دهند.

به علامت قفل در نوار آدرس (عکس بالا) باید توجه کرد. این قفل نشان می دهد که این وب سایت گواهی ذکر شده را دارا می باشد با کلیک روی این علامت می توان اطلاعات بیشتری به دست آورد.

پس از کلیک نام صادر کننده گواهی مشاهده می شود. میتوان با کلیک بر روی لینک View Certificates بیشتر در مورد گواهی های صادر شده یاد گرفت.

پنجره نشان می دهد که صادر کننده گواهی چه کسی بوده، گواهی برای چه سایتی صادر شده، و زمان انقضا گواهی کی خواهد بود. با کلیک بر روی Details و Certification Path اطلاعات بیشتری دریافت خواهد شد، البته برای بسیاری افراد مشاهده همین پنجره اولیه کافی خواهد بود.

سایت های طرف سوم که این گواهی ها را صادر می کنند مورد اعتماد کاربران و صاحبان سایت ها هستند. با پرداخت مبلغی، این سایت های طرف سوم، که به نام صادر کننده گواهی نیز شناخته می شوند، یک گواهی دیجیتال برای صاحبان سایت ها صادر می کنند. در مراجعه به یک سایت می توان از این گواهی دیجیتال استفاده کرد و با صادر کننده گواهی چک کنند تا مطمئن شد این سایت همان سایتی است که ادعا می کند هست.

از آن جایی که صادر کنندگان گواهی ها، گواهی را در همکاری با مرورگرهای وب صادر می کنند، چک کردن این گواهی ها در پشت پرده انجام می شوند و کاربران در آن نقشی ندارند.

Verisign،  Thawte، InstantSSL،Entrust،  Cybertrust،Geotrust ،Go Daddy  شناخته شده ترین صادر کننده های گواهی دیجیتال هستند. گواهی های دیجیتال ممکن است گران باشند در نتیجه همه صاحبان سایت ها ممکن است این گواهی را نداشته باشند. اگر سایتی این گواهی ندارد، به یکی از سایت های طرف سومی که پایگاه داده برای سایت ها تشکیل می دهند مراجعه کنید. دو نمونه از این سایت ها را میتوان اینجا مشادهده کرد:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com