داشتن یک رمز عبور قوی و مطمئن، مهمترین  و اولین قدمی است که شما باید در محافظت از ایمیل و دیگر حساب های کاربری تان بردارید. بسیاری از کاربران رمز های عبور بسیار ساده انتخاب میکنند. این می تواند به خاطر این باشد که می خواهند رمزی انتخاب کنند که یادشان بمانند یا فکر می کنند که دلیلی ندارد که رمزی قوی استفاده کنند، چون کسی نیست به دنبال اطلاعات شخصی آنها باشد، اگر هم باشد، به چیزی نخواهند رسید چون اطلاعات ذخیره شده در حساب های آنها ارزشی برای کسی ندارد! این فکر ها موجب بزرگترین اشتباه کاربران در زمینه امنیت در اینترنت می شود؛ استفاده از یک رمز ساده و شخصی.

احتیاج به توضیح نیست که برای محافظت کردن از اخباری که از طریق ایمیل رد و بدل می کنید، یا پیام هایی که برای دوستانتان از طریق فیس بوک میفرستید یا هر کار دیگری که ترجیح می دهید پنهان بماند، شما نیاز به یک رمز قوی و مطمئن دارید.

۱.هیچ گاه از اطلاعات شخصی برای درست کردن رمز استفاده نکنید، حتی اگر راحت آن را به خاطر خواهید سپرد. کسی که بخواهد به اطلاعات شخصی شما دست بیابد، مثلا همسر قبلی یا کنونی شما، کسی که با شما دشمنی  یا رقابت دارد، یا کسی که به دنبال دسترسی به حساب بانکی شما است،  اول سراغ کلماتی میرود که فکر میکند شما به آن ها در هنگام درست کردن رمز فکر کرده اید: سال تولد، اسم فامیل، شماره شناسنامه، اسم فرزندان، همسر، و غیره. شاید شما که این مطلب را همین الان می خوانید، رمز عبورتان یکی از همین ها باشد! این روز ها با انجام یک جستجو در گوگل یا فیسبوک، افراد بسیاری قادر هستند که به این اطلاعات اولیه دست پیدا کنند.

۲. از کلماتی که در فهرست لغت نامه ها پیدا میشوند یا در مکالمات روزمره از آنها استفاده میشود، هرگز استفاده نکنید! هکر ها معمولا از روش brute force استفاده می کنند. این برنامه به طور اتوماتیک آنقدر کلمات مختلف را چک می کند تا رمز عبور شما را بیابد. پس اگر رمز شما کلمه ای باشد که به راحتی قابل دسترسی است یا به خودتان ربط دارد، کار را برای این برنامه بسیار ساده تر میکند!

۳. هر رمز عبوری باید یک بار استفاده شود. از یک رمز عبور برای سایر دستگاه‌ها یا سرویس‌هایی‌ که احتیاج به رمز عبور دارند استفاده نکنید. در غیر این صورت، اگر رمز عبور شما توسط فردی غیر مجاز حدس زده شود، وی به تمام اطلاعات شما دسترسی خواهد یافت.

چگونه یک رمز عبور قوی بسازیم؟

اگر به راهنمایی های زیر توجه کنید، خواهید دید که ساختن یک رمز عبور قوی و مطمئن آنقدر هم که فکر می کنید سخت نیست. در ادامه همچنین خواهید دید که چرا مهم است یک رمز عبور خوب داشته باشید.

نکات مهم قبل از ساختن یک رمز خوب:

۱. یک رمز خوب باید حداقل بیشتر از ۸ حرف باشد ولی ما پیشنهاد میکنیم که بین ۱۲ تا ۱۶ حرف باشد.

۲. رمز هر چه قدر طولانی تر باشد، قوی تر و دیرتر قابل حدس زدن می باشد.

۳. از اطلاعات شخصی استفاده نکنید: سال تولد، اسم، کوچه محل زندگی، شماره شناسنامه و غیره.

۴. از یک کلمه استفاده نکنید.

۵. شامل عدد، علامت، حرف کوچک و بزرگ باشد. (می توانید به راحتی حرف ها را یک علامت جایگزین کنید: a با @

روش اول:

در این روش به شما پیشنهاد میکنیم که یک ترکیب از چند کلمه طولانی و یک عدد را انتخاب کن

با دنبال کردن این روش می توان ترکیب یک کلمه و عدد را، که به راحتی می توان به خاطر سپرد، با اضافه کردن حرف های بزرگ و چندین علامت به یک رمز قوی و مطمئن تبدیل کرد، که آنقدرهم پیچیده نیست. مهم این است که از قبل برا خود جایگزین حرف ها و علامت ها را تعیین کنید، و از این پس می توانید این کار را با هر کلمه وعددی انجام دهید.

روش دوم:

این روش ساده تر است ولی ممکن است به خاطر سپردن ترکیب کلمات سخت تر باشد.

در این روش به جای استفاده از ترکیب عدد، علامت و حرف های کوچک و بزرگ، از ترکیب چندین کلمه استفاده خواهیم کرد.

مهمترین نکته انتخاب چندین کلمه بی ربط به هم است که روی هم شامل بیشتر از ۱۶ حرف باشند. هرچه کلمات بی ربط تر به هم باشند، حدس زدن آنها چه از طریق کامپیوتر چه توسط یک انسان سخت تر خواهد بود.

برای اینکه ترکیب کلمات را به یاد بسپارید، برای خودتان یک سیستم درست کنید.

۱. تصمیم بگیرید که میخواهید چند کلمه استفاده کنید

۲. یک ترتیب برای خود تعیین کنید:  شهر، رنگ، ماشین، حیوان، خیابان، کشور، اشیا و غیره.

 

۳. سپس سعی کنید برای خود، با این کلمات یک عبارت بسازید: چکشِ مشکی ِاسبِ کرمان

این رمز شامل ۲۲ حرف هست. رمزی قوی و مطمئن است و سالها طول میکشد تا یک کامپیوتر بتواند ان را حدس بزند.

 

 

لازم به ذکر نیست ولی دوست داریم یاد آوری کنیم که هیچ گاه رمز یا حساب کاربری خود را با کسی را میان نگذارید و هیچ گاه آنها را از طریق ایمیل، چت، یا در فیسبوک و دیگر سایت ها به کسی ارسال نکنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com