علی صدارت– ما مردم، به‌کمک هم‌دیگر، جنگ‌افزارهای رژیم را بی‌اثرتر کرده‌ایم! ما رژیم را ضعیف‌تر کرده‌ایم! ما توانا هستیم! ما خود را تواناتر کرده‌ایم!

تاریخ تولید و انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۲ = ۲۴-۰۷-۲۰۲۳ دوشنبه

❊❊❊

مطلب را به شکل صوتی، در👇همین‌جا👇بشنوید:

❊❊❊ گزارش، بررسی و ارزیابی رویدادها ❊❊❊

مطلب را به صورت تصویری در👇همین‌جا👇 ببینید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

یوتیوب

https://www.youtube.com/watch?v=H8ZupXQDJpM

مطلب را همچنین می‌توانید به شکل صوتی،  در👇همین‌جا👇بشنوید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

پادکست اسپاتیفای

https://open.spotify.com/episode/0XxLtlcyW53QFg3PfpLVWV

فرازهایی از محتوی و مطالب مرتبط:

*خمینی گفت: …«ما» ، از این مراسم و از این محرم و صفر است که زنده هستیم… (نقل به فحوا)*

با تدبیرات فرهنگی و خشونت‌زدای ما مردم، ما توانسته‌ایم که حالا همین «مراسم» و همین «محرم» را بلای جان رژیم بکنیم

ما مردم، به‌کمک همدیگر، جنگ‌افزارهای رژیم را بی‌اثرتر کرده‌ایم!

ما مردم، به‌کمک همدیگر، اسلحه‌های قدرت‌مندان را، در دست رژیم، بی‌اثرتر کرده‌ایم!

ما توانا هستیم!

بعد از گذشت ۱۰ ماه از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، ما خود را تواناتر کرده‌ایم!

بعد از گذشت ۶ روز از ۲۵ محرم ۱۴۴۵، ما خود را باز هم تواناتر هم کرده‌ایم!

در اثر فعالیت‌های فرهنگی ما، به علت ادامه روش‌های خشونت‌زدا در فعالیت‌های روزمره خود،  ما توانسته‌ایم رژیم را ضعیف‌تر کنیم!

مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، در جمع «اساتید دانشگاهی بسیجی» در روز جمعه، ۳۰ تیر ۱۴۰۲، گفت: «اگر نتوانند در سالگرد اغتشاشات گذشته کاری کنند به طور کامل شکست می‌خورند.»

او همچنین هشدار داد که آغاز مجدد اعتراضات مردمی می‌تواند از دانشگاه‌ها باشد، و گفت: «دشمن منصرف نشده و اعلام کرده‌اند دانشگاه اولین جایی است که باید اغتشاشات جدید راه‌اندازی شود.»

بنا بر خبر شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز جمعه، ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲، مهدی مطیع و محمد سلطانی، از اساتید دانشکده الهیات و معارف دانشگاه اصفهان، با اتهام «ضدیت با نظام و اسلام» توسط «هیئت انتظامی اساتید و رئیس این دانشگاه تعلیق شده‌اند» و «در کنار تعلیق دانشجویان در کمیته‌های انضباطی، تعلیق اساتید نیز ادامه دارد» و «نتیجه این روند، تهی‌ شدن دانشگاه از هر نوع اندیشه و تضارب آراء» و تبدیل دانشگاه‌ها به جایی است که «تنها دانشجویان و اساتید خاص گزینش‌شده» در آن حضور خواهند داشت.

❊بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۱ دست کم ۶۱۷ شهروند از جمله ۱۳ زن و ۶ کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن، بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است. از میان اعدام شدگان، اعدام دو نفر در ملا عام صورت گرفته است. همچنین طی این تاریخ، ۱۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۶ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند.

آدرس مطلب در سایت (سایت علی صدارت : رسانه‌های ملیِ همگانی به مثابه شاخه چهارم دولت) را در ذیل آورده‌ایم. در این آدرس، شما می‌توانید به بعضی دیگر رسانه‌ها که هم این مطلب و نیز برخی دیگر از مطالب سایت در آن‌ها منتشر می‌شوند، دسترسی داشته باشید. از این راه شما می‌توانید به عنوان یک «کنش‌گر حقوق بشر» فعال بشوید با عضو شدن، و دنبال کردن، و مشترک شدن، و رای‌دادن، و ابراز نظر، و پسندیدن، و پیاده کردن، و به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و ابتکار برای سایر روش‌های هم‌رسانی، برای احقاق حقِ اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، نقش‌آفرین گردید.

https://alisedarat.com/1402/05/02/11627/

❊❊❊

سکوت تو، انفعال ما، کم کاری من = خود را شریک جرم تجاوزها به حقوق بشر کردن!

میزان سکوت و تحمل امروز من است که میزان خشونت‌های فردا را پیش‌بینی می‌کند!

به هر میزان که تجاوزها به حقوق را امروز تحمل کنم، به همان میزان، فردا ابعاد کیفی و کمّی خشونت‌های رژیم بیشتر خواهد شد!

پیام و دعوت انقلابیون را بشنوم:

پشت به قدرت (قدرت‌های داخلی و خارجی، قدرت‌های دولتی و غیردولتی، قدرت‌های غربی و شرقی) و روی به ملت (همکاری برای هرچه فراگیرتر کردن جنبش و اتحاد حول محور حقوق)

قدرت‌ها، برای ادامه سلطه‌سالاری، نیازمند تجاوز به حقوق و اِعمال انواع خشونت‌های سیاسی، و فرهنگی، و اقتصادی، واجتماعی، و احساسی-روانی، و نیز خشونت‌های فیزیکی و انواع جنگ‌ها هستند. جنگ روانی ، مادرِ همه‌ی جنگ‌ها است، ولی تنها جنگی است که در آن ما مردم توانایی و وسایل دفاع پیروزمندامنه از خود را داریم.

هم‌وطنان گرامی ما از ایران خبر داده‌اند که سایت (سایت علی صدارت : رسانه‌های ملیِ همگانی به مثابه شاخه چهارم دولت) فیلتر می‌شود. از مخاطبان گرامی که با انتقادات و پیشنهادات خود ما را بهره‌مند فرموده‌اند، سپاسگزاریم.  از این رو، و به پیشنهاد این عزیزان، مطالب تولید شده را در رسانه‌های مختلف دیگری هم منتشر می‌کنیم. تلاش می‌کنیم با شکستن دیوارهای سانسور، سیر آزاد و مستقل خبرها، و اطلاع‌ها، و نظرها، و اندیشه‌ها، و دانش‌ها، و داده‌ها را، بدون وقفه و به آسانی، در اختیار هم‌وطنان قرار دهیم. از یاری کردن ما در امر همرسانی، از شما سپاس‌گزاریم.

مردمسالاری یک فرهنگ است و هر کدام از همه‌ی ما مردم، باید، باید برای استقرار و استمرار و پیشبرد مردم‌سالاری تلاش کنیم. هر کدام از همه‌ی ما مردم، باید، باید به سهم خود و به نوبه خود، کاری انجام دهیم، هر چقدر هم آن کار در ظاهر به نظر کوچک بیاید.

https://alisedarat.com/1397/08/06/4317/

❊اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، حقی از حقوق بشر است❊

حقوق‌مدارتر شدن و حقوق‌مدارتر کردن، از پیش‌نیازهای برپایی و پویایی یک جامعه مردمسالار است.

یک راه آسان برای مشارکت در ساختن سرنوشتی خوب و خوب‌تر در اینجا برای شما فراهم شده است:

لینک مطلب در رسانه‌ها و شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

اینستاگرام

https://www.instagram.com/ali.sedarat/

کست‌باکس

https://castbox.fm/channel/علی-صدارت-id3317800?country=us

تلگرام

https://t.me/sedaratMD/2153

واتساپ

در واتساپ با شناسه:

علی صدارت-نظر، خبر، تحلیل

با آدرس:

https://chat.whatsapp.com/IT11IqMZ44v9L62gPRghhu

فیس‌بوک صفحه:

https://www.facebook.com/Sedarat57

راههای تماس و ارتباط با ما:

https://linktr.ee/sedarat

منابع، مراجع، ماخذ، مطالب مرتبط،….

رویدادها و اخبار…

یک زندانی در زندان زنجان اعدام شد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز سه شنبه بیست و هفتم تیرماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان زنجان به اجرا درآمد.

در ۱۰ سال گذشته؛ حداقل ۴۸۰۰ شهروند در ایران اعدام شدند؛ نیمی از آنان متهمان جرایم مواد مخدر بودند

خبرگزاری هرانا – در ده سال گذشته (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳) در مجموع ۴۸۲۹ مورد اجرای حکم اعدام توسط هرانا شناسایی یا گردآوری شد. اتهام ۲۱۹۶ تن از اعدام شدگان مرتبط با مواد مخدر بود. در این مدت ۴۱ کودک-مجرم نیز اعدام شدند که اتهام دست کم یکی از آنها مرتبط با مواد مخدر بود. گزارش پیش رو به ارائه آمار اعدام ها در ایران طی یک دهه اخیر با تمرکز بر جرایم مواد مخدر می پردازد.

اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان قزلحصار کرج

سه شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲، حکم سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج به اجرا در آمد.

اجرای حکم اعدام سه زندانی در زندان همدان

سحرگاه دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، حکم سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان همدان به اجرا در آمد.

هویت این زندانیان، “عباس رحمانی، محسن یاقوطی و فرخی” توسط هرانا احراز شده است.

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر تیرماه ۱۴۰۲

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی تیرماه ۱۴۰۲ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران خبر دادند دادگاه سپیده قلیان، زندانی سیاسی، که قرار بود صبح روز چهارشنبه، ۲۸ تیر ۱۴۰۲، به صورت علنی برگزار شود، به دلیل آن که او «حاضر نشد» با حجاب اجباری در جلسه محاکمه حاضر شود لغو شد.

دادگاه شکایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صداوسیما، از سپیده قلیان به سبب «آنچه عدم رعایت حجاب» اعلام شده، تشکیل نشد. این دادگاه قرار بود به صورت علنی تشکیل شود. خانواده قلیان می‌گویند فضای مجتمع قضایی «متشنج بوده» و مسئولان برگزاری دادگاه خانم قلیان را برای پذیرش «حجاب اجباری زیر فشار روانی» گذاشته بودند.

سپیده قلیان روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، در نامه‌ای از زندان اوین با اشاره به این‌که پیش از این اعلام کرده بود در «دادگاه‌ نمایشی جمهوری اسلامی» شرکت نمی‌کند، نوشت: «امروز به من ابلاغ کردند که دادگاه من فردا علنی برگزار خواهد شد، از آنجایی که هیچ ترسی از بازگویی حقیقت در ملأ عام ندارم، تصمیم گرفتم در این بیدادگاه شرکت کرده و از خودم دفاع کنم.» «امیدوارم در میان خیل امنیتی‌کارانِ خبری و فرهنگی‌شان، خبرنگاران و‌ فعالانی را در این بیدادگاه ببینم که به سراغ حقیقت آمده‌اند.»
پایگاه خبری قوه قضائیه نوشته «با وجود فراهم شدن بستر‌های لازم برای برگزاری دادگاه به صورت علنی و برخط و حضور رئیس دادگاه و نماینده دادستان و نماینده شاکی، سپیده قلیان ضوابط لازم برای حضور در دادگاه علنی را رعایت نکرد و از این رو، این دادگاه با تصمیم قاضی برگزار نشد.»

خدارحم پدر سپیده قلیان در مصاحبه با مریم افشنگ خبرنگار بی بی سی فارسی گفت «به وکیل آمنه‌سادات اجازه ورود داده بودند اما به وکلای سپیده اجازه ورود داده نشد.»

خانم قلیان گفته بود آمنه‌سادات ذبیح‌پور با نام عسکری در زندان اوین از او شکنجه و بازجویی کرده است.

این فعال اجتماعی درباره نقش خبرنگار صدا و سیما در تهیه اعترافات تلویزیونی گفته بود او «در مراحل تولید طراحی سوخته، شخص خانوم آمنه سادات ذبیح‌پور، در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ی جسمی و روحی، متنی را از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین، در اختیار ما بگذارد.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۲۹ دی ۱۳۹۷ فیلمی به نام «طراحی سوخته» درباره اعتراضات کارگری خوزستان پخش کرد که در آن صحبت‌هایی از اسماعیل بخشی از فعالان کارگری هفت‌تپه و سپیده قلیان پخش شد. آقای بخشی و خانم قلیان بعدتر گفتند این اظهارات «اعترافات اجباری» بوده و زیر «فشار و شکنجه» اخذ شده و بلافاصله پس از این اظهارات بازداشت شدند.

سوء استفاده از روانپزشکی و روان‌ شناسی در بدنۀ قوه قضائیه

رضا پور حسینی، رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، روز پنجشنبه، ۲۹ تیرماه، در حساب توئیتری خود خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشت: «جناب آقای اژه‌ ای گرامی، «نظام ارجاع» به روانشناس و روانپزشک دارای روند علمی و حرفه‌ ای است، تنها افراد متخصص می‌ توانند افراد را به روانشناس و روانپزشک ارجاع دهند تا بیهوده به آنها برچسبی نخورد».

همزمان امیر حسین جلالی، روانپزشک، در واکنش به احکام مراجعه به کلینیک سلامت روان برای متهمان پرونده‌های حجاب اجباری اعلام کرد: «مدت‌ هاست برخی می‌ گویند از بیمارستان و تشخیص روانپزشکی برای سرکوب مخالفان استفاده می‌ شود؛ جامعه علمی علیه این اتهام‌ زنی‌ ها ایستاده، اما این آرا می‌ تواند آن تلاش‌ ها را نقش بر آب کند».

در روزهای اخیر برای سه بازیگر زن، افسانه بایگان، آزاده صمدی و لیلا بلوکات، به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، احکامی از جمله مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی برای درمان به گفته قاضی «بیماری روحیِ شخصیت ضد خانواده» صادر شده است.

روز ۲۴ تیر رسانه‌ها نوشتند که یکی از مجازات‌های تعیین‌شده برای آزاده صمدی در حکم صادره در شعبه ۱۰۸۸ دادگاه کیفری دو تهران آن است که او باید «دو هفته یک بار» به مراکز روانشناسی «برای مداوای بیماری ضد اجتماعی خود» مراجعه کند و در نهایت «گواهی سلامت» خود را به مقامات ارائه دهد.

در پی صدور این احکام، موجی کم‌سابقه از اعتراض روانشناسان و انجمن‌های مربوط به سلامت روان در ایران به راه افتاد.

پیشتر رؤسای ۴ انجمن سلامت روان ایران روز پنجشنبه در نامه‌ ای به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به صدور احکام اخیر برای برخی هنرمندان زن به اتهام «بی‌ حجابی» اعتراض کردند و نسبت به «سوء استفاده از روانپزشکی و روان‌ شناسی در بدنۀ قوه قضائیه» هشدار دادند.

اما هنوز مقام‌ های قوۀ قضائیه جمهوری اسلامی به این اعتراضات واکنشی نشان نداده‌ اند.

در مقابل، محسنی اژه‌ای روز پنجشنبه انتقادها از قوه قضائیه را به «شیطان‌ صفتان» نسبت داد و گفت که منتقدان «همه ابزار‌ها و ترفند‌های خود را بکار بسته‌ اند تا میان مردم و مسئولان و حتی بین دستگاه‌ ها و حتی در داخل دستگاه قضائی نیز اختلاف افکنند».

همزمان وب‌ سایت حقوقی دادبان نوشته است به شواهدی دست یافته که نشان می‌ دهد دادگستری تهران با ارسال پرونده‌ های تشکیل‌ شده علیه زنان به بهانه جرم «عدم رعایت حجاب شرعی» به یک شعبه خاص از مجتمع قضائی ارشاد تهران به ریاست قاضی علی امیدی، در حال استفاده از قضاتی مانند سعید مرتضوی، قاضی و دادستان پیشین جمهوری اسلامی است……

مجمع مدرسین و محققین حوزۀ علمیه قم: مقولات دینی از قبیل حجاب، تبلیغی هستند و نه تحمیلی

در حالی که رسانه‌ های حکومتی با آغاز ماه محرم مکرراً خبرهایی از بازداشت زنان به اتهام «حرمت‌ شکنی به هیأت‌ های مذهبی» به خاطر سر باز زدن از حجاب اجباری منتشر می‌ کنند، مجمع مدرسین و محققین حوزۀ علمیه قم برخورد خشونت‌ آمیز پلیس با زنان به خاطر تن ندادن به حجاب را «غیرانسانی»، «غیرقانونی» و «غیرشرعی» و «سیاستی شکست‌ خورده» خواند.

در بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزۀ علمیه قم، تشکل روحانیون نزدیک به جناح اصلاح‌طلب، که روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر ماه منتشر شد، آمده است: «این روزها، مجددا، شاهد برخوردهای نامعقول و غیر انسانی نیروی انتظامی با پدیده بی‌حجابی یا بد حجابی هستیم که نه تنها هیچ وجهۀ قانونی و شرعی ندارد، بلکه وهن به اسلام و انسانیت تلقی می‌شود».

۹۹۸ بیمار و مصدوم در سیستان راهی بیمارستان در پی طوفان مجدد همراه با گرد و غبار/ تصادفات ناشی از کاهش دید

تاریخ ایجاد در جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۰

محمد خلیلی سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و دبیر مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: در پی شروع مجدد توفان‌های شدید همراه با گرد و غبار در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه، ۹۹۸ نفر بیمار و مصدوم از این پدیده طبیعی روانه بیمارستان‌ها شدند. توفان‌های شدید گرد و غبار در شهرستان‌های شمال سیستان و بلوچستان خسارات عمده‌ای بر سلامت و زندگی مردم تحمیل کرده است.

بازگشت گشت ارشاد

یورونیوز

    محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، روز سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ در واکنش حضور مجدد گشت ارشاد در شهرهای ایران گفت: «به نظر می‌رسد خطر خودبراندازی که بار‌ها از آن سخن گفته شده است با بازگشت مجدد فعالیت گشت ارشاد و نیز برخورد‌های پلیسی، امنیتی و احکام قضایی نامتعارف نسبت به مسائل اجتماعی خصوصا با بانوان، بیش از پیش خودنمایی می‌کند.»

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مفهوم و احتمال «خودبراندازی» می‌گوید: «اصلاحات جلوی براندازی را می‌گیرد ولی اگر اصلاحات در دستور کار قرار نگیرد، خودبراندازی معنا پیدا می‌کند. اما در حاکمیت این نگاه وجود دارد که هر نوع اصلاحی، نوعی عقب‌نشینی تلقی می‌شود و عقب‌نشینی می‌تواند مخالفان را به براندازی ترغیب کند. این دو نگاه متفاوت است. نگاه آقای خاتمی، اصلاح وضع موجود را مایۀ تداوم جمهوری اسلامی می‌داند ولی نگاه دیگر، کوتاه نیامدن در برابر مطالبات اجتماعیِ خارج از چارچوب‌های رسمی را شرط بقای ساختار سیاسی موجود می‌داند.»

فعالیت دوباره گشت ارشاد یا «گشت‌های خودرویی و پیاده» برای برخورد با زنان بی‌حجاب، در شرایطی آغاز شده است که حدود شش ماه از فروکش کردن اعتراضات خیابانیِ موسوم به «جنبش مهسا» در ایران می‌گذرد.

برخی از ناظران سیاسی احتمال می‌دهند که فعالیت مجدد گشت ارشاد، پیامدهایی داشته باشد که نتیجه‌‌اش موج تازه‌ای از اعتراضات در شهرهای گوناگون ایران باشد.

ابطحی، دربارۀ دلایل استقرار مجدد گشت ارشاد در شهرهای ایران به یورونیوز می‌گوید: « یکی از دلایل، به نظرم کنترل فضای جامعه است بویژه که به تدریج به سالگرد ماجرای مهسا امینی نزدیک می‌شویم. دلیل دوم، تقویت جناح تندروی مدافع سرکوب بی‌حجابی و سایر مطالبات خارج از چارچوب است. دلیل سوم هم نوعی لجبازی و رویارویی با جامعه است.»

اما احمد بخشایشی اردستانی نظر دیگری درباره براندازی و خودبراندازی دارد. او می‌گوید: «بزرگ‌ترین براندازی از دید نظام، همین بی‌حجابی است. وقتی جمع زیادی از زنان بی‌حجاب شوند، نیازی به خودبراندازیِ عناصر داخل نظام نیست. بنابراین نظام معتقد است باید جلوی بی‌حجابی را بگیرد. جمهوری اسلامی مبتنی بر اقشار مذهبی است. اگر بی‌حجابی گسترش یابد، اقشار مذهبی در بلندمدت جذب اقشار غیرمذهبی می‌شوند. وقتی اکثریت غیرمذهبی باشند، مذهبی‌ماندن اقلیت دشوار می‌شود. حتی اگر اقلیت جذب اکثریت نشود، بی‌تفاوتی اقشار مذهبی در قبال رفتارهای خلاف شرع، پایه‌های حکومت را شل می‌کند.»

دیگربان

دولت ابراهیم رئیسی در اقدامی بی‌سابقه حاضر نشد مسئولیت دستور محرمانه علی خامنه‌ای مبنی بر بازگشت «گشت ارشاد» به خیابان‌ها را بپذیرد

خامنه‌ای هم‌چون گذشته دستور برخورد با زنان با پوشش آزاد را صادر و خود را پنهان کرده و این‌بار هم تلاش می‌کند مسئولیت این دستور را برعهده دیگران بگذارد. دولت رئیسی هم برای حفظ آبرو و کسب رای در انتخابات آتی، در اقدامی بی‌سابقه مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفت و توپ را به زمین خامنه‌ای انداخت

چرا کسی مسئولیت بازگشت گشت ارشاد را بر عهده نمی‌ گیرد؟

 رویداد۲۴:

اینکه اختلافات بین جریان‌های مختلف اصولگرایی، واقعی است یا بازی معروف «پلیس خوب، پلیس بد» مشخص نیست، اما آنچه مسلم است این است که با وجود اختلاف نظر‌ها بر سر چگونگی مقابله با معترضان به حجاب اجباری، در نهایت تندرو‌ها چه به شکل قانونی یا فراقانونی (بدون پیگرد قانونی) به کارشان ادامه خواهد داد.

پروژه خالص‌ سازی نظام به طور رسمی از زمان انتخابات مجلس ۹۸ علنی شد و با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به غایت خود رسید. از این تاریخ اتفاقی که مدت‌ها بود درباره مزایا و معایب آن در محافل سیاسی بحث و گفتگو می‌شد، عملیاتی شده بود؛ حاکمیت یک‌دست.

بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب پیش از مواجهه عملی با این پدیده، معتقد بودند حاکمیت یک دست برای اجرای بسیاری از پروژه‌های ناتمام مفید است. از جمله آن به بازگشت کشور به توافق هسته‌ای اشاره می‌کردند. آن‌ها معتقد بودند آنچه مانع دستیابی به یک توافق است، دستاوردی است که نصیب اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها می‌شود و به همین دلیل هم در واپسین ماه‌های دولت روحانی مذاکرات رسما متوقف شد و امضای پیشنویس عراقچی به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد.

در بین اصلاح‌طلبان، شخصیت‌های خوش‌بین‌تری نظیر زیدآبادی معتقد بودند «اگر قرار است ایران با جهان خارج کنار بیاید به دست این‌ها امکان‌پذیر است و نه هیچ‌کس دیگری… اگر قدرت دست خودشان باشد و مشکلات را به‌طور عینی لمس کنند -چه در حوزه‌ی سیاست خارجی و چه در داخل- امکان حل آن بیشتر است.»

در عمل حاکمیت یکدست در پروژه‌ای که علی لاریجانی نام آن را «خالص‌سازی» گذاشته اتفاق افتاد، اما تازه مشخص شد که با از میدان به در شدن رقیب خارجی (اصلاح‌طلبان)، رقابت‌های داخلی در اردوگاه اصولگرایی چطور می‌تواند امور را به بن‌بست بکشاند.

موارد متعددی از به بن‌بست رسیدن راه حل مشکلات بعد از یک‌دست شدن حاکمیت در دو سال گذشته وجود داشته است. از مذاکرات احیای برجام گرفته تا افشاگری جریان موسوم به عدالت‌خواه علیه چهره‌های برجسته جریان اصولگرا نظیر قالیباف و علم‌الهدی و خاموشی و دعوا‌های دولت و قوه قضاییه در مواردی نظیر ابطال حکم انتصاب رئیس سازمان اداری و استخدامی توسط دیوان عدالت اداری. آخرین مورد این درگیری‌ها، مساله مقابله با عدم رعایت حجاب اجباری، بعد از اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ است.

اختلاف بر سر حضور مجدد گشت ارشاد در خیابان:

اعتراضات پاییز با مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد و به عنوان اعتراضاتی به پدیده ون‌ های گشت ارشاد و برخورد خشن پلیس امنیت اخلاقی با زنان آغاز شد، اما به سرعت به جنبشی علیه حجاب اجباری تبدیل شد. اولین اقدام موثر برای کاهش اعتراضات، جمع کردن ون‌های گشت ارشاد و اداره امنیت اخلاقی معروف به اماکن در خیابان وزرا بود.

تابلوی بزرگ «پلیس امنیت اخلاقی» در خیابان وزرا به «پلیس امنیت عمومی» تغییر کرد و جریان‌ های مخالف حجاب اختیاری مدعی شدند در تهران فقط ۵ ماشین گشت ارشاد وجود داشت که دو تای آن هم خراب بود. یک سال بعد از آغاز اغتراضات و خوابیدن جنبش موسوم به «زن زندگی و آزادی»، چهره شهر‌های ایران تغییر کرد و بسیاری از زنان بدون حتی همراه داشتن روسری پا به خیابان گذاشتند.

وضعیت جدید، اختلافات بر سر نحوه مقابله با بی‌حجابی را آشکار کرد. جریان انصار حزب‌الله به مدت ده روز مقابل قوه قضاییه دست به تحصن زدند. اعتراض آن‌ها به عدم اجرای قانون مجازات اسلامی علیه افراد بی‌حجاب و نبود گشت ارشاد بود. قوه قضاییه چندین روز با مماشات با معترضان برخورد کرد، اما در نهایت یک مقام قوه قضائیه از این تجمع‌کنندگان و «مزاحمت‌هایی که برای مردم ایجاد کرده‌اند» انتقاد کرد و تعدادی از معترضان برای چند ساعت بازداشت شدند.

اقدام قوه قضاییه صدای جریان دیگری درون اصولگرایان را در آورد. روح‌الله مومن‌نسب دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهران و صاحب ایده بارداری با دو گیگ اینترنت، در جمع معترضان به بی‌حجابی حاضر شد و اقدام قوه قضاییه را «احمقانه» خواند و گفت «زورتان به بستن فضای مجازی و مقابله با افراد بی‌حجاب نمی‌رسد، اما چند نفر از آمران به معروف را بازداشت می‌کنید.»

اختلافات در مورد لایحه عفاف و حجاب هم در این مدت بالا بوده است. این لایحه به پیشنهاد قوه قضاییه و توسط دولت به مجلس داده شده، اما مدت‌هاست با وجود دو فوریتی بودن آن، به تصویب نرسیده است. بر اساس این لایحه، برای موارد متعدد بی حجابی، جریمه‌های نقدی به جای شلاق و زندان در نظر گرفته شده است. اما همین لایحه مخالفت جریان‌های تندرو درون اردوگاه اصولگرایی را به دنبال داشته است.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان در سرمقاله‌ای گفته: «متن لایحه حکایت از آن دارد که کشف حجاب‌کنندگان با پرداخت مبالغ ناچیز مورد اشاره می‌توانند به بی‌حجابی خود تا پایان مرحله چهارگانه ادامه بدهند! و درپایان مرحله چهارم نیز با پرداخت حد‌اکثر ۲ میلیون تومان (جزای نقدی درجه هفت) بدون رو‌به‌رو شدن با هیچ مانعی کماکان بدون حجاب در تردد باشند! یعنی پول بده و بی‌حجاب باش!»

با وجود اینکه موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی مجلس به رویداد۲۴ گفته «قالیباف با لایحه حجاب و عفاف کاملا موافق است» شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد. محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در نطقی که به ظاهر نشان‌دهنده مخالفت او با وضعیت فعلی لایحه است گفته «قانون ناقص تصویب نمی‌کنیم»، چرا که نیروی انتظامی نمی‌تواند حکم صادر کرده و یا جایی را پلمب کند چون خلاف قانون است و قاضی باید تصمیم‌گیری کند ما نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم.

اما مهمترین نقطه‌ای که نشان‌دهنده وجود اختلاف میان دستگاه‌های قضاییه، مقننه و اجرایی بر سر موضوع حجاب اجباری است، مساله بازگشت ون‌های گشت ارشاد به تهران است. اوایل هفته تصاویر درگیری زنی با یک نیروی موسوم به آمر به معروف در خیابان گیشا منتشر شد. به نظر می‌رسید این فرد سعی دارد زنی را به اتهام عدم رعایت حجاب به داخل ون گشت ارشاد ببرد.

اعلام رسمی بازگشت ون‌های گشت ارشاد:

طی روز‌های بعد خبر قوت گرفت و ون‌های گشت ارشاد بعد از ده ماه، این بار بدون عنوان رسمی و با نوار سبز در برخی میادین اصلی تهران نظیر میدان صادقیه و ولیعصر دیده شدند. ساعاتی بعد سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در سراسر کشور با هدف انجام مأموریت‌ها و برخورد با افرادی که بر هنجارشکنی‌های اجتماعی اصرار دارند، خبر داد.

در پی اظهارات سخنگوی فراجا، گزارشی در خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه منتشر شد و بازگشت «گشت‌های ارشاد» را بنا به «دستور و تاکید رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه» جمهوری اسلامی اعلام کرد. اما ساعاتی بعد این خبر از روی خروجی خبرگزاری حذف شد. تسنیم در توضیح علت حذف این بخش از خبر اعلام کرد بعد از «تماس برخی افراد در دولت» بخش مربوط به «دستور ابراهیم رئیسی» برای راه‌اندازی دوباره این گشت‌ها، حذف شده است.

تسنیم همچنین نوشت: «صورت مساله واضح است؛ سخنگوی فراجا رسما مسئله‌ای را مطرح کرده و اگر نیاز به تکذیب دارد، باید مستقیما درباره مطلب خود او توضیح داده شود.»

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت به درخواست تسنیم لبیک گفت و در توییتر خود نوشت که رئیس‌جمهور اخیرا نیز در جلسات مختلف از نیروی انتظامی و قوه قضاییه خواستند «در چارچوب قوانین موجود» نسبت به نظم‌بخشی امور اقدام کنند.

او تاکید کرد که «شیوه» برخورد با زنانی را که تن به حجاب نمی‌دهند، متوجه دولت سیزدهم و شخص ابراهیم رئیسی نیست و «تدبیر شیوه اجرای قانون بر عهده قوه قضائیه و ضابطان است.»

روزنامه جوان دیگر رسانه مهم اصولگرایان هم عملا بیانیه فراجا را تکذیب کرد و گفت عکس‌ها و ویدیو‌های مربوط به استقرار گشت‌های انتظامی برای برخورد با زنان و همچنین تصاویر خشونت یک زن چادری حین بازداشت یک دختر جوان بدون حجاب را «جعلی» است.

خبرگزاری تسنیم هم که از حذف دستور رئیسی شاکی بود، به نقل از «فرماندهان ارشد فراجا»، در گزارش جدیدی، بازگشت گشت ارشاد را تکذیب کرد و نوشت: «به هیچ عنوان «ون‌های» گشت ارشاد به خیابان‌ها برنمی‌گردند و هیچ خودرویی با بغل‌نویسی «گشت ارشاد» در خیابان‌ها دیده نخواهد شد.»

این خبرگزاری در ادامه خبر خود نوشت: «اگر از این پس، فیلمی از حضور ون‌ها در خیابان یا درگیری‌هایی در سوار کردن افراد به این خودرو‌ها منتشر شد یا ساختگی است یا آرشیوی که با اهداف خاص منتشر شده است.»

مستندساز حکومتی: در اعتراضات ۹۸ ندیدم ساچمه یا گلوله پلاستیکی بزنند، همه جنگی بود

جواد موگویی، یک نویسنده و مستندساز نزدیک به رژیم، در مصاحبه با سایت «اعتماد آنلاین» که متن آن روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲،  می‌گوید که حکومت در زمان اعتراضات سال ۱۳۹۸ «هول شده بود»، و در اعتراضات آن سال ندیده است که «کسی ساچمه یا گلوله پلاستیکی بزند» و تمام گلوله‌های شلیک شده از سوی نهادهای نظامی و امنیتی «جنگی بود». وی با اشاره به آمار رسمی حکومت که در آن کشته‌شدن «۲۳۰ نفر» در اعتراضات سال ۹۸ تأیید شده است، گفت در مقایسه با آن اعتراضات،‌ نهادهای امنیتی در اعتراضات ۱۴۰۱ علاوه بر «گلوله جنگی» از گلوله «ساچمه‌ای و پلاستیکی» هم استفاده کردند… حتی استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی در اعتراضات اخیر قابل کنترل بود و «جمهوری اسلامی» می‌توانست از این گلوله‌ها برای مقابله با معترضان استفاده نکند و «از گاز اشک‌آور استفاده کند».

این اظهارات، برخلاف روایت مسولان رژیم در مورد «مماشات» با معترضان می‌گویند.

سخنگوی حکومت ابراهیم رئیسی ۱۷ آبان ۱۴۰۱ در نشستی با دانشجویان دانشگاه صداوسیما مدعی «مماشات» حکومت با معترضان شده و گفته بود که جمهوری اسلامی آن‌ها را به مانند «فرزندان خطاکار» خود می‌داند.

علی بهادری جهرمی افزوده بود: «برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روز‌های اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و این طوری مردم بترسند و از خانه خارج نشوند. اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند، چون معترضین را بچه و خانواده خود می‌داند.»

آقای موگویی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اعتماد آنلاین با اشاره به این‌که نهادهای امنیتی-نظامی و معترضان در اعتراضات پارسال «خشونت بالایی» داشتند، گفت: «شما فیلم نازی‌آباد را دارید که طرف با فاصله ۳۰ سانتی به صورت شلیک می‌کند، حالا با ساچمه‌ای و پلاستیکی، من نمی‌دانم. آن هم سطح خشونت بالایی دارد.»

در ماه‌های گذشته، گزارش‌های زیادی در مورد شدت خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی علیه معترضان بویژه دختران و زنان در اعتراضات پارسال در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در این اعتراضات صدها نفر کشته و ده‌ها هزار بازداشت شدند.

خشونت نهادهای جمهوری اسلامی علیه مخالفان و معترضان هم‌اکنون نیز به اشکال مختلف ادامه دارد و بسیاری از آن‌ها احضار، دادگاهی و یا به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم می‌شوند.

از سوی دیگر، با بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها، زنان و دختران روزانه به‌دلیل پوشش اختیاری هدف آزار و اذیت پلیس و نیروهای لباس‌شخصی قرار می‌گیرند.

قالیباف: «هنجارشکنی» ادامه یابد، بازگشت به «وضع مطلوب» سخت می‌شود

مبارزه مدنی زنان علیه حجاب اجباری، از سوی محمدباقر قالیباف، رییس مجلس «ناهنجاری» تعبیر شده و در این زمینه گفته است اگر «هنجارشکنی‌ها ادامه پیدا کند، بازگشت به وضع مطلوب سخت‌تر می‌شود.» وی روز چهارشنبه ۲۸تیر۱۴۰۲ و در جمع زنان بسیجی، از لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» دفاع کرد.

این لایحه چنانچه بارها درباره محتوای آن بحث شده است، برای اعمال سخت‌گیرانه‌تر سیاست حجاب اجباری و تحمیل آن به زنان ایران تدوین شده است.

محمدباقر قالیباف ضمن دفاع از محتوای این لایحه بر این نکته که نباید به‌صورت «عجولانه و ناپخته» آن را تصویب کرد گفت: «اگر دوفوریت [این لایحه] رای می‌آورد، ۷۲ ساعت بعد از تصویب دوفوریت باید به صحن می‌آمد و نماینده‌ها هم ظرف هشت ساعت، پیشنهادهای خودشان را می‌دادند و این کار عجولانه و ناپخته پیش می‌رفت.»

رییس مجلس شورای اسلامی که پیش‌تر در قامت فرمانده انتظامی تهران بزرگ فعال بود، نقش کلیدی در سرکوب جنبش‌های اجتماعی داشته است در این سخنرانی گفت: «از سمتی معتقدیم اگر زمان‌بَر شود و هنجارشکنی‌ها ادامه پیدا کند، بازگشت به وضع مطلوب سخت‌تر می‌شود، پس زمان برایمان مهم بود و یک‌ فوریت آن را تصویب کردیم.»

در روز ۲۳خرداد، یک فوریت لایحه «حمایت از فرهنگ حجاب‌وعفاف» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

اما یک روز بعد، حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، به سایت «دیده‌بان» ایران گفت بعد از تصویب یک فوریت این لایحه، کمیسیون قضایی به مدت «یک ماه» آن را بررسی می‌کند، اما تعداد طرح‌های یک فوریتی در نوبت «خیلی زیاد» است و به گفته او:

تصویب نهایی «به عمر این مجلس نمی‌رسد.»

قالیباف اما در پاسخ به نیروهای حکومتی تندرو که او و نمایندگان مجلس را به «وقت‌کشی در تصویب» لایحه عفاف و حجاب متهم کرده‌اند، پاسخ داد که نسخه نهایی آن تا دوماه دیگر تصویب خواهد شد.

زمان مورد اشاره آقای قالیباف مصادف است با سالگرد قتل حکومتی «مهسا[ژینا]امینی» و به‌نظر می‌رسد حاکمیت قصد دارد تا پیش‌از‌آن، تکلیف برخوردهای قهری با زنان مخالف اجباری را روشن کرده باشد.

محمدباقر قالیباف امروز گفت: «ما نمی‌خواستیم دوباره یک قانونی بنویسیم که باز دستگاه‌ها به آن عمل نکنند. حتی اقتصاد این حوزه و عرص مد و لباس را هم در این طرح دیدیم. امیدواریم در محرم و صفر از کمیسیون به صحن بیاید و بررسی و تصویبش به اتمام برسد.»

در آستانه انتخابات مجلس، برخی از تحلیلگران سیاسی در داخل ایران، در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که جبهه پایداری در مجلس که بر تصویب سریع لایحه حجاب تاکید دارد، در تقابل با طیف قالیباف است.

قالیباف چند ماه پیش نیز گفته بود که «ساختارها و شیوه اجرای» گشت ارشاد باید تغییر کند، اما این اظهارات او نتیجه‌ای نداشت و روز یک‌شنبه گذشته سخنگو نیروی انتظامی از راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد خبر داد.

با این‌همه، «انسیه خزعلی»، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران، امروز چهارشنبه بار دیگر تکذیب کرد که استقرار گشت‌های خودرویی برای حجاب اجباری، به دستور رییس‌‌جمهور بوده است.

پیش‌از‌این خبرگزاری «تسنیم» به نقل از «سعید منتظرالمهدی»، سخنگوی فراجا نوشته بود که بازگشت «گشت‌های ارشاد» به‌دنبال «دستور و تاکید رییس‌جمهور و رییس قوه‌قضاییه» جمهوری اسلامی انجام شده است.

 این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، از «تماس برخی افراد در دولت» برای «حذف» بخش مربوط به «دستور ابراهیم رئیسی» برای راه‌اندازی دوباره این گشت‌ها، خبر داده بود.

از باغ‌فردوس تا چهارراه ولی‌عصر؛ مواجهه با گشت ارشاد بدون حجاب اجباری

ایران وایر – سحر بختیاری، شهروند خبرنگار، تهران

این گزارش روایت یک شهروندخبرنگار از حضور دوباره خودروهای موسوم به «گشت ارشاد» در خیابان‌های تهران است. او روز دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ از شمال تهران تا مرکز شهر را بدون حجاب اجباری در خیابان قدم زده و با افرادی شبیه خودش گفت‌وگو کرده است.

«سعید منتظرالمهدی»، سخن‌گوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ۲۵تیر۱۴۰۲ اعلام کرد گشت‌های خودرویی و پیاده از «یوم» جاری با کسانی که به گفته او پوششِ «خارج از عرف» دارند و هم‌چنان بر «هنجارشکنی» خود اصرار دارند، برخورد خواهند کرد.

کمی از گرمای هوا گذشته است و دلت می‌خواهد تازه پا به خیابان بگذاری که ترس تمام وجودت را می‌گیرد. روسری را روی سرت می‌اندازی اما چهره‌ات را که در آیینه می‌بینی، از خودت متنفر می‌شوی. آن را برمی‌داری‌ و دور گردنت می‌اندازی. به خودت جرات می‌دهی و می‌گویی: « نترس!»بعد هم روسری را داخل کیف می‌گذاری و پیله خانه را می‌شکنی و به پاتوق همیشگی، «باغ فردوس»، نزدیک میدان «تجریش» می‌روی و می‌بینی که تقریبا هیچ چیز در خیابان‌ها تغییر نکرده است. هنوز هم دختران تی‌شرت‌پوش و رنگی رنگی با موهایی به رنگ تابستان که از گرما بالا بسته‌ و یا کوتاه کرده‌اند، در خیابان قدم می‌زنند. سرشان را بالا می‌گیرند و به چشم‌های زنان دیگر نگاه می‌کنند تا به آن‌ها هم جرات بدهند.

اما چیزی در این میان معادله را به هم می‌زند؛ یک «ون» سفید با خط‌های سبز. این خودرو برای اکثر زنان ایرانی یادآور مرگ «مهسای ایران» («ژینا (مهسا) امینی») است.

سه زن چادری جلوی آن ایستاده‌اند و دو مامور مرد هم پشت زنان چادری مشغول نظارت و احتمالا کمک به آن‌ها هستند. اما گویی نامریی‌‌اند و کسی آن‌ها را نمی‌بیند. وقتی از جلوی‌شان رد می‌شوی، اگر ظاهرت مانند عرفی نباشد که آن‌ها ساخته‌اند، حتما این جملات را می‌شنوی: «خانمم، حجابت رو رعایت کن»، «روسری رو از دور گردنت بردار و بنداز روی سرت» و یا «خانمم بیا این‌جا ببینم، با شمام، وایسا». اما کسی حتی سرش را برنمی‌گرداند که جواب آن‌ها را بدهد.

دختران تابستانی‌پوش با موهایی رها، بدون حجاب بر سر از کنارشان عبور می‌کنند و هر از گاهی هم یکی به آن‌ها تشری می‌زند: «به تو مربوط نیست!»

اما ماموران زن چادری علی‌رغم این که سعی می‌کنند اعتماد به نفس خود را به رخ بکشند و به پشتوانه قانون هر طور که دل‌شان می‌خواد رفتار کنند، با نگاه‌های تحقیرآمیز زنان رو به رو می‌شوند و متلک‌هایی که هر جمله‌اش آن‌ها را صدها گام به عقب می‌برد؛ مثل حرفی که «سمیرا» قهوه در دست، در حال عبور در جواب تذکر یکی از این ماموران می‌گوید: «تا کی می‌خواین این‌قدر ارزون بمونید؟ به خاطر چهار تا بن خرید و اضافه کاری خودتونو تحقیر نکنید!»

زن عصبانی می‌شود و می‌گوید: «واستا ببینم!»

سمیرا می‌ایستد ولی زن حتی یک قدم هم جلو نمی‌رود و می‌گوید: «سریع روسریت رو سرت کن!»

بعد حتی بدون این که منتظر شود و ببیند که سمیرا روسری خود را سر کرده است یا نه، راهش را می‌کشد و به سمت ون می‌رود.

سمیرا کمی جلوتر با من هم‌مسیر می‌شود و می‌گوید که تمام این روزها به زن بودنش افتخار کرده است، چون زن‌های شجاعی را می‌بیند که نمی‌خواهند به عقب برگردند و خودش هم دیگر حاضر نیست با تن دادن به حجاب تحقیر شود

ابقای احمد جنتی ۹۷ ساله در سمت دبیر شورای نگهبان

تمدید دوره دبیری احمد جنتی در حالی است که در تصاویری که اخیر از او منتشر شده، حتی توانایی راه رفتن به تنهایی را ندارد و به سختی تکلم می‌کند. علاوه بر این موضع سخت احمد جنتی به عنوان دبیر این شورا و رد صلاحیت گسترده کاندیداها در همه انتخابات‌های جمهوری اسلامی با انتقادات زیادی همراه بوده است. 

برخی از کاربران در فضای مجازی تمدید دوره جنتی در شورای نگهبان را، نشان از برنامه‌ریزی حکومت برای مهندسی انتخابات پیشروی مجلس در اسفند ماه امسال دانسته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: اعزام جنگنده‌ های «اف‌ ۱۶» به خلیج فارس برای جنگ با ایران نیست

 انتخاب: سخنگوی وزرات امور خارجه ایالات متحده در جریان کنفرانس خبری روز سه‌شنبه تصریح کرد که در پرتو «تهدید مستمر جمهوری اسلامی» و با همکاری شرکا و متحدان، وزارت دفاع آمریکا در حال «افزایش حضور» و «گسترش توانایی‌های» خود در تنگه هرمز و آب‌های اطراف است.

به گزارش «انتخاب»، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از جمهوری اسلامی خواست «فورا» اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را ـ که خطر جدی برای جریان بی‌وقفه تجارت جهانی از طریق این آبراه استراتژیک است ـ متوقف کند.

متیو میلر در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا با توجه به رفتار جمهوری اسلامی در منطقه برای جنگ با جمهوری اسلامی در خلیج فارس آماده می‌شود گفت: «ما به طور قطع هرگونه تمهیداتی را برای جنگ رد می‌کنیم و اطمینان داد که افزایش حضور نظامی در درجه اول بر نظارت بر وضعیت و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر متمرکز است.»

پیش‌تریک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده اعلام کرد‌، این کشور با هدف مقابله با توقیف کشتی‌ها توسط جمهوری اسلامی، جنگنده‌های «اف‌۱۶» به خلیج فارس اعزام می‌کند. این اقدام در جهت تقویت هواپیماهای جنگنده ‌«ای‌۱۰» ایالات متحده صورت می‌گیرد.

نیروی دریایی آمریکا مدعی است در دو سال گذشته ایران دست کم پنج شناور تجاری را توقیف کرده و برای چندین شناور دیگر مزاحمت ایجاد کرده است. بیشتر این اقدامات در تنگه هرمز صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا هم از دستور وزیر دفاع ایالات متحده برای اعزام ناوشکن «یو‌ اس‌ اس توماس هادنر» به منطقه خلیج فارس خبر داد.

درگیری‌ لفظی محمد مرندی و مدیران دانشگاه تهران

…عبدالرضا سیف، مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران، یکشنبه، یکم مرداد (۲۳ ژوئیه)، محمد مرندی را «منافق و رانت‌خوار» نامید…

…محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و یکی از معاونان گروه حشدالشعبی عراق که تحت حمایت سپاه قدس پاسداران فعالیت می‌کند، ۱۸ تیر از آغاز همکاری‌های گسترده میان این گروه شبه‌نظامی با دانشگاه‌های ایران برای آنچه «تحصیل نیروهای عراقی در ایران» خوانده شده، خبر داده بودند. این خبر با واکنش منفی و گسترده دانشگاهیان در ایران مواجه شد و در ادامه، جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای با عنوان «حذف دانشجو، جذب رزمجو»، به ورود نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی به دانشگاه خود واکنش نشان دادند و اعلام کردند که حضور نیروهای نظامی را در لباس «رزم» یا «درس»، در دانشگاه نمی‌پذیرند و در برابر آن مقاومت می‌کنند…

…محمد مرندی فرزند علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت و رئیس فعلی تیم پزشکی علی خامنه‌ای است و به پشتوانه نفوذ سیاسی پدر خود و البته تسلط به زبان انگلیسی، در سال‌های اخیر توانست به یکی از اصلی‌ترین مدافعان سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شود…

…یازدهم تیر ۱۴۰۲، محمد مرندی به دستور محمد مقیمی، از معاونت بین‌الملل این دانشگاه کنار گذاشته شد. این اقدام به رسانه‌ای شدن اختلافات مدیران دانشگاه تهران با محمد مرندی که استادتمام ادبیات انگلیسی است، انجامید و دوطرف جنگ رسانه‌ای خود را آغاز کردند…

…در کنار این وقایع، انتشار فایلی صوتی از عبدالرضا سیف، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مشاور رئیس دانشگاه تهران، که در آن دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را «دانشکده رقاص‌ها» نامیده بود، بار دیگر فضایی در اختیار محمد مرندی قرار داد تا از مدیران دانشگاه تهران انتقاد کند…

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)