فراخوان مشترک کودار و پژاک در خصوص پیمان نسل‌کشانه لوزان و دعوت از آزادیخواهان برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ ژوئیه

پایان لوزان با مبارزه و آزادی خلق‌ها ممکن می‌گردد

انعقاد پیمان لوزان در ۲۴ ژوئیه ۱۹۲۳ موجب مستعمره‌گشتن کردستان و تجزیه میهن تاریخی خلق‌کُرد میان دول اشغالگر شد. در پایان صدسال کامل این پیمان نسل‌کشانه، قویا آن را محکوم و نیرومندانه مبارزه می‌کنیم. حضور در میادین به یاد تمامی شهدای قیام‌های آزادیخواهانه خلق‌کُرد یک وظیفه‌ تاریخی است.

پیمان مشترک لوزان به‌مثابه یک پیمان بین‌المللی میان دول ابرقدرت و فاشیست جهانی و منطقه‌ای، میهن‌مان کردستان را که مأوای خلق‌کُرد و سایر خلق‌های دوست خلقمان است، تجزیه نمود. این پیمان با هدف انجام نسل‌کشی‌ها و قتل‌عام‌های گسترده از قتل‌عام «آمد و زیلان و کوچگیری و درسیم» در شمال کردستان گرفته تا انفال و حلبچه در جنوب کردستان و نیز هجوم به جمهوری کردستان و قتل‌عام لرستان؛ هکذا اشغال و نسل‌کشی عفرین و سریکانی در روژاوا، علیه خلقمان امضا شد و طی یکصد سال زنجیره‌ای از نسل‌کشی‌ها را به دنبال داشت.

رهبر آپو نیز در مقابل این ‍‍‍پیمان و پیمان‌های نظیر آن با تز «کردستان مستعمره است» باشکوه‌ترین انقلاب آزادیخواهانه خلقمان و خلق‌های تحت ستم را آغاز نمود و با فداکاری بی‌شائبه در راه کسب آزادی و دمکراسی و پایان‌دادن به لوزان‌های ظالمانه، مبارزه کرد. امروز رهبر آپو بخاطر توطئه‌های عاملان لوزان در زندان امرالی به اسارت گرفته شده است. نیروی آزادیخواهی زنان بر بنیان اندیشه ناب «ژن، ژیان، آزادی» و خط‌مشی رهبر آپو و خلقمان، بنیادی‌ترین نیروی مبارزاتی در کردستان و منطقه است که رنسانس آزادی را رقم خواهدزد. مبارزات زنان خلقمان را بیش از پیش به آزادی نزدیک‌تر ساخته و به نسل‌کشی‌ها پایان می‌دهد.

اشغالگری‌ها و برنامه‌های ایران، ترکیه، عراق و سوریه در راستای تحقق نسل‌کشی‌ها بنا به خواست معاهده لوزان در سایه مبارزات و مقاومت‌های فداکارانه خلقمان و فدایی‌گری فرزندان مبارز تاکنون با بزرگترین موانع مواجه شده است. بی‌شک تنها راه برای پایان‌دادن به معاهده شوم لوزان و نسل‌کشی‌ها، مبارزه متحدانه خلقمان در میادین عملی است. اتخاذ موضع ملی دمکراتیک با تکیه بر اراده خود خلقمان و تحقق اتحاد در همه ابعاد مبارزاتی، یک وظیفه تاریخی، سیاسی، روشنگرانه و اخلاقی – دمکراتیک است. صبر و تحمل و مبارزه و ایستادگی خلقمان در یکصدسال گذشته با حضور در همه میادین و عرصه‌ها آزادی را برای خلقمان تضمین کرده.

«حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)» و «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» ضمن محکوم‌کردن پیمان نسل‌کشی صدساله لوزان، از همه آزادیخواهان و دمکراسی‌طلبان خلقمان و خلق‌های تحت‌ستم خاصه در دیاسپورا دعوت بعمل می‌آورد که در صدمین سال پایان لوزان به‌پا خاسته و از شکل‌گیری لوزان‌های جدید ممانعت بعمل آورند. بویژه حضور خلقمان در اروپا در راهپیمایی بزرگ روز ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۳ در شهر لوزان، یک وظیفه در راه اتحاد و آزادی است. لذا از تمامی آحاد خلقمان در سراسر اروپا دعوت بعمل می‌آوریم که در این راهپیمایی بزرگ حضور بهم برسانند و صدای برحق خویش را به گوش جهانیان برسانند. این یک فرصت بزرگ برای مستحکم‌نمون صفوف اتحاد همه خلقمان، احزاب و سازمان‌های مختلف می‌باشد. حضور پرشکوه خلقمان خط بطلانی خواهدبود بر تمامی توطئه‌ها و سناریوهای دشمنان در راستای ایجاد لوزان جدید. فداکاری خلقمان مایه پیروزی است؛ اتحاد خلقمان پاینده باد.

حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)

جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)

۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ برابر با ۳۰ تیر ۱۴۰۲

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)