khatami_rouhani

سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق و از چهره های بارز اصلاح طلب که از چهار سال قبل تاکنون ممنوع الخروج و با محدودیت های از جانب حکومت روبرو بوده،هشدار داده است که تلاش های در راستای  جدا سازی حکومت از عقبه اش و جود دارد که از این راه می خواهند دولت را ناکارآمد جلوه دهند. از جانب دیگر اظهار داشته است که حسن روحانی

“نباید حرف هایش را فراموش کند و به وعده های که داده عمل کند.” او که خواستار برداشتن حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی است در تماسی با دختران موسوی که در عید غدیر هنگام ملاقات پدرو مادرشان مورد بدر رفتاری ماموران امنیتی قرار گرفته بودند، به دلجویی آنها پرداخته ،تاکید نمودند که با وجود مخالفت ها قرار است پرونده حصر  آقایان موسوی و کروبی برای حل شدن به جریان افتد.

تارنمای بی بی سی فارسی  به اظهارات آقای خاتمی در دیدار با شوارای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و افزایش انتقاد ها از حسن روحانی در قبال اتفاقات اخیر پرداخته است.

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، هشدار داده است که “کسانی و محافلی” در داخل ایران تلاش می‌کنند حامیان حسن روحانی را از او جدا کنند.

آقای خاتمی روز چهارشنبه ۸ آبان، ۳۰ اکتبر، در دیدار با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفته است: “می‌خواهند آقای رئیس جمهور را از عقبه‌اش جدا کنند و از طرفی چنان وانمود کنند که دولت ناکارآمد است.”

به گفته این رئیس‌جمهوری ایران در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ شمسی، “باید متوجه باشیم در زمین صاف و همواری راه نمی‌رویم.”

محمد خاتمی که از عمده‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلبان در ایران به شمار می‌رود، در چهار سال گذشته و پس از اعتراض‌های گسترده به انتخابات سال ۱۳۸۸ با محدودیت‌هایی از سوی حکومت مواجه شده است. از جمله اخیرا قوه قضائیه ایران تاکید کرد که او همچنان ممنوع‌الخروج است.

آقای خاتمی گفته است: “نباید به طلب‌کاری از دولت دامن بزنیم”.

او گفته است دولت نمی‌تواند “هر آن‌چه را که می‌خواهد، انجام دهد و باید امکانات و موانع را در نظر گرفت.”

آقای خاتمی همچنین بدون توضیح، خواستار توجه به “اولویت‌ها” شده است.

در همین حال آقای خاتمی گفته است که حسن روحانی “نباید حرف‌هایش را فراموش کند و به وعده‌هایی که داده عمل کند.”

افزایش انتقادها از ‘سکوت’ روحانی

این اظهارات رئیس‌جمهوری پیشین ایران در حالی مطرح شده است که از سویی اصول‌گرایان به انتقادهای خود از دولت دامن زده‌اند و از سوی دیگر آقای روحانی اخیرا با انتقادهای بخش‌هایی از حامیان خود نیز مواجه شده است.

ادامه حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، کلیک درگیری با دختران آقای موسوی در روز عید غدیر، و توقیف روزنامه بهار، در روزهای اخیر انتقاد برخی از حامیان دولت را بر انگیخته است.

محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد امسال از حسن روحانی حمایت کرد.

او در عین حال پس از انتشار گزارش درگیری اخیر با دختران میرحسین موسوی در جریان بازدید از والدین‌شان، با آنها تماس گرفت و از آنان “دلجویی” کرد.

آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنانش گفت “یقین” داشته که قرار است پرونده حصر خانگی آقای موسوی و کروبی و خانم رهنورد “برای حل‌شدن به جریان می‌افتد” اما ابراز تاسف کرده که “ظاهرا فعلا منتفی شده است”.

این سه تن نزدیک به هزار روز است که در حصر خانگی هستند و از ارتباط با دیگر محروم بوده‌اند.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد نزدیک به هزار روز است که در بازداشت خانگی به سر می‌برند. اعتراض‌ها به وضعیت آنها در روزهای اخیر بالا گرفته است. به ویژه درگیری با فرزندان آقای موسوی و خانم رهنورد در جریان ملاقات با آنها اعتراض بسیاری را به دنبال داشته است.

پیش‌تر کلیک آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، از روحانیون برجسته شیعه و از اعضای مجلس خبرگان رهبری در ایران، و همچنین کلیک بیش از ۳۰ زندانی سیاسی، در موضع‌گیری‌های جداگانه از حسن روحانی خواسته بودند موضع دولت خود را در برخورد با آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و همچنین سایر زندانیان سیاسی روشن کند.

روز چهارشنبه نیز نامه سرگشاده حدود ۱۷۰۰ شهروند ایرانی کلیک منتشر شد که خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سایر اعضای این شورا، به بدرفتاری مأموران امنیتی با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اعتراض کرده‌اند.

در همین حال مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، روز چهارشنبه کلیک گفت که دولت قصد ندارد وارد مساله پایان‌دادن به بازداشت خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، و مهدی کروبی شود.

او همچنین گزارش‌های اخیر درباره درگیری ماموران امنیتی با فرزندان آقای موسوی را “جوسازی و حاشیه‌سازی رسانه‌ای” خوانده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com