علی صدارت– رویِ به مردم و حقوق، پشتِ به قدرت و خشونت

تاریخ تولید و انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۲ = ۰۳-۰۷-۲۰۲۳ دوشنبه

مطلب را به شکل صوتی، در👇همین‌جا👇بشنوید:

مطلب را به صورت تصویری در این‌جا ببینید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

یوتیوب

https://www.youtube.com/watch?v=k-UHEamJM6g

 

 

❊❊❊

مطلب را همچنین می‌توانید به شکل صوتی، در رسانه‌های ذیل بشنوید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

پادکست

https://open.spotify.com/episode/02KIlbSP977ZFocedcRIoF

کست‌باکس

https://castbox.fm/channel/علی-صدارت-id3317800?country=us

 

فرازهایی از مطلب امروز:

هرگاه به هر حقی از حقوق هر کسی، در هر زمان و در هر مکانی تجاوز شد، به سهم خود و به نوبه خود برای احقاق حقوق تلاش کنیم، اسلحه در دست سرکوبگر کم‌اثرتر و بلکه کاملا بی‌اثر خواهد شد، و مسلما در پی آن از جو خشونت کاسته خواهد شد.

یکی از دلایل اینکه سرنوشت فاجعه‌بار امروز را برای خود ساخته‌ایم این است که یک حداقل لازمی از ما مردم، این وظیفه‌ی انسانی خود را به اندازه کافی، انجام نداده‌ایم.

اگر منفعل بنشینیم و فقط زمانی به حقوق ما و عزیزان ما تجاوز شد به اعتراض برخیزیم، وضعیت ما از این هم بدتر خواهد شد. حیات ملی ما در خطر است. بی‌غمی و انفعال، نه تنها روا نیست، بلکه شریک جرم متجاوزان به حقوق شدن است!

امروز مصادف است با ساقط کردن Iran Air flight 655 تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ = ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ – یاد تجاوز به حق حیات ۲۹۰ انسان را گرامی می‌داریم.

فرمانده ناو جنگی USS Vincennes جایزه گرفت، درست همان جایزه گرفتنی که در مورد متجاوز به سپیده رشنو شاهد بودیم

صدارت : یادی از فاجعه سقوط پرواز ۶۵۵ و کشته شدن ۲۹۰ انسان بی‌گناه
۱۲ تیر ۱۴۰۲
https://alisedarat.com/1402/04/12/9091/

صدارت : یادی از فاجعه سقوط پرواز ۶۵۵ و کشته شدن ۲۹۰ انسان بی‌گناه

دیروز ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲، یاسر گلزردیان یک زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد اعدام شد.

امروز در اثر درگیری‌ها در خرم‌آباد، ۱۵ نفر زخمی شدند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه اوایل ماه تیر اعلام کرده بود که در جریان آنچه «عفو رهبری» خوانده می‌شود، «نزدیک به ۹۸ هزار نفر از کسانی که در زندان مانده بودند و دشمن می‌خواست برای آن‌ها برنامه در نظر بگیرد»، آزاد شدند.

اگر به محض باخبر شدن از انتقال به سلول انفرادی برای آماده کردن برای اعدام با خبر شدیم، اعتراضات گسترده کنیم، از میزان خشونت‌های بعدی خواهیم کاست.

هرگاه به هر حقی از حقوق هر کسی، در هر زمان و در هر مکانی تجاوز شد، به سهم خود و به نوبه خود برای احقاق حقوق تلاش کنیم، اسلحه در دست سرکوبگر کم‌اثرتر و بلکه کاملا بی‌اثر خواهد شد، و مسلما در پی آن از جو خشونت کاسته خواهد شد.

جرج فلوید (George Perry Floyd Jr) در تاریخ ۲۵ می ۲۰۲۰ مینیاپولیس مینه‌سوتا در امریک توسط پلیس به قتل رسید،

علی‌رغم ضرورت فاصله‌گیری‌های اجتماعیِ لازم برای کووید۱۹ پاندمی، تظاهرات و اعتراضات همدردی در بسیاری از کشورهای جهان برگزار شد.

تجارت برده= قرن ۱۷ ادوارد کالستون  (Edward Colston) ، نصب مجسمه= قرن ۱۹  بریستول (Bristol) بریتانیا، پایین کشیدن مجسمه=قرن۲۱

مجسمه ۱۵۰ ساله شاه لئوپولد دوم، شاه بلژیک، روز سه‌شنبه در Antwerp به پائین کشیده شد. از جمله جنایت‌های شاه لئوپولد دوم این بود که کنگو را در دوران سلطنت خود (از ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹) تسخیر کرد و با تجاوزها به حقوق، منابع آن را، به قیمت جان میلیون‌ها نفر از مردم منطقه به‌تاراج برد. این در حالی است تاریخ نوشته شده توسط قدرت‌ها و سلطه‌گران، سال‌ها از وی به عنوان …یک قهرمان ملی که تمدن را برای افریقا به ارمغان آورد… یاد می‌شده است، و خیابان‌ها و پارک‌های بسیاری را با اسم او نامگذاری شده، و مجسه‌های متعدد او در بسیاری نقاط کشور بلژیک افراشته شده.

مردم به مجسمه وینستون چرچیل هم حمله کردند و می‌خواستند آن‌را هم به‌پائین بکشند که قوای انتظامی مانع آن شد.

قرن ۲۱: قتل جرج فلوید، و اعتراضات مردمی به تجاوز به حق حیات وی

قرن ۲۱: مجسمه‌های متجاوزان به حقوق قرن‌های پیش! برداشته شدند

قرن ۱۹: مجسمه (از سال۱۸۹۵ میلادی، قرن ۱۹) ادوارد کالستون  (Edward Colston) تاجر برده

قرن ۱۷: تجارت برده ادوارد کالسون

قرن ۱۹: شاه لئوپولد دوم این بود که کنگو را در دوران سلطنت خود (از ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹)

بعد از ۵۰ سال، مجسمه شهردار نژادپرست فیلادلفیا برداشته شد.

June 3, 2020

Iran Air flight 655 تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ = ۳ ژوئیه ۱۹۸۸

سی و پنج سال قبل در چنین روزی، هواپیمای ایرباس ۳۰۰ جمهوری اسلامی ایران با شماره پرواز ۶۵۵، در پنجمین دقیقه پرواز از فرودگاه بندر عباس به دبی، بر فراز آب‌های بین‌المللی خلیج فارس، در ساعت ۲۲/۱۰ دقیقه، با اصابت ۲ موشک استاندارد ۲ که به دستور ناخدا ویل راجرز (فرمانده ناو آمریکایی وینسنس Vincennes) شلیک شده بود سقوط کرد و ۲۹۰ سرنشین آن ـ ۲۴۸ ایرانی و ۴۲ نفر تبعه هند و پاکستان و امارات عربی متحده و یوگسلاوی ـ شامل ۱۵۶ مرد و ۵۳ زن و ۵۷ کودک ۲ تا ۱۲ ساله و ۸ کودک زیر ۲ سال و ۱۶ خدمه هواپیما قربانی شدند؛ بعدها ناخدا راجرز از رئیس جمهوری آمریکا نشان افتخار گرفت.

هه‌نگاو: افزایش «۵۰ درصدی» آمار بازداشت‌شدگان در ایران طی یک ماه

https://enghelabe-eslami.com/index.php/component/content/article/13-khabar/siasi/52172-2023-07-01-09-20-58.html?Itemid=0

سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» روز جمعه، نهم تیر، از افزایش بیش از «۵۰ درصدی» آمار بازداشت‌ها در ایران طی یک ماه گذشته در مقایسه با ماه پیش از آن خبر داد.

به گزارش این سایت در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر)، دست کم ۱۶۸ شهروند در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش آمار بازداشت‌شدگان در ماه میلادی پیش از آن، ۱۰۷ مورد بوده و با افزایش ۶۱ مورد، ۵۷ درصد افزایش یافته است.

بنا بر اعلام هه‌نگاو، از مجموع بازداشت‌شدگان دست کم ۷۷ شهروند کُرد و ۵۰ شهروند بلوچ بوده‌اند و در میان آن ۲۵ زن، ۱۶ کودک و هفت معلم و دانشجو نیز بوده است.

روحانیون کُرد اهل سنت که در جریان اعتراضات در یک بیانیه خواستار برگزاری همه‌پرسی شدند

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در شهریور ۱۴۰۱ موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها در اقشار مختلف جامعه آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

قوه قضاییه ایران تاکنون شمار دقیق بازداشت‌شدگان را در ماه‌های اخیر اعلام نکرده است، اما بر اساس آمارهایی که مقامات این نهاد از شمار افراد «مشمول عفو» ارائه می‌دهند می‌توان نتیجه گرفت که شمار بازداشت‌شدگان بسیار زیاد بوده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه اوایل ماه تیر اعلام کرده بود که در جریان آنچه «عفو رهبری» خوانده می‌شود، «نزدیک به ۹۸ هزار نفر از کسانی که در زندان مانده بودند و دشمن می‌خواست برای آن‌ها برنامه در نظر بگیرد»، آزاد شدند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آزادی بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات موقتی بوده و شمار قابل توجهی از آن‌ها با وجود آزادی قطعی مدتی بعد احضار و با پرونده‌های تازه‌ای روبرو شدند.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در کانال‌های تلگرامی صنفی و نیز ارگان‌های حقوق بشری از احضار و بازداشت فعالان حوزه‌های مختلف منتشر شده است.

اعدام

https://enghelabe-eslami.com/index.php/component/content/article/13-khabar/siasi/52195-2023-07-03-06-55-27.html?Itemid=0

خبرگزاری هرانا – حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، امروز یکشنبه ۱۱ تیر در زندان پارسیلون خرم آباد به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲، یک زندانی در زندان پارسیلون خرم آباد اعدام شد.
هویت این زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، “یاسر گلزردیان” توسط هرانا احراز شده است.

آقای گلزردیان روز گذشته جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌ های انفرادی این زندان منتقل شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی از سوی رسانه های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

 –

یک زندانی در زندان کرمان اعدام شد/ صدور و تایید یک حکم اعدام همزمان با رهایی دو زندانی از چوبه دار

خبرگزاری هرانا – یک متهم توسط دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم و حکم صادره در دیوان عالی کشور تایید شد. از سوی دیگر، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در زندان کرمان به اجرا در آمد.

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان کرمان

به گزارش حال وش، سحرگاه امروز یازدهم تیرماه ۱۴۰۲، حکم یک زندانی زن که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان کرمان به اجرا در آمد.

هویت وی “افسانه شهیکی، حدودا ۵۰ ساله، ساکن بم” عنوان شده است.

ویلم الکساندر، پادشاه هلند برای نقش این کشور در برده‌داری عذرخواهی کرد

تاریخ ایجاد در یکشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۲

 https://enghelabe-eslami.com/index.php/component/content/article/13-khabar/siasi/52181-2023-07-02-06-23-14.html?Itemid=0

«پادشاه هلند به خاطر نقش کشورش در تجارت برده رسما عذرخواهی کرد و گفت که «شخصا و شدیدا» از این موضوع متاثر شده است.»

هلند پس از قرن هفدهم به یک قدرت عمده استعماری تبدیل شد و قلمرو‌هایی را سرتاسر جهان تحت اختیار گرفت و تاجران برده هلندی بیش از ۶۰۰هزار نفر را قاچاق کردند.
روز شنبه ویلم الکساندر، پادشاه هلند، این اقدام را «خوفناک» خواند.
او گفت که خانواده سلطنتی هیچ قدمی برای جلوگیری ازبرده‌داری برنداشت.

پادشاه هلند در مراسمی به مناسبت یکصد و شصتمین سالگرد لغو برده‌داری در این کشور سخنرانی می‌کرد. تا قبل از این مراسم، مشخص نبود که آیا پادشاه به خاطر نقش خانواده سلطنتی از این عمل عذرخواهی خواهد کرد یا نه.
یک بررسی جدید درماه ژوئن نشان داد که حاکمان وقت هلند بین سال‌های ۱۶۷۵ و ۱۷۷۰از مستعمراتی که برده‌داری در آنها رواج داشت، معادل ۵۴۵ میلیون یورو (۵۹۵ میلیون دلار) پول امروز، درآمد کسب کردند.

پادشاه ویلم الکساندر در سخنرانی خود در آمستردام تایید کرد که «پادشاهان و حاکمان کاخ نارنجی» هیچ قدمی علیه [برده‌داری] برنداشتند‌».
او گفت: «امروز به عنوان پادشاه شما و به عنوان بخشی از دولت اینجا در مقابل شما ایستاده‌ام. امروز عذرخواهی می‌کنم.»
«امروز، به‌دلیل فقدان اقدامی آشکار طلب بخشایش می‌کنم.»

پادشاه که ملکه ماکسیما، همسرش، او را در این مراسم همراهی می‌کرد اذعان کرد که از جانب کل ملت نمی‌تواند سخن بگوید اما به حاضران گفت که «اکثریت قریب به اتفاق» شهروندان هلندی «از مبارزه برای برابری برای همه، صرف‌نظر از رنگ یا سابقه فرهنگی حمایت می‌کنند.»
پادشاه افزود: «پس از اذعان به موضوع و عذرخواهی بابت آن، می‌توانیم برای التیام، وفاق و بازیابی با هم کار کنیم.»
سخنرانی او در جشنواره سالانه بزرگداشت لغو برده‌داری با تشویق جمعیت همراه بود.

در قرن هفدهم، هلند بخش‌های وسیعی از مناطقی که اکنون اندونزی، آفریقای جنوبی، کوراسائو و پاپوآ غربی را تشکیل می‌دهند، فتح کرد و به یک بازیگر کلیدی در تجارت برده‌ها در آن سوی اقیانوس اطلس تبدیل شد.
پیش از ممنوعیت برده‌داری در سال ۱۸۶۳ ، هزاران نفر از آفریقا به مستعمرات هلند در دریای کارائیب و آمریکای جنوبی – که حدود ۵٪ از کل تجارت برده در اقیانوس اطلس را تشکیل می‌داد، قاچاق شدند.
اما برده‌داری در کشور آفریقایی سورینام طی یک دوره گذار اجباری ده ساله ادامه یافت که این موضوع غم و درد و رنج بی‌شماری را همراه داشت.

هلند ثروت هنگفتی را از تجارت برده به دست آورد و تنها در استان غربی آن، بنا به یک مطالعه شورای تحقیقات هلند، ۴۰ درصد رشد اقتصادی بین سال‌های ۱۷۳۸ و ۱۷۸۰ را می‌توان به این تجارت نسبت داد.
سال گذشته، مارک روته نخست وزیر هم به خاطر نقش تاریخی این کشور در تجارت برده عذرخواهی کرد و در سخنرانی خود در لاهه گفت که این عمل باید به «روشن‌ترین کلمات» به عنوان «جنایت علیه بشریت» شناخته شود.
چندین شهر هلند، از جمله آمستردام و روتردام، هم به دلیل نقش خود در تجارت عذرخواهی کرده‌اند.
هلند مدتی است که به تاریخ استعماری خود می‌پردازد و سال ۲۰۰۶ تاریخ برده‌داری هلند به برنامه درسی مدارس افزوده شد.

 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

❊اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، حقی از حقوق بشر است❊

مردم‌سالاری یک فرهنگ است. حقوق‌مدارتر شدن و حقوق‌مدارتر کردن، از پیش‌نیازهای برپایی و پویایی و پیشبرد مردمسالاری در یک جامعه است.

یک راه آسان برای مشارکت در ساختن سرنوشتی خوب و خوب‌تر در اینجا برای شما فراهم شده است:

آدرس مطلب در سایت (سایت علی صدارت – رسانه‌های ملی به مثابه شاخه چهارم دولت) را در ذیل آورده‌ایم. در این آدرس، شما می‌توانید به بعضی دیگر رسانه‌ها که هم این مطلب و نیز برخی دیگر از مطالب سایت در آن‌ها منتشر می‌شوند، دسترسی داشته باشید. از این راه شما می‌توانید با عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی، برای احقاق حقِ اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، نقش‌آفرین شوید.

https://alisedarat.com/1402/04/12/11501/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)