سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۴ تیر ۱۴۰۲:  مجید خادمی، فعال سیاسیِ ساکن بهبهان، در یک روال فراقانونی، با انتساب اتهامات واهی، مجموعا به بیش از ۱۰ سال زندان و تبعید محکوم شده است.
مجید خادمی

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «سید مهران مهمان‌نواز، قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب ماهشهر، در رأی صادره برای مجید خادمی، اعلام کرده بود که در صورت اعتراض مجید یا وکیل او به این رأی، دادستان هم می‌تواند متقابلا اعتراض کند و از آنجائی‌که طبق روال ناعادلانه قضائی در دادگاه‌های انقلاب، در چنین شرایطی اعتراض دادستان در دادگاه پذیرفته می‌شود، مجید بالاجبار تسلیم به رأی شد و به حکم صادره اعتراضی نکرد».

به‌گفته این منبع مطلع، با وجود تسلیم به رأی مجید خادمی، دادگاه تخفیف ویژه‌ای در حکم او نداده و حتی مجازات تکمیلی هم عینا در دادگاه تجدید نظر استان خوزستان تایید شده است.

بر اساس حکمی که شعبه یک دادگاه انقلاب ماهشهر صادر کرده و نسخه‌ای از آن به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده، مجید خادمی بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» به شش سال و سه ماه حبس تعزیری، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری و بابت اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به دو سال و شش ماه حبس محکوم شده است.

دادگاه انقلاب ماهشهر همچنین، مجید خادمی را به‌عنوان مجازات تکمیلی به «دو سال اقامت اجباری در شهرستان تفت در استان یزد» و «دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و دسته‌جات سیاسی» محکوم کرده است.

طبق ابلاغیه‌ای که در روزهای اخیر برای این فعال سیاسی صادر شده، دادگاه پس از اعمال ماده ۴۴۲ قانون آئین دادرسی کیفری، تنها «یک هشتم» از مجازات اشد و حبس قابل اجراء را کسر کرده است.

مجید خادمی، شهروند ۳۳ ساله و اهل روستای «تیله‌کوهی» از توابع شهرستان بهبهان در استان خوزستان، اولین بار در دی ماه ۱۳۹۸ به‌دست مأموران وزارت اطلاعات در یکی از خیابان‌های بهبهان بازداشت شد و پس از تحمل بیش از یک‌ماه حبس در سلول انفرادی، به زندان بهبهان منتقل شد.

این فعال سیاسی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان، بابت «تبلیغ علیه نظام»، «آتش‌افروزی و تخریب اموال عمومی»، «اخلال در نظم عمومی»، «مشارکت در ساخت مواد آتش‌زای غیرنظامی»، «عضویت در سازمان‌های بر هم زننده امنیت» و «افساد فی الارض» تفهیم اتهام شد.

مجید خادمی در نهایت، پس از ۱۸ ماه بازداشت موقت، در خرداد ماه ۱۴۰۰ با قرار وثیقه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، به‌طور موقت از زندان بهبهان آزاد شد.

یک‌سال بعد یعنی در اواخر خرداد ۱۴۰۱ مجید خادمی پس از شرکت در جلسه دادگاه در محل دادگاه انقلاب ماهشهر، بار دیگر به‌دست مأموران امنیتی بازداشت و پس از اتمام بازجویی، به زندان شیبان اهواز منتقل شد که پس از آن در تاریخ ۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ با وثیقه ۲۰۰ میلیونی آزاد شد.

منبع مطلع از وضعیت این فعال سیاسی، در این باره گفت: «مجید حدود دو ماه در زندان شیبان اهواز بود و با وجود اینکه در بازداشت‌های قبلی خود دچار بیماری‌های پوستی و گری شده بود، در زندان شیبان هم از رسیدگی پزشکی محروم ماند».

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)