بیانیه کمیته محیط‌زیست کودار

جلوگیری از نابودی جنگل‌های زاگرس به کارزار مدنی فراگیر نیاز دارد

وقوع آتش‌سوزی‌ هر ساله دهها هکتار از جنگل‌های زاگرس را نابود می‌کند. آتش‌سوزی‌های نابودگر در منطقه «نلاس» سردشت پس از کوسالان، یک فاجعه زیست‌محیطی است که برنامه‌ریزی نیروهای اجتماعی برای مهار این خطرات در سراسر زاگرس را حیاتی ساخته.

در هفته‌های گذشته چندین منطقه در کوسالان و مریوان بخاطر حملات توپخانه‌ای سپاه پاسداران اشغالگر ایران طعمه حریق شد. در روزهای اخیر نیز وقوع آتش‌سوزی در حومه شهر نلاسِ سردشت بخشی از جنگل‌ها و مراتع زیبا را به کام نابودی فروبرد. به دلیل گستردگی زاگرس در سراسر شرق کردستان، لازم است همه‌ساله نیروهای اجتماعی بنا به وظیفه اخلاقی، سیاسی و انسانی به برنامه‌ریزی برای حفظ جنگل‌ها و مراتع دست بزنند. بی‌شک انقراض محیط‌زیست زاگرس انقراض همه خلق‌کورد است. اگر همه‌ساله در فصل تابستان، هم بر اثر برخی سهل‌انگاری‌های افراد مدنی و هم اقدامات سیستماتیک نیروهای سپاه‌پاسداران رژیم علیه محیط‌زیست زاگرس و فعالان نهادهای مدنی محیط‌زیست‌گرا و با اهداف نظامی، بخشی از مناطق جنگلی در معرض نابودی قرارمی‌گیرد، لازم است فعالان محیط‌زیست و خود جامعه ما وارد کارزار حفاظت از زاگرس شوند. یکی از اهداف سیاسی‌ـ نظامی، محروم ساختن خلقمان از حیات اکولوژیک در راستای منافع قدرت‌طلبانه و نسل‌کشانه است. حیات اکولوژیک سالم، جامعه سالم را به بارمی‌آورد.

کمیته محیط‌‌زیست «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» ضمن تسلیت به خانواده و خلق‌کورد به‌مناسبت درگذشت «دکتر مسعود مصطفی سلطانی» که سالها در حفظ محیط‌زیست مریوان کوشا بود، از خلقمان و فعالان محیط‌زیست و سازمان‌های مدنی دعوت بعمل می‌آورد که از کوسالان تا سردشت در حفظ زاگرس و حیات اکولوژیک خویش وارد کارزار شوند. جلوگیری از نابودی جنگل‌های زاگرس به کارزار مدنی فراگیر نیاز دارد. با شعار «حفاظت از محیط‌زیست، حفاظت از میهن است» کارزار حفظ میهن و حیات آزاد را به اوج برسانیم. قطعا همت بلند خلقمان مایه حیات زاگرس و جامعه ما خواهد شد. برنامه‌ریزی بصورت کلکتیویسم اجتماعی و کارزارهای مدنی لازمه هرگونه فعالیت مدنی خودبنیاد برای حفظ منابع حیات‌بخش محیط‌زیستی می‌گردد.

کمیته محیط‌زیست «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)»

۱۱ تیر ۱۴۰۲

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)