الیاس ترابی اسکندری، پناهجوی همجنسگرای ایرانی در ۲۵ ژوئن،  طی رژه‌ی افتخار استانبول، توسط پلیس ترکیه دستگیر شد. او ابتدا به مرکز دیپورت توزلا و سپس به مرکز دیپورت شهر اورفا منتقل شده است. 

طی مصاحبه‌ای که شبکه‌‌ی شش‌رنگ با خانواده‌ الیاس داشته است، خواهر او از برخورد نامناسب پلیس ترکیه با الیاس و سایر دستگیرشدگان خبر داد. 

خواهر الیاس به شش‌رنگ گفت: «الیاس به همراه عده‌ای دیگر در رژه‌ی افتخار استانبول دستگیر شد. شهروندان ترک دستگیر شده در این رژه آزاد و افراد خارجی همچنان در بازداشتند که یکی از این افراد برادر من است. پلیس آن‌ها را ابتدا به مرکز دیپورت توزلا و بعد به مرکز دیپورت اورفا منتقل کرد و بر اساس تماسی که با ما داشته در مرکز اورفا با اینکه  ضرب و شتمی صورت نگرفته اما ۱۸ ساعت به او و سایر دستگیرشدگان آب و غذا ندادند و در زمان انتقال هم مانع استفاده‌ی آن‌ها از دستشویی شدند و به کسانی که نیاز به امکانات پزشکی داشتند این امکان داده نشده است». 

جرم انگاری روابط دو همجنس و مجازات‌های قانونی حول اعضای جامعه ال جی بی تی در ایران سبب می‌شود تا اعضای این جامعه مهاجرت و پناهندگی را برای نجات زندگی خود انتخاب کنند.

الیاس نیز نه تنها از این جمع مستثنی نبوده به دلیل دلیل گرایش جنسی‌اش تحت فشار بوده،  همچنین به دلیل خشونتی که مادرش در ایران دیده با خانواده مجبور به مهاجرت به ترکیه شده است و در صورت دیپورت به ایران مورد تهدید جدی قرار دارد. 

مادر الیاس که خود نیز به دلایل سیاسی مجبور به ترک ایران شده است ضمن حمایت از الیاس و گرایش جنسی او گفت: «دفاع از حقوق و مطالبات اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را نه تنها برای الیاس بلکه برای همه‌ی اشخاص با گرایش جنسی و هویت جنسیتی متفاوت وظیفه‌ی خود می‌دانم». 

الیاس از تاریخ ۲۰۱۳ در ترکیه درخواست پناهندگی کرده و از این تاریخ تحت عنوان «پناهجوی مشروط» در شهر استانبول سکونت دارد.

این اقدام دولت ترکیه براساس قوانین بین‌المللی محافظت از پناهجویان و براساس قراردادهای حقوق بشر بین‌الملل غیرقانونی است چرا که براساس این قوانین هیچ شخصی نباید به کشوری بازگردانده شود که در آنجا در معرض خطر شکنجه و رفتار غیرانسانی  قرار می‌گیرد. 

پیگیری‌ها برای آزادی این پناهجوی ال‌جی‌بی‌تی+ ایرانی همچنان ادامه دارد. دو سازمان OHD و ‌İHD که در حوزه‌ی حقوق بشر در ترکیه مشغول فعالیت هستند روز دوشنبه به مراکز مربوطه مراجعه و دادخواستی مبنی بر خطرات احتمالی پیش رو بعد از دیپورت این پناهجوی ال‌جی‌بی‌تی+ به ایران ارائه خواهند داد. ایران از جمله معدود کشورهایی است که برای روابط جنسی بین دو همجنس حکم اعدام صادر می‌کند.

 

ما پیگیر شرایط الیاس بوده و در صورت گرفتن اطلاعات بیشتر با شما آن را در میان خواهیم گذاشت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)