بیانیه پژاک

«حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)» با صدور بیانیه‌ای در هشتمین روز عملیات‌ها و حملات نظامی ارتش اشغالگر ایران، به جوانب مبارزات خلق‌کورد و نیروی آزادیخواهی گریلا علیه تلاش‌های نظام ایران برای ملیتاریزه‌کردن مناطق کردستان و جنگ‌افروزی اشاره کرد.

متن کامل بیانیه پژاک:

«کوسالان سرزمین مبارزه و آزادیخواهی خلق کُرد تحت‌ستم است

عملیات نظامی و حملات گسترده دولت اشغالگر ایران در مناطق مریوان بویژه منطقه کوسالان چندروز است با هدف اشغال مجدد، پاکسازی جنبش آزادیخواهی کُرد و نابودی محیط‌زیست ادامه دارد. توسل نظام ایران به این راهکارهای جنگ‌افروزانه به معنای تشدید بحران‌های بنیان‌برافکن علیه جامعه و همه توده‌های آن است که به موجب سیاست‌های این نظام از شدت فقر و بیکاری می‌نالند. حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) این حملات اشغالگرانه را محکوم می‌نماید. کوسالان سرزمین مبارزه و آزادیخواهی خلق کُرد تحت‌ستم است.

آنچه در کوسالان و سراسر مریوان در جریان است، صرفا جنگ و پاکسازی است که هیچگاه راهکاری حقیقی برای حل مسئله کُرد در ایران و خاورمیانه نبوده و نیست. در برهه‌ای که جامعه از شدت بحرانها از جمله فقر، بیکاری، فساد، نابرابری، انحصار و رانت می‌نالد، توسل نظام حاکم به راهکارهای پاکسازی و نسل‌کشی مداوما فرهنگی و گاه فیزیکی، تکرار همان راهکارهای قدیمی بیهوده و بی‌حاصل است. تبدیل کردن سیاست، اقتصاد و تمامی‌ نهادهای حکومتی به نهادهای جنگ‌افروزی و نسل‌کشی و بحران حداقل صد سال است که جامعه را بیش از پیش به قهقرا می‌برد و خلق‌های آزادیخواه را تحت ستم قرارداده و نیست می‌انگارد.

با ملیتاریزه‌کردن شرق کردستان که یک راهکار قدیمی خارج از راه‌های معقول حل مسایل حاد ایران بویژه مسئله کُرد است، تنها بر کوه بحران‌ها افزوده می‌شود. حاکمیت توتالیتر و فاشیستی با سپاهی‌ و دولتی‌کردن همه حوزه‌ها بصورت انحصاری، هیچ سهمی برای جامعه مدنی باقی نگذاشته‌ و جامعه کُردی به قهقرا برده شده است. در زمان تشدید عملیات‌های نظامی و جنگ‌افروزی‌های دولت‌ها، دماگوژی آنها به اوج می‌رسد و امروز آن را در شرق کردستان به‌عینه می‌بینیم. نظام اشغالگر می‌کوشد این روند پاکسازی سیستماتیک و ظالمانه را عوامفریبانه توجیه عقلانی و منطقی کند درحالی که از پیش شکست‌خورده است. بی‌شک ملیتاریزه‌کردن و پرت‌نمودن جامعه ستم‌زده به حاشیه و چنگ‌انداختن به همه انحصارات تنها فقر و گرسنگی را تشدید می‌نماید و قطعا به نابودی جنبش آزادیخواهی خلق کُرد نخواهد انجامید.

در روزهای اخیر آنچه در مریوان خاصه کوسالان مشاهده می‌شود، تاراج و نابودی عامدانه و سیستماتیک محیط‌زیست است. تلاش رژیم برای احداث پایگاه‌های نظامی بیشتر، گذشته از اشغال مجدد مناطق شرق کردستان، به معنای نابودی بیشتر محیط‌زیست و تبدیل جنگل‌ها و مراتع حیات‌بخش به پادگان‌های بزرگ نظامی و نابودی روزانه آن خواهد بود. قطعا دست نظامی که عوامفریبانه اشغال نظامی و نابودی زیست‌بوم را آزادسازی می‌نامد، برای همه جامعه رو شده است. قطع‌کردن روزانه درختان جنگل‌های زاگرس در مریوان تنها هدف نابودی کامل را پشت‌سر دارد. نهادهای دولتی و نظامی در پشت پرده اقدام گروه‌های مختلف برای قطع درختان قراردارند. راه‌انداختن مافیای رانت‌خوار که به جنگل‌ها و مراتع رحم نکرده و با قطع درختان و آتش‌زدن آن طی توپباران‌های شدید، بطور سیستماتیزه یک نسل‌کشی چندلایه علیه جامعه و محیط‌زیست انجام می‌دهد، صرفا آینده‌ای سیاه به خلق‌های آن سرزمین می‌بخشد.

حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) ضمن محکوم‌کردن حملات بی‌محابای نظام ایران که از جامعه تا محیط‌زیست را آماج حملات نابودگرانه قرارداده است. مبارزات گریلا با هدف جنگ‌طلبانه نه بلکه دفاع مشروع و برحق انجام می‌گیرد. وظیفه نیروی گریلا آغاز جنگ و اشغالگری نه که پایان دادن نیرومندانه به آن است. هدف خلقمان نه جنگ‌افروزی که تحقق آزادی، عدالت و دمکراسی بوده و در این راه از هیچ مبارزه‌ای رویگردان نخواهدشد. جنگ‌افروزی اشغالگرانه درواقع پاسخی ظالمانه علیه خلق کُردی است که آزادی و دمکراسی طلب می‌کند. انجام حملات اخیر تلاش برای تنبیه کردن این خلق به جرم آزادیخواهی است. کاملا واضح و مبرهن است که راهکار جنگ و نسل‌کشی در قرن گذشته در ایران و خاورمیانه منجر به نابودی جنبش آزادیخوایه خلق کُرد نشده است. بنابراین حل مسئله ‌کُرد و دیگر خلقهای ایران، صرفا با راهکار‌های انسانی، اخلاقی و روشنفکری عصر ممکن خواهدشد. مبارزه برای نجات خلق‌ها، محیط‌زیست و همه هستی خلق‌کُرد یک وظیفه تاریخی است که روز به روز همه ایران را به آزادی نزدیک می‌سازد. از این از همه خلق‌ها و ملیت‌ها، توده‌های جامعه، زنان، جوانان، فعالان محیط‌زیست، کارگران، سازمان‌های مدنی و اقشار و اصناف مختلف دعوت بعمل می‌آوریم که در برابر این حملات نابودگران خلق‌ها و محیط زیست اتخاذ موضع صریح بکنند. تحولات بزرگ را مبارزات بزرگ خلق‌ها رقم خواهدزد.

حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)

۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ برابر با ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ »

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)