عصر روز یکشنبه (۵ آبان-۲۷ اکتبر) طلبه‌های تندروی آبادانی و جمعی از “انصار حزب‌الله”، از برگزاری یک کنسرت موسیقی پاپ و یک کنسرت موسیقی سنتی جلوگیری کردند. مجید خراط‌ها، خواننده و نصرالله رادش (بازیگر طنز سینما و تلویزیون) قرار بود در کنسرتی در سالن ورزشی بانوان آبادان به اجرای برنامه بپردازند.

این کنسرت موسیقی در شرایطی ساعتی پیش از برگزاری، با اعتراض طلاب حوزه علمیه آبادان لغو شده است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبادان برای برگزاری آن، مجوز صادر کرده و بلیط‌های آن نیز به شهروندان آبادانی فروخته شده بود.

خبرگزاری فارس، با اشاره به لغو کنسرت مجید خراط‌ها در عصر روز یکشنبه، از لغو کنسرت دیگری در همین شب در آبادان خبر داد و نوشت که ساعتی بعد از لغو کنسرت نخست، «درب سالن اجرای دومین کنسرت که از سوی گروه محلی سایه به یادبود پرویز مشکاتیان ترتیب داده شده بود به روی علاقه‌مندان به موسیقی سنتی بسته شد».

این خبرگزاری در گزارش خود با اشاره به عدم پاسخ‌گویی مسوولان اداره ارشاد آبادان، خاطرنشان کرده که «از ابتدای امسال تاکنون چندین کنسرت دارای مجوز در آبادان با دلایل نامشخص لغو شده است».

سایت فیدوس، یک سایت محلی در استان خوزستان هم در روایت خود از لغو دو کنسرت موسیقی در آبادان، نوشته که دقایقی پیش از شروع کنسرت “شبانه‌ای برای تو” در ساعت ۶ بعدازظهر، «مسوولان فرمانداری آبادان با واسطه و نه مستقیم، به برگرارکنندگان هشدار دادند که سریعا محل را ترک کنند چرا که وقایعی در شرف وقوع است».

بر اساس این گزارش، یکی از عوامل اجرایی این برنامه در حین خروج از محل اجرا، “با عجله” و “در کمتر از یک دقیقه” ضمن “عذرخواهی” از مردم اعلام کرد که «بنا به دلایلی که بیشتر به خود ما برمی‌گردد امکان اجرای برنامه میسر نیست و همگی می‌توانید بلیت‌های‌تان را از همان مبادی که تهیه کردید پس بگیرید».

این گزارش اضافه کرده که «دقایقی بعد تعدادی از افراد معترض به رهبری یکی از روحانیون شهر وارد مجموعه شده و بدون آن‌که نیروهای مسوول شهرداری مستقر در مجموعه جلودارشان باشند اقدام به جمع‌آوری صندلی‌ها و پاره کردن بنرها می‌نمایند. متعاقب آن چهار اتومبیل حامل معترضان به محل آمده و اقدام به پراکنده نمودن مردمی می‌کنند که بلیت برنامه در دستان‌شان بود».

Concert-Abadan-Iran-Cancelled

تمرین گروه سایه در سالن محل برگزاری کنسرت به یاد پرویز مشکاتیان دقایقی قبل از دستور لغو آن

به نوشته‌ی این سایت، «همین گروه در ساعت ۷ و نیم به سمت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حرکت می‌کنند تا تماشاگران مراسم یادبود پرویز مشکاتیان را که قرار بود توسط گروه موسیقی سایه وابسته به انجمن موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان به صورت رایگان برگزار شود، متفرق کنند که قبل از رسیدن آن‌ها، از فرمانداری تماس گرفته و خواستار لغو برنامه شده بودند».

در همین حال، سایت محلی آبادان‌نیوز، سخنان مسوول دفتر امام جمعه آبادان در جمع گروهی از متحصنان در محل اداره ارشاد آبادان را منتشر کرده که وی در آن، با بیان این‌که برگزاری کنسرت “شبانه‌ای برای تو” مجید خراط‌ها بدون هماهنگی با شورای فرهنگ عمومی شهر آبادان بوده، گفته که اگر کنسرتی بخواهد در آبادان برگزار شود باید محتویات آن به تایید این شورا که متشکل از امام جمعه، فرماندار، فرمانده سپاه و اداره ارشاد به عنوان اعضای اصلی است، برسد.

حجت‌الاسلام فریحی همچنین ادعا کرده که «سرپرست اداره ارشاد ارائه هر گونه مجوز را رد کرده است ضمن آنکه وی طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی به تنهایی اجازه صدور مجوز را ندارد».

امام جمعه آبادان: اجازه ورود هنرمندان ساختارشکن به آبادان را نمی‌دهیم

در همین ارتباط، سایت محلی “آبادان نو” نیز گفتگویی را با امام‌جمعه آبادان  منتشر کرده که وی در آن، «به حاشیه کشاندن هنرمندان آبادانی» و «ترویج فساد» را از اهداف برگزاری این کنسرت‌ها خوانده است.

حجت‌الاسلام علی ابرهیمی‌پور با بیان این‌که «دست‌هایی پشت پرده» کنسرت‌های روزهای اخیر در آبادان است، اعلام کرد که «برنامه‌های حرام، اختلاط زن و مرد، و هم‌چنین از بین رفتن عفت عمومی در شهرستان آبادان تعطیل می‌شود».

وی در عین حال تاکید کرد که «اجازه ورود هنرمندان ساختارشکن را به شهرستان آبادان نمی‌دهیم».

به نوشته‌ی سایت “آبادان‌نیوز” اعتراض‌ها به کنسرت‌های روزهای اخیر در آبادان پس از آن شدت یافت که «روز ۲۹ مهر ماه به مناسبت اعیاد قربان و غدیر جشن بزرگی با حضور مهدی احمدوند، مهدی مقدم (دو خواننده کشور)، مهران غفوریان و سامان گوران (بازیگران طنز کشور) در محل مجموعه ورزشی شهرداری آبادان برگزار شد که به اذعان بسیاری از طلاب، روحانیون و انصار حزب‌الله مغایر با شئونات اسلامی و انقلابی بود».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com