مجید توکلی، از فعالان شناخته‌شده‌ی دانشجویی در ایران که شام‌گاه ۲۹ مهرماه برای نخستین بار از زمان بازداشت در آذرماه ۸۸ از زندان به مرخصی آمده بود، بعدازظهر دیروز دوشنبه (۶ آبان-۲۸ اکتبر) به زندان رجایی‌شهر کرج بازگشت.

بازگشت آقای توکلی به زندان پس از آن صورت گرفت که مسوولان قضایی با تمدید مرخصی شش روزه‌ی او که در ازای وثیقه‌ی ۶۰۰ میلیون تومانی صورت گرفته بود، موافقت نکردند.

صفحه‌ی فیسبوک مجید توکلی به نقل از وی نوشته که او پیش از بازگشت به زندان، ضمن تشکر از کسانی که به یادش بوده‌اند، از آن‌ها خواسته تا «هوای مادرش را بیش از قبل داشته باشند».

مادر مجید توکلی که در شیراز ساکن است و در نزدیک به چهار سال گذشته به دلیل ناتوانی جسمی از سفر به تهران و ملاقات با فرزندش محروم مانده بود، بعد از به مرخصی آمدن وی در پیامی که توسط مسیح‌علی‌نژاد در فیسبوک منتشر شد، گفته بود: «من مادر همه مجیدهایی هستم که زندانی‌اند؛ دعا کنید بچه‌ام پیشم بماند و به زندان برنگردد. دعا کنید همه آزاد شوند. اصلا باورم نمی‌شود مجید اینجاست…»

این دانشجوی پیشین دانشگاه پلی‌تکنیک، روز ۱۶ آذرماه سال ۸۸، به دنبال سخنرانی انتقادآمیز علیه رهبر جمهوری اسلامی در گردهمایی دانشجویان این دانشگاه بازداشت شد. او پس از تحمل ماه‌ها حبس انفرادی، در دو پرونده، مجموعا به هشت سال و نیم حبس، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

با وجود دوری چهار ساله‌ی مجید توکلی از فضای دانشگاه، خبر به مرخصی آمدن وی باعث شد صدها نفر از دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک تهران این اتفاق را در صحن این دانشگاه جشن بگیرند. این دانشجویان، علاوه بر تصاویر و پلاکاردهایی در حمایت از مجید توکلی، دست‌نوشته‌های دیگری هم‌چون “زندانیان سیاسی را آزاد کنید”، “دانشگاه زنده است”، “دانشگاه پادگان نیست”، و “آزادی سیاسی، حق مسلم ماست” در دست داشتند، این جشن را به محلی برای اعتراض به عملکرد هشت‌ساله‌ی علی‌رضا رهایی، رییس دانشگاه پلی‌تکنیک تبدیل کردند.

گفتنی است در هفته‌های اخیر، پاسخ محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به پرسش یک خبرنگار و فعال حقوق بشر آمریکایی-اسراییلی، مبنی بر این‌که مجید توکلی را نمی‌شناسد، بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای ایران پیدا کرده بود. این پاسخ باعث شد تا صدها نفر به صفحه‌ی فیسبوک آقای ظریف بروند و زندانی بودن مجید توکلی را به وی یادآوری کنند.

جواد ظریف در دو موضع‌گیری خود در واکنش به این اعتراض‌ها، گزارش دیوید کیِز را به اسراییلی بودن او مربوط دانست و هرگز حاضر نشد پاسخ صریحی در خصوص این‌که آیا واقعا مجید توکلی را می‌شناسد یا خیر به معترضان بدهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com