خبرگزاری جمهوری‌اسلامی٬ ایرنا٬ که خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی است و مدیریت آن هم با دولت است٬ به نقل از “یک مقام آگاه وزارت اطلاعات”توضیحاتی پیرامون اتفاقی که برای زهرا و نرگس موسوی رخ داده٬‌ منتشر کرده است. مصاحبه‌ای که شباهتی تام و تمام به خبری دارد که خبرگزاری فارس منتشر کرده بود. (این‌جا)
با توجه به این‌که مصاحبه – خبر در ایرنا منتشر شده٬ می‌توان آن را به نوعی موضع رسمی وزارت اطلاعات دولت روحانی پیرامون آن‌چه که روز گذشته رخ داد٬ در نظر گرفت. – لااقل تا زمانی که یکی از اعضای دولت یا خود حسن روحانی٬ موضع جدیدتری در این زمینه اتخاذ کند.
تلاش می‌کنم تا نگاهی به اظهارات کوتاه این “مقام آگاه وزارت اطلاعات”داشته باشم تا در فرصتی دیگر٬‌ به بررسی جزیی‌تر و دقیق‌تر مساله بپردازم.
الف. نخستین نکته‌ای که در این توضیح نظر مرا به خود جلب کرد٬ این بود که هیچ‌جا نامی از “میرحسین موسوی” برده نشده. در تمام مطلب همه‌چیز به “زهرا رهنورد” ارجاع داده شده. گویی میرحسین موسوی اساسا وجود خارجی ندارد.
ب. مساله‌ی بعدی این متن٬ آن است که با این توضیحات٬‌ عملا و رسما وزارت اطلاعات مسوولیت نگهداری و حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به عهده گرفته  و مشخص کرده که ماموران این وزارت‌خانه٬ مسوول نگهداری از آنان هستند.
پ. در ابتدای مطلب تاکید شده که زهرا رهنورد درخواست کرده “ملاقات هفتگی ایشان با اعضای خانواده‌اش به مناسبت عید سعید غدیرخم در منزل خودشان انجام شود”. نکته‌ی این بند عبارت “ملاقات هفتگی” است. بیش از یک ماه پیش٬ محمدتقی کروبی در گفت‌وگویی با “روز” گفته بود که پس از آغاز به کار دولت روحانی “خیلی کلی می‌گویم که ملاقات‌های هر دوی این عزیزان نظمی پیدا کرده”. آیا این مساله بدان معناست که فرزندان موسوی و رهنورد – و کروبی – هر هفته با آن‌ها ملاقات می‌کنند؟ (تاکیدم بر فرزندان به این دلیل است که میرمحمود موسوی – برادر میرحسین موسوی – شانزدهم مهرماه٬ در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد چنین سخن گفته بود: “بنده به صلاحدید امنیتی ۱۴ ماه است ممنوع‌الملاقاتم”). او همان زمان گفته بود که در سه هفته گذشته٬ فرزندان و خواهران موسوی با او ملاقات کرده‌اند. اگر این ملاقات‌ها به طور منظم از همان زمان ادامه داشته٬ چرا اعلام نشده است؟ اگر ادعای مامور وزارت اطلاعات دروغ است٬ چرا کسی واکنشی نشان نمی‌دهد؟
ت. مقام وزارت اطلاعات٬ روایتی متضاد آن‌چه که زهرا و نرگس موسوی گفته و نوشته‌اند٬ دارد. به گفته‌ی او “پس از اتمام ملاقات، یکی از دختران ایشان دست به اقدامی خلاف ضابطه و مقررات زد و در واکنش به تذکر مأمور مربوطه، نسبت به توهین به وی و همچنین ضرب و شتم او با همکاری دو تن دیگر از منسوبین اقدام نمود” و در نهایت  “موضوع با پا در میانی خانم زهرا رهنورد در همان مکان خاتمه یافت”.
مساله اول آن‌که مشخص نیست “اقدام خلاف ضابطه” دختر موسوی چه بوده است؟ متن در این زمینه ساکت است و هیچ توضیحی نمی‌دهد و انتظار دارد که خواننده بدون هیچ توضیحی٬ بپذیرد که “اقدام خلاف ضابطه” صورت گرفته و البته این مساله با “تذکر مامور مربوطه” مواجه شد.
مساله دوم همین‌جا رخ می‌دهد: با فرض صحت آن‌چه که گفته شده٬ “تذکر مامور مربوطه” چه بوده؟ او با چه ادبیاتی اقدام به “تذکر” دادن کرده؟ نکته دیگر آ‌ن‌که آیا این تذکر صرفا لفظی بوده یا فشار جسمی نیز در آن وجود داشته؟ هیچ توضیحی در این زمینه وجود ندارد.
مساله‌ی بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد٬ بحث حمله به مامور است. آیا هیچ‌کدام از دختران میرحسین موسوی٬ از نظر جثه و فیزیک بدنی در شرایطی هستند که  بتوانند یک مامور  وزارت اطلاعات را – که اساسا برای همین کار و مراقبت از اوضاع تربیت شده – مورد ضرب و شتم قرار دهند؟ آیا این مامور در آن‌جا تنها بوده که تنها پس “پادرمیانی خانم زهرا رهنورد” درگیری خاتمه یافته؟
ث. “مقام آگاه وزارت اطلاعات” می‌گوید که “رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه” در انتشار این خبر “متاثر از فضاسازی خلاف واقع عناصر بدخواه و برخی فرزندان خانم رهنورد” بوده‌اند. طبیعتا اگر مساله به شکلی است که وزارت اطلاعات مطرح کرده٬ باید عکس و فیلمی از این درگیری موجود باشد. ضمن آن‌که اگر فرزند موسوی و رهنورد٬ با همراهی دو تن دیگر٬‌ اقدام به ضرب و شتم ماموری کرده٬ طبیعتا پزشکی قانونی می‌تواند با معاینه مامور فوق‌الذکر٬ آثار این ضرب و جرح را شناسایی کند. از سوی دیگر٬ اقدام به ضرب و شتم یک مامور وزارت اطلاعات٬ طبیعتا باعث بازداشت فرد خاطی خواهد شد. اگر مساله ضرب و شتم مطاق با واقعیت است٬ چرا فرزند موسوی بازداشت نشده است؟
ج. در نهایت “وزارت اطلاعات وظیفه خود می داند که موضوع را کاملاً بررسی نموده و در صورتی که در حین انجام مأموریت از ناحیه ی مأمورین، قصور یا تقصیری صورت گرفته باشد، آن را مورد بررسی قرار می دهد”. اگر موضوع به همین روالی که “مقام آگاه” گفته٬ رخ داده؛ چه نیازی به بررسی بیشتر است؟ اساسا چرا باید بررسی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد٬‌ وقتی یک مقام وزارت اطلاعات٬ به ضرس قاطع٬‌ شرح ماوقع را بیان کرده و مقصر را نیز شناسایی کرده است؟ اگر ابعاد مساله روشن نیست٬‌چگونه در خبرگزاری رسمی کشور٬ چنین مصاحبه‌ای درج شده؟
چ. در نهایت این‌که توضیحات منتشر شده٬ پیش و بیش از هر چیز٬‌ دولت حسن روحانی را در مظان اتهام قرار خواهد داد: وزارت اطلاعات به طور رسمی پذیرفته که وظیفه نگهداری از موسوی و رهنورد را بر عهده دارد٬ وظیفه تنظیم ملاقات‌ها با وزارت اطلاعات است٬ ماموران مراقب از کادر وزارت اطلاعات هستند٬ توضیحات نیز از سوی این وزارت‌خانه و در خبرگزاری تحت اختیار دولت منتشر شده. طبیعتا کمترین انتظار از دولت روحانی٬ این است که در این زمینه موضع خود را روشن کند: آیا وعده‌های پیش و پس از انتخابات٬ تنها برای آن بوده که حامیان بیشتری اطراف روحانی قرار گیرند و او از فشار رهایی یابد؟ اگر این‌طور باشد٬ طبیعتا نحوه برخورد با روحانی و دولت او تفاوت خواهد کرد. اما اگر آن وعده‌ها صادقانه بود و دولت روحانی مخالف چنین برخوردهایی است٬ این توضیحات به نقل از وزارت اطلاعات٬ در خبرگزاری رسمی٬‌چگونه منتشر شده؟

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com