هیات نظارت بر مطبوعات ایران، صبح امروز دوشنبه (۶ آبان-۲۸ اکتبر) حکم به توقف انتشار روزنامه بهار چاپ تهران داد تا این روزنامه برای چهارمین بار از زمان تاسیسش در سال‌ ۱۳۷۹ توقیف شود.

دلیل توقیف این روزنامه‌ی نزدیک به اصلاح‌طلبان، انتشار مقاله‌ای با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی و یا الگوی ایمانی؟» در شماره روز چهارشنبه (یکم آبان) آن اعلام شده که از سوی حامیان حکومت ایران، “موهن” و زیر سوال برنده‌ی اعتقادات شیعیان عنوان شده است.

پیش از این، سعید پورعزیزی، مدیرمسوول روزنامه‌ی بهار، با انتشار نامه‌ای، ضمن ابراز عذرخواهی از انتشار این یادداشت، “خطای فنی” و “غیرعمد” را دلیل انتشار آن دانسته و اعلام کرده بود که «در راستای تلطیف فضای جامعه و به‌ دست آوردن دل مؤمنین راستین و واقعی»‌ چاپ روزنامه را به مدت چند روز به صورت داوطلبانه متوقف خواهد کرد.

با این وجود، علاءالدین ظهوریان، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات ایران، روز دوشنبه با اعلام تصمیم این هیات مبنی بر توقیف موقت روزنامه “بهار” از ارسال پرونده‌ی این روزنامه به دادگاه مطبوعات خبر داد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تایید خبر توقیف روزنامه بهار، مقاله‌ی منتشرشده در این روزنامه را “نوعی تحریف تاریخ اسلام” خواند که «در ایجاد اختلاف‌های مذهبی نیز نقش داشته است».

به گفته‌ی آقای جنتی، این روزنامه در شماره‌ی روز شنبه (۴ آبان) خود برای جبران یادداشت پیشین، مطالب دیگری را منتشر کرد که در آن‌ها نسبت به اهل سنت «تعریضی» صورت گرفته است.

او همچنین از چند مورد “تخلف” دیگر روزنامه بهار در یک سال و نیم گذشته خبر داد که با تذکرات کتبی از سوی هیات نظارت بر مطبوعات روبه‌رو شده بود «اما این روزنامه توجهی نکرده است».

هم‌زمان علی مطهری، عضو مجلس شورای اسلامی که به نمایندگی از مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات عضویت دارد نیز نویسنده‌ی یادداشت روزنامه بهار را به نقض “اصل امامت” متهم کرد و با بیان این‌که «جای طرح این‌گونه مقالات در نشریات تخصصی است» گفت که در این یادداشت «امامت صرفا به معنای ولایت و هدایت معنوی گرفته شده و حکومت و رهبری سیاسی ائمه نفی شده است».

در این میان، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه‌ی قضاییه جمهوری اسلامی، مطلب منتشرشده در این روزنامه را “سخیف” خواند و گفت که دادستان تهران نیز «به صورت مستقل پرونده‌ای را برای این مطلب و روزنامه تشکیل داده است» و «افرادی اعم از مدیرمسوول و نویسنده این مطلب که در انتشار آن نقش داشته‌اند باید پاسخ‌گو باشند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای اژه‌ای که در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، هم‌چنین بدون نام بردن از محمدرضا عارف، معاون اول در دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی، روزنامه “بهار” را منتسب به وی دانست و گفت: «خیلی حیف است که بعضی روزنامه‌ها که به گونه‌ای وابسته به بعضی شخصیت‌ها هستند که حتی نامزد ریاست جمهوری هم شده‌اند به گونه‌ای قلم بزنند و خبر بنویسند که موجبات توهین به افکار عمومی و اعتقادات را فراهم کند و هم اختلاف‌افکنی را به دنبال داشته باشند.»

شایعات مربوط به انتساب روزنامه‌ی بهار به محمدرضا عارف از پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران، قوت گرفت. این روزنامه در آن انتخابات، تا پیش از کناره‌گیری آقای عارف به نفع حسن روحانی، به صورت تمام‌قد از وی حمایت می‌کرد.

با این وجود، محمدرضا عارف، با رد انتساب این روزنامه به خود، اعلام کرده که تنها مسوول مطالبی است که در سایت شخصی‌اش منتشر شده است.

وی روز دوشنبه، در جلسه‌ی مشورتی “بنیاد امید ایرانیان”، که به تازگی توسط او تاسیس شده، از رسانه‌های اصلاح‌طلب خواست که “مسائل مربوط به اعتقادات دینی و عقیدتی مردم” را رعایت کنند و با انتشار مطالبی که «با اصول عقیدتی شیعیان در تناقض است، زمینه را برای بهره‌برداری مخالفان اصلاحات» فراهم نکنند و «بهانه به دست جریاناتی که به دنبال هجمه علیه جریان اصلاحات هستند، ندهند».

به گزارش ایلنا، آقای عارف که گفته می‌شود خود را بر انتخابات مجلس شورای اسلامی آینده آماده می‌کند، در عین حال خاطرنشان کرد که خودش نیز بعد از خواندن مقاله جنجال‌ساز روزنامه‌ی بهار، “بسیار متأثر” شده است.

اظهارات عارف مبنی بر عدم ارتباط با روزنامه بهار، با انتقاد رسانه‌های اصلاح‌طلب و نیز خبرنگاران این روزنامه توقیف‌شده مواجه شده است. از جمله این رسانه‌ها با انتشار گزارشی نوشتند که ۵۵ سهام روزنامه “بهار”، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ به حمید عارف، فرزند وی تعلق گرفت و قرار بوده به زودی، ۱۰۰ درصد سهام آن به “بنیاد امید ایرانیان” واگذار شود.

روزنامه بهار پیش از این در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۲ و ۱۳۸۹ نیز توقیف شده بود. این روزنامه برای بار چهارم، از آذرماه ۹۱ انتشار خود را از سر گرفت و در دور جدید انتشارش که تا روز شنبه ۴ آبان ادامه یافت، ۲۵۴ شماره را بر روی دکه‌ها فرستاد.

گفتنی است مقاله‌ی «امام؛ پیشوای سیاسی و یا الگوی ایمانی؟» که به توقیف چهارم روزنامه بهار منجر شد، توسط علی‌اصغر غروی، مسوول شاخه‌ی اصفهان نهضت آزادی ایران نوشته شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com