محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، بر این باور است که برای لغو کامل مجازات اعدام در ایران، باید یک جنبش اجتماعی علیه اعدام شکل بگیرد و این جنبش اجتماعی هم از جایی آغاز می‌شود که همه شهروندان ایرانی، پیش از هرچیز شروع به فکر کردن به این مساله کنند.
محمود امیری مقدماو در همین زمینه می‌گوید: «متاسفانه از آنجایی که در ۴۴ سال گذشته و در حکومت جمهوری اسلامی، تقریبا هر روز اجرای مجازات اعدام وجود داشته، شنیدن خبر اجرای اعدام به یک امر روزمره در زندگی مردم تبدیل شده است. به‌همین دلیل، زمانی که برای نمونه، یک فرد با اتهامات مربوط به مواد مخدر یا اتهام قتل، در ایران اعدام می‌شود، این مساله، واکنش زیادی را در جامعه به‌دنبال ندارد».

این مدافع حقوق بشر همچنین، درباره واکنش جوامع مختلف به مساله مجازات اعدام، می‌گوید:

«به‌عنوان مثال، در کشور ژاپن در برخی از سال‌ها به‌ندرت مجازات اعدام اجرا می‌شود و ممکن است در طول یک‌ سال، فقط یک نفر اعدام شود اما خبر اعدام آن یک نفر هم در همه رسانه‌ها منتشر می‌شود به‌شکلی که همه مردم از آن مطلع می‌شوند. از این‌رو، شهروندان به بحث و واکنش در این زمینه می‌پردازند. حتی در کشورهای دیگر نظیر ایالات متحده آمریکا هم به همین شکل است».

امیری مقدم همچنین، درباره نقش سازمان‌های حقوق بشری در افزایش مخالفت با اعدام در ایران می‌گوید:

«در ایران اما دست‌کم تا ۲۰ سال پیش به‌طور کلی فقط اعدام‌های متهمان سیاسی بود که مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گرفت. به‌تدریج اما نهادهای حقوق بشری‌ای مانند سازمان حقوق بشر ایران تشکیل شدند که به مساله اعدام، فارغ از نوع اتهام می‌پردازند. همچنین مدافعان حقوق بشر هم شروع به اطلاع‌رسانی درباره اعدام‌ها در ایران کردند».

او نقطه آغاز تشکیل جنبش علیه اعدام در ایران را پرسش‌گری و واکنش موثر جامعه درباره مجازات اعدام می‌داند و معتقد است هنرمندان می‌توانند در تشکیل این جنبش نقش موثری ایفا کنند:

«به‌نظر من، در حال حاضر، هیچ‌کس از بین گروه‌های اپوزیسیونِ ایران، دست‌کم به‌طور شفاف، موافقت خود با اعدام را اعلام نمی‌کند و این موضوع نشان دهنده این است که جامعه، در زمینه مبارزه با مجازات اعدام تا حدی پیش رفته است. با این وجود اما هنوز به‌جایی نرسیده‌ایم که اعدام‌ها در ایران، به‌طور روزمره و گسترده، منجر به واکنش همه افراد جامعه در ایران شود. من فکر می‌کنم در واقع، هنر و کارهایی که توسط هنرمندان در این زمینه انجام می‌شود، می‌تواند به سوال برانگیز شدنِ اعدام‌ها برای مردم عادی در ایران کمک کند. به‌نظر من این نقطه آغاز تشکیل جنبش مدنظر است».

#نه_به_اعدام
#اعدام_نکنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)