مخالفان کاهش تنش و بهبود رابطه ایران با آمریکا، برای ابراز مخالفتشان هر روز طرح جدیدی رو می کنند. درجدیدترین اقدام پس از نصب گسترده بیلبوردهای ضد آمریکایی در خیابان های تهران، قرار است، جشنواره ای با عنوان جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» در پایتخت ایران برگزار شود. دراین جشنواره در مجموع ۹ میلیارد و ۳۳۴ میلیون ریال جایزه به برندگانی که آثاری با موضوع مخالفت با آمریکا طراحی کنند، داده خواهد شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این جشنواره را سازمان هنری رسانه‌ای اوج، خبرگزاری تسنیم، حزب‌الله سایبر، شبکه نصر‌ تی‌وی، سازمان بشارت و سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌ کنند. «سازمان هنری رسانه ای اوج» علاوه بر این، مجری و طراح بیلبوردهایی است که این روزها با عنوان «صداقت آمریکایی» درتهران نصب شده اند. خبرگزاری تسنیم نیز از مجموعه رسانه های وابسته به سپاه پاسداران است.

آنگونه که مجریان این جشنواره اعلام کرده اند، دبیرخانه دائمی جشنواره راه اندازی شده و این به معنای آن است که این جشنواره نه فقط امسال بلکه برای سال های آینده نیز برگزار خواهد شد. امسال (۱۳۹۲) اولین دوره جشنواره جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» در ۲ بخش اصلی و جانبی برگزار می‌شود. بخش اصلی و بین‌المللی آن شامل عکس، پوستر و کاریکاتور و بخش جانبی شامل مستند و کلیپ، سرود، مقاله و وبلاگ است.

برگزارکنندگان از علاقمندان به شرکت در این جشنواره خواسته اند آثار خود را در بخش‌های یادشده، در۱۳ موضوع شامل «چرا مرگ بر آمریکا؟»، «چرا آمریکا غیرقابل اعتماد است؟»، «آمریکا و عهدشکنی»، «آمریکا و خودبرتربینی»، «آمریکا و حقوق بشر»، «آمریکا و ظلم»، «آمریکا و اسلام ‌هراسی»، «آمریکا و ایران‌ هراسی»، «آمریکا در چنبره صهیونیسم جهانی»، «آمریکا و استعمار فرانو»، «دموکراسی دروغین در آمریکا»، «آمریکا و دیکتاتوری» و«آمریکا و جنبش ۹۹ درصد» به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. سایت رسمی دبیرخانه دائمی این جشنواره هم به‌ نشانی www.dw-usa.com طراحی شده و در دسترس قرار گرفته است.

بر اساس اعلام برگزارکنندگان، جوایز این جشنواره به این شرح است: دربخش اصلی جوایز نفرات اول درهربخش ۱۰۰ میلیون ریال، نفرات دوم درهر بخش ۵۰ میلیون ریال و نفرات سوم درهربخش ۲۰ میلیون ریال است. در بخش جانبی نیز جوایز نفرات اول در هر بخش ۳۰ میلیون ریال، نفرات دوم درهر بخش ۱۵میلیون ریال ونفرات سوم درهربخش ۷ میلیون ریال است.

با توجه به موضوعات سیزده گانه این جشنواره و ۳ بخش اصلی به علاوه ۴ بخش جانبی کل هزینه ای که برای جوایز نفرات اول تا سوم باید درنظر گرفته شود، در بخش اصلی ۶ میلیارد و۶۳۰ میلیون ریال و دربخش جانبی ۲ میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال خواهد بود. کل هزینه جوایز این جشنواره برابر با ۹ میلیارد و ۳۳۴ میلیون ریال خواهد شد.

قرار است نتایج این جشنواره در ۱۶ آذر اعلام شود. این روز در ایران به نام روز دانشجو نامگذاری شده است. علت نامگذاری ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو به سال ۱۳۳۲هجری خورشیدی بر می گردد. در آن سال ریچارد نیکسون معاون رییس‌جمهور وقت آمریکا به ایران سفر کرده بود و دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به این سفر تجمعی برگزار کرده بودند که به دلیل حمله نیروهای دولتی به این تجمع سه دانشجوی ایرانی با شلیک گلوله کشته شدند.

به نظر می رسد دلیل انتخاب این روز به عنوان روز اعلام نتایج جشنواره ای که عنوان «مرگ بر آمریکا» را به دوش می کشد، همین موضوع باشد. با این حال نکته جالب درباره این جشنواره زمان مطرح شدن آن و همزمانی با احتمال بهبود روابط این کشور با ایران و حل بحران هسته ای است.

با روی کارآمدن دولت میانه رو حسن روحانی وتلاش برای بهبود روابط خارجی جمهوری اسلامی با کشورهای غربی، تندروهای داخلی مخالف ارتباط با آمریکا، به اشکال و شیوه های مختلف تلاش می کنند مخالفت خود را با این روند اعلام کنند.

این اقدام از آن رو مهم است که حسن روحانی در سفر به آمریکا برای شرکت در اجلاس سازمان ملل در سخنرانی اصلی خود با اعلام اینکه امکان بهبود روابط میان دو کشور وجود دارد گفته بود «از آمریکا صدای واحدی به گوش نمی رسد» تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند این اظهار نظر روحانی درباره مواضع تندروانه برخی ازاعضای حزب جمهوری خواه در رابطه با ایران بود.

با این حال پس از بازگشت روحانی از نیویورک که با گفتگوی تلفنی مستقیم او و باراک اوباما هم همراه شد، خود روحانی هم در ایران با مشکلاتی جدی از همین جنس مواجه شده است. منتقدان دولت و تندروهای داخلی مخالف بهبود روابط با آمریکا از همان روز تلاش کرده اند، با طرح ها و برنامه های مختلف دشمنی و اعتراض خود را با آمریکا و تلاش برای توقف مذاکرات میان دو کشور ابراز کنند.

برپایی جشنواره ای پرهزینه با عنوان جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» وهمچنین نصب بیلبوردهایی ضد آمریکایی در خیابان های تهران برخی از این اقدامات بوده اند. بی تردید اولین برداشتی که از این حرکت ها در خارج از ایران و به ویژه برای طرف آمریکایی خواهد شد این نکته است «از ایران صدای واحدی به گوش نمی رسد.» نتیجه چنین اقداماتی ممکن است به دلسردی آمریکایی ها برای پیشبرد مذاکرات و بهبود روابط با ایران باشد.

بهبود رابطه با آمریکا به ویژه به دلیل گره خوردن آن با موضوع تحریم های سنگینی که علیه ایران اعمال شده است، این روزها در ایران به یکی از اصلی ترین امیدهای بخش های زیادی از مردم بدل شده است. چرا که این تحریم ها تاثیراتی عمیقا منفی بر وضعیت اقتصادی و معیشت مردم گذاشته است. یک نمونه از اثرات آن را می توان به کاهش ارزش برابری ریال واحد پول ایران در برابر دیگر ارزهای رایج دنیا دانست، موضوعی که به تورمی شدید در ایران منجر شده است.

با این حال مخالفان دولت روحانی گویا چندان تمایلی به حل این مشکلات ندارند، علاوه بر این از نحوه و حجم برگزاری برنامه هایی که برای ابراز مخالفتشان در پیش گرفته اند به وضوح مشخص است، مشکلات اقتصادی موجود در ایران کمترین اثری بر توانایی آنها نگذاشته است. به عنوان مثال برآوردها نشان می دهد حداقل هزینه برای نصب بیلبوردهای ضدآمریکایی در خیابان های تهران برای آنها در حدود ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است. همچنین مبلغ کل جایزه ای که برای بخش های مختلف جشنواره «مرگ بر آمریکا» تعیین کرده اند به ۹ میلیارد و ۳۳۴ میلیون ریال می رسد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com