سازمان حقوق بشر ایران؛ ۹ خرداد ۱۴۰۲: حکم اعدام دو زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان مرکزی رشت (لاکان) به اجرا درآمد. یک زندانی دیگر دست به خودکشی زد.
زندان مرکزی رشت (لاکان)

بنا به گزارش روزنامه همشهری و به نقل از وبسایت اعتماد؛ صبح روز پنج‌شنبه ۴ خرداد ماه، حکم اعدام دو مرد در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد. در این گزارش هویت این دو زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند، محمد، ۲۲ ساله و حمیدرضا اعلام شده است.

یکی از بستگان یکی از قربانیان درخصوص اعدام این دو زندانی به همشهری گفت: «زمان اجرای حکم، هر دو قاتل ساکت و خونسرد بودند. حتی التماس هم نکردند. ظاهرا محمد زمانی که در زندان بوده چندبار خودکشی کرده که ناکام مانده و شاید خودش هم لحظه شماری می‌کرده که حکمش هر چه زودتر اجرا شود.»

براساس این گزارش، این دو زندانی متهم بودند که در سال ۱۳۹۸ برای دریافت ارثیه، چهارتن از اعضای خانواده محمد و مهمان ایشان را به قتل رسانده بودند. این دو زندانی در دادگاه به ۴ بار قصاص و ۱۵ سال زندان محکوم شده بودند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، این دو زندانی محمد پرهیزکار و حمید پیل‌تن نام داشتند. علاوه پر این، روز پنج‌شنبه، همزمان با اعدام این دو زندانی جوان، یک زندانی محکوم به اعدام دیگر دست به خودکشی زد و به زندگی خود خاتمه داد. این زندانی که هویتش ساسان انوشه‌خواه احراز شده نیز با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

یک منبع مطلع درخصوص خودکشی این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «ساسان انوشه‌خواه با محمد و حمید دوست بود و روزی که آنها را برای اجرای حکم بردند، از فشار عصبی زیاد اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد. اینقدر اعدام‌های سرعت گرفته که زندانی‌ها ترجیح می‌دهند خودشان با خودکشی به زندگی خود پایان دهند.»

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

مجله حقوق ما، ویژه قتل و مجازات آن در قوانین جزایی و حقوقی ایران:
 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)