به وضوح مشخص است این تصاویر با هدف تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات دولت ایران و آمریکا تهیه، طراحی و نصب شده است. مذاکراتی که حدود یک ماه پیش با دیدار جان کری و جواد ظریف در نیویورک آغاز شد و با تماس تلفنی مستقیم روسای جمهور دو کشور ادامه یافت، حالا هم در مذاکرات هسته ای امید به افزایش و بهبود مذاکرات و روابط طرفین بیشتر از همیشه شده است.
یکی از پوسترهای نصب شده در خیابان های تهران با موضوع «صداقت آمریکایی»

صبح آخرین روز مهر ماه گذشته وقتی اهالی تهران پایتخت ایران برای رفتن به محل کارشان از خانه بیرون آمدند، در خیابان ها و اتوبانهای شهر با بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگی مواجه شدند که روی همه آنها به فارسی نوشته شده بود «صداقت آمریکایی.»

بر روی بیلبوردها دو مرد در دو سوی یک میز روبروی هم نشسته بودند، در پس زمینه هم به سمت یک نفرشان پرچم آمریکا و سمت طرف دیگر پرچم ایران دیده می شد. این تصاویر اشاره واضحی به مذاکرات مستقیم میان دو کشور داشت، موضوعی که این روزها در ایران یکی از داغترین بحث های روز است.

با این حال کمی دقت در تصاویر مشخص می کند آنها با هدفی خاص طراحی و در سطحی گسترده در شهر نصب شده اند. طراحان این بیلبوردها تلاش کرده اند به غیرقابل اطمینان بودن آمریکایی ها حتی در پای میز مذاکره اشاره کنند.

مذاکره کننده آمریکایی در این تصاویر ۹ گانه در زیر میز یا مسلح به سلاح گرم تصویر شده، یا شلوار و پوتین نظامی پوشیده است. در تصویری دیگر کنار دست طرف آمریکایی این گفتگوی دو نفر یک سگ شکاری آماده حمله ترسیم شده است. نحوه طراحی طرف مذاکره کننده ایرانی هم جالب توجه است چرا که طراحان این تصاویر برای او ریش پروفسوری طراحی کرده اند که می توان آن را اشاره ای مستقیم به ریش پروفسوری جواد ظریف وزیرامورخارجه دولت روحانی دانست.

به وضوح مشخص است این تصاویر با هدف تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات دولت ایران و آمریکا تهیه، طراحی و نصب شده است. مذاکراتی که حدود یک ماه پیش با دیدار جان کری و جواد ظریف در نیویورک آغاز شد و با تماس تلفنی مستقیم روسای جمهور دو کشور ادامه یافت، حالا هم در مذاکرات هسته ای امید به افزایش و بهبود مذاکرات و روابط طرفین بیشتر از همیشه شده است.

اما پرسش این است که این بیلبوردها را چه کسی در تهران نصب کرده است؟ در دو سه روز گذشته این بیلبوردها در سطحی وسیع در بسیاری از پرترددترین خیابانها، اتوبانها و میادین اصلی تهران نصب شده اند. حالا سه روز از شروع نصب آنها می گذرد اما بر اساس نرخ های رایج در بازار تبلیغات تهران، میانگین قیمت نصب هر عدد تابلوی تبلیغاتی از این دست به مدت یک ماه در این نقاط شهر چیزی در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

بدون تردید تامین چنین هزینه هنگفتی از عهده هر کسی بر نمی آید. از سویی نصب هر تابلو با هر مضمونی در خیابان های شهر نیاز به مجوز از مراجع زیادی دارد، از شهرداری تهران گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

مطمئنا کسی که توانسته است در چنین سطحی تصاویری با چنین مضامینی را که به وضوح سیاست خارجی دولت را به چالش می کشد، در پایتخت کشور نصب کند از قدرت سیاسی و منابع مالی بسیار زیاد و خیره ای کننده ای برخوردار است. کافی است تصور کنیم تعداد بیلبوردهای نصب شده ۵۰۰ عدد است و یک ماه هم در محل خود خواهند ماند. حداقل هزینه لازم برای این کار داشتن بودجه ای ۲۰ میلیاردتومانی است.

البته جستجو برای یافتن طراحان این تابلوها چندان سخت نیست. آنگونه که «خبرگزاری تسنیم» یکی از ارگان های رسانه ای سپاه پاسداران در ایران گزارش داده است این بیلبوردها را یک گروه طراحی که با عنوان «خانه طراحان انقلاب اسلامی» فعالیت می کنند آماده کرده اند.

در وب سایت متعلق به این گروه هیچ اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه اعضای آن چه کسانی هستند و با چه نهادهای ارتباط دارند دیده نمی شود. تنها مطلبی که درباره خود در سایت به صورت کلی و مبهم نوشته اند این است: «خانه طراحان انقلاب اسلامی مجموعه ای فرهنگی است متشکل از طراحانی که به هر طریق و قالب تمایل به فعالیت در زمینه ی هنرهای تجسمی دارند.»

با این حال در قسمتی که این تصاویر بحث برانگیز را منتشر کرده اند جمله ای از آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دیده می شود که به این شرح است «شما می خواهید اسلحه را مقابل ملت ایران بگیرید؛ بگویید یا مذاکره کن یا شلیک می کنم.»

در ادامه در توضیح دلایل طراحی این تصاویر هم به صورت کوتاه نوشته شده است: «مجموعه ی حاضر چند ماه پیش از مباحث داغ امروز در باب مذاکره تولید و آماده عرضه شده بود؛ لیکن ابراز تمایلات دو طرف در ایجاد یک ارتباط رو در رو و صادقانه، با وجود عهد شکنی های تاریخی دولت مردان آمریکا، ما را برآن داشت تا فرصتی را تحت عنوان آزمون صداقت، دست نگهداریم. صداقتی که تشدید تحریم ها و تکرار ادبیات تهدید از سوی آقای اوباما، در اولین مواجهه ی خود با نتانیاهو، آن را لگد مال کرد.»

اشاره این گروه به صحبت های باراک اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است که پس از گفتگوی تلفنی او با حسن روحانی انجام شد. اوباما در آن دیدار به نتانیاهو اطمینان داد آمریکا در برابر ایران همچنان گزینه نظامی را روی میز نگه خواهد داشت.

البته جستجوهای بیشتر برای یافتن خط و ربط این گروه بی نتیجه نیست. در خبری که خبرگزاری تسنیم در همین باره منتشر کرده آمده است : «این تصاویر با حمایت سازمان رسانهای اوج و توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی شده است.»

یک روز پس از انتشار این تصاویر در تهران، وب سایت «شبکه ایران» یکی از مجموعه رسانه های وابسته به روزنامه ایران ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی با انتشاری مطلبی در این باره به شدت به این اقدام حمله کرد . در مقاله شبکه ایران آمده است: «این هجمه جدید تبلیغاتی هدفش بیش از هر چیز سیاستهای دولت جدید است، نه محتوای آنچه در این بیلبوردها آمده است.»

نویسنده شبکه ایران در ادامه همچنین به «سازمان رسانه ای اوج» اشاره می کند و می نویسد: «ارگان سفارش دهنده این بیلبوردها و بنرها سازمانی به نام “اوج” است … این سازمان همان سازمانی است که اواخر تابستان امسال نشست رونمایی از فیلمی با عنوان “پرونده های کی.اس” را با بوق و کرنا برگزار کرد و همان سازمانی که شنیده شده تصدیگری شبکه بیست و دوم تلویزیون که با محوریت دفاع مقدس روی آنتن خواهد رفت را برعهده خواهد داشت.»

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

جستجو برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره سازمان رسانه ای موج بی فایده نیست. این سازمان در تابستان ۱۳۹۰ فعالیت خود را با مدیریت «احسان محمد حسنی» آغاز کرد. اهداف این سازمان، اینگونه تعریف شده است: «ایجاد بستری برای شناسایی، آموزش و جهتدهی نیروهای مستعد انقلابی در عرصههای مختلف هنری و رسانهای و نیز فراهم کردن زمینهی تولید و توزیع محصولات همسو با انقلاب اسلامی.» فعالیتهای سازمان هم در قالب ۷ زیرمجموعه تعریف شده که عبارتند از: «مستند، پویانمایی، سرود، فیلم داستانی، فیلمنامهنویسی، طرح و گرافیک، طلاب جوان.»

نکته جالب آنکه یکی از اهداف راه اندازی این سازمان «موجسازی تبلیغاتی» با محوریت تولید محصولات گرافیکی برای فضاسازی و ایجاد موجهای تبلیغاتی عنوان شده است. به نظر می رسد مجموعه بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» را نیز باید از جمله فعالیت های انجام شده در همین زمینه به حساب بیاوریم.

با این همه اما واکنش های مردم چه در سطح خیابان ها و چه در شبکه های اجتماعی به این تصاویر بحث برانگیز تاکنون چندان مثبت نبوده است. به عنوان مثال یکی از ساکنان تهران به نام پیام در باره این تصاویر می گوید: «هدفشان تاثیرگذاری بر مردمی است که طبق اخبار نظرسنجی ۸۰ تا ۹۰ درصدشان موافق رابطه با آمریکا هستند؛ اما شرمآور است، در شرایطی که دولت یک ملت در حال برگزاری مذاکرات دشوار و پیچیده است، زیر پایش را اینچنین خالی کردن!»

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

اشاره این شهروند به موضوع اجرای یک نظرسنجی به دستور حسن روحانی رئیس جمهور ایران درباره رابطه ایران و آمریکا است. روحانی پس از بازگشت از سفر خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سران سازمان ملل گفته بود: «از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواستهام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت در سفر به آمریکا و مذاکره موافق هستند یا نه؟ و مخالفین چند درصد هستند؟»

چندی بعد نوبخت سخنگوی دولت از آغاز این نظر سنجی با دستور روحانی خبر داد. بعد از آن بر اساس خبری که برخی رسانه های نزدیک به دولت در ایران منتشر کردند: «نتایج اولیه این نظرسنجی نشان میدهد که اکثر مردم شرکت کننده در این نظرسنجی، خواهان تغییر در نوع روابط این و آمریکا هستند.»

در این زمینه اعلام شد: «در نتایج اولیه این نظرسنجی ۸۰ تا ۹۰ درصد شرکت کنندگان، خواهان تغییر در نوع روابط این دو کشور هستند و ۱۰ تا ۲۰ درصد از مخاطبان این نظر سنجی مخالف تغییر در رابطه ایران و آمریکا هستند.»

همچنین «پریسا» شهروندی دیگر هم در زیر یکی از همین تصاویر در فیسبوک نوشته است: «افراطیون ایران و بنیامین نتانیاهو فعلا در یک زمین توپ می زنند، اینها همیشه از آب گل آلود و جنگ نان میخورند دوست ندارند بین ایران و آمریکا دوستی باشه.»

هر چه هست این روزها مخالفان و موافقان بهبود رابطه ایران و آمریکا در کشور مشغول مبارزه ای نفس گیر هستند و در این راه هر کدام از طرفین هر روز چیز جدیدی رو می کند. فعلا و در آخرین اقدام این بیلبوردهای تبلیغاتی از سوی مخالفان به صحنه آمده است. باید دید حرکت بعدی موافقان در این زمینه چه خواهد بود.

یکی از بیلبورد های بزرگ نصب شده در  یکی از بزرگراه های تهران - عکس از شرق پارسی

یکی از بیلبورد های بزرگ نصب شده در یکی از بزرگراه های تهران – عکس از شرق پارسی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com