شش زندانی در زندان های قزلحصار، زاهدان و گوهردشت اعدام شدند. سه زندانی زندان قزلحصار که تجمع اعتراضی خانواده هایشان توسط نیروهای انتظامی سرکوب شده بود، نیز اعدام شدند.
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، شش زندانی با اتهام های مواد مخدر، قتل و پولشویی در زندان های قزلحصار، زاهدان و گوهردشت اعدام شدند.
آمار نشان می دهد که در سال جدید میلادی، بیش از سیصد زندانی در زندان ایران اعدام شده اند.

روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، چهار زندانی با اسامی سعید گراوند، شهاب منصوری نسب، شهرام شرقی و صمد گراوند با اتهامات مرتبط با مواد مخدر در زندان قزلحصار اعدام شدند.
این زندانیان روز قبل به قرنطینه زندان منتقل شده اند. خانواده و نزدیکان آنان با تجمع در مقابل زندان قزلحصار به این امر اعتراض کردند. اما ماموران با ضرب و شتم، شلیک گاز اشک آور و گلوله ساچمه ای با آنان مقابله کرده و آنان را پراکنده کردند.

در همین روز یک زندانی به نام شهروز سخنوری زندانی متهم به پولشویی و قاچاق انسان در زندان گوهردشت اعدام شد. او را روز ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل کرده بودند.

علاوه بر این در همین روز، عاصف شه بخش،۳۰ ساله، اهل دزاپ زاهدان به اتهام قتل اعدام شد.
او از سال ۹۹، در زندان به سر می برد.

با احتساب اعدام این شش زندانی، در سال جدید میلادی بیش از سیصد نفر در زندان های ایران اعدام شدند.

روز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل در خصوص افزایش اعدام ها در ایران اعلام کرد که ایران در سال جدید ۸۳ درصد بیش از سال گذشته دست به اعدام زده است.

در این گزارش آمده است: «در سال ۲۰۲۲دستکم ۸۸۳ نفر در جهان اعدام شدند که پنجاه و سه درصد از سال ۲۰۲۱ بیشتر است. دلیل این جهش هولناک سیاست‌ کشتار در ایران و عربستان سعودی است. آمار اعدام در ایران ۸۳ درصد افزایش داشته و در عربستان سعودی سه برابر شده است. ایران با اعدام ۵۷۶ نفر مسئول شصت و پنج درصد کل اعدام‌های جهان است.»

۸۳ درصد افزایش اعدام در سال جدید، دو سوم اعدام های جهان در ایران

۸۳ درصد افزایش اعدام در سال جدید، دو سوم اعدام های جهان در ایران
کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)