نرگس و زهرا موسوی، دو دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، روز پنج‌شنبه (۲ آبان-۲۴ اکتبر) پس از دیدار با پدر و مادرشان، مورد ضرب‌وشتم نیروهای امنیتی قرار گرفتند. این ماجرا با واکنش شدید حامیان آقای موسوی روبه‌رو شد به طوری‌که از زمان انتشار این خبر در شام‌گاه پنج‌شنبه تا کنون، صدها نفر با اعتراض به این موضوع در صفحه‌ی فیسبوک جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی، خواهان پاسخ‌گویی او و حسن روحانی شدند.

نرگس موسوی، در شرح این ماجرا در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته که پس از دیدار ظهر روز پنج‌شنبه با پدر و مادرشان، که به مدت دو ساعت و نیم، در منزل این زوج زندانی صورت گرفت، به خانه امن وزارت اطلاعات منتقل شدند تا توسط دو مامور زنی که در طول ملاقات نیز حضور داشتند، مورد بازرسی بدنی قرار بگیرند.

به نوشته‌ی نرگس موسوی، در آنجا بود که یکی از این دو مامور با نام مستعار سارا و با اسم واقعی مژگان ناظمی، خواهان برهنه شدن دختران موسوی می‌شود: «با درخواست کثیف و غیر متعارفی از این زندان‌بان روبرو شدیم. اول باورکردنی نبود اما باز با بی‌شرمی درخواست را تکرار کرد و حتی از ما خواست لباس زیر خود را در بیاوریم… توصیف و شرح برخورد ایشان خارج از عرف بود.»

دختر میرحسین موسوی ادامه داده که به دنبال خودداری‌شان از تن دادن به این درخواست به گفته‌ی او “بی‌شرمانه”، این مامور به سوی وی و خواهرش، زهرا، «حمله‌ور» شد و «سیلی محکمی» به گوش آن‌ها زد: «در تلاش بنده برای گرفتن دست ایشان برای جلوگیری از حمله‌های بیشتر با رفتار غیرانسانی او روبرو شدم که با وحشی‌گری تمام مچ دست من را گاز گرفت.»

نرگس موسوی با بیان این‌که این حملات به صورت «پیاپی» ادامه داشته، خاطرنشان کرده که میرحسین موسوی، «در تمام این لحظات، از پشت میله‌های آشپزخانه خانه که مشرف به خانه امن اطلاعات است، صداهای این برخورد و حمله‌های وحشیانه مامور امنیتی را می‌شنید» و زهرا رهنورد نیز «شاهد برخورد خشن ماموران امنیتی بود» و سعی کرده که آن‌ها را از دخترانش جدا کند.

به گفته‌ی کوچک‌ترین دختر میرحسین موسوی، «رییس زندان‌بان‌ها» به نام فروغی، پس از اطلاع از این موضوع از آن‌ها «عذرخواهی» کرده «اما هیچ پاسخی بابت این رفتار غیراخلاقی خود نداشت». او به دختران موسوی گفته مامور زن سرخود دست به این کار زده و «اجازه چنین بازرسی بدنی را نداشته است».

نرگس موسوی هم‌چنین اضافه کرده که مامور زن ۳۰ ساله‌ای که این رفتار را انجام داده، پیش از این نیز در ده روزی که میرحسین موسوی در تابستان امسال در بیمارستان سینای تهران بستری بود «با بی‌شرمی با وی درگیر شده و به او هتاکی کرده بود».

وی در توضیح بیشتر آن اتفاق به سایت کلمه گفته که در جریان درگیری این مامور با پدرش در بیمارستان، میرحسین موسوی، «مریض و زیر سرم» بود و پس از آن «به حال خیلی بدی افتاد» و وضعیت او «به حد مرگ کشید».

زهرا موسوی، دیگر دختر موسوی و رهنورد نیز در شرح کوتاهی که از این ماجرا در فیسبوک خود منتشر کرد، نوشت: «جهت اطلاع دوستان گرامی که پی‌گیر احوال پدر و مادر و ما در عید غدیرند: جنایت‌کاران اطلاعات ساعتی پیش در دیدار عید به ما حمله کردند و هرکاری توانستند کردند… عید برای خانواده زندانی سیاسی یعنی شکنجه مضاعف و هیچ کس نبود تا ببیند چه کردند..»

Narges-Mousavi's-Hand-after-meeting-with-parents

در همین حال، یک منبع نزدیک به خانواده موسوی، به تقاطع گفت که صورت زهرا موسوی، در اثر سیلی، “کبود” و چشمش “خون‌آلود” شده است. وی در خصوص دست نرگس موسوی نیز گفت که در جای گاز گرفتگی چند سوراخ خون‌آلود دیده می‌شود.

از سوی دیگر، رفتار ماموران اطلاعات با دختران موسوی، هم‌زمان با “عید غدیر” در ایران، با واکنش هواداران این رهبر در بند جنبش سبز روبه‌رو شده است به طوری‌که از زمان انتشار این خبر در صفحه‌ی فیسبوک شخصی نرگس موسوی، صدها نفر با گذاشتن کامنت‌های اعتراض‌آمیز در زیر آخرین پُست فیسبوکی جواد ظریف، که تبریک “عید غدیر” است، خواهان دلجویی دولت روحانی از موسوی و رهنورد و فرزدان‌شان و نیز پایان دادن به بازداشت آن‌‌ها شده‌اند. دختر موسوی از همه خواسته بود تا به او در انتشار این خبر یاری کنند.

معترضان از جمله با جملاتی کنایه‌آمیز، ضرب‌‌و‌شتم و بی‌احترامی به دختران موسوی را با تیتر کیهان درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای با آمریکا که منجر به کمردرد جواد ظریف شد مقایسه کرده‌اند.

تا لحظه‌ی تنظیم این خبر، هنوز از سوی جواد ظریف به این اعتراض‌ها واکنشی نشان داده نشده است. اما خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع امنیتی، دختران موسوی را شروع‌کننده درگیری معرفی و آن‌ها را متهم کرده که برای ایجاد فشار رسانه‌ای دست به این کار زده‌اند.

گفتنی است این برای اولین بار از زمان بازداشت خانگی در اسفند ۸۹ بود که دختران موسوی و رهنورد موفق می‌شدند ناهار را در منزل پدر و مادرشان، هر چند در حضور ماموران، صرف کنند. اقدامی که می‌توانست گامی مثبت در راستای بهبود شرایط رهبران زندانی جنبش سبز باشد، اما با اتفاقات رخ‌داده مشخص نیست که چنین بهبودی در آینده‌ی نزدیک رخ بدهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com