رها بحرینی، حقوق‌دان و پژوهشگر سازمان عفو بین الملل، دلیل اصلی افزایش صدور و اجرای احکام اعدام در ایران را «سیاست حکومت جمهوری اسلامی برای وحشت افکنی و ایجاد رعب» در جامعه می‌داند و در همین زمینه می‌گوید: «حکومت ایران، هر زمان که با گسترش اعتراضات مردمی روبه‌رو بوده، استفاده از مجازات اعدام را افزایش داده تا با ایجاد جو ترس و وحشت، بر جامعه، فضای خفقان و سکوت را حاکم کند».
رها بحرینیاو با بیان اینکه حکومت ایران در کنار افزایش شمار اعدام‌های سیاسی، اجرای احکام اعدام در پرونده‌های غیر سیاسی را هم بیشتر کرده، می‌گوید: «هرچند در برخی پرونده‌های متهمان محکوم به اعدام، اتهامات، سیاسی نیست اما جمهوری اسلامی با اجرای گسترده احکام اعدام همواره سعی کرده این پیام را به جامعه برساند که در هر لحظه‌ای ممکن است جان مردم به دست این حکومت گرفته شود».

این حقوق‌دان همچنین با اشاره به صدور یا اجرای احکام اعدام برای شهروندان دو تابعیتی از جمله اعدام حبیب اسیود و خطر اجرای حکم اعدام جمشید شارمهد، درباره تلاش‌های سازمان عفو بین الملل برای پاسخ‌گو کردن حکومت جمهوری اسلامی در سطح جهانی، می‌گوید: «سازمان عفو بین الملل بارها در دیدار با مقامات دولتی در اروپا، اعتراضات خود را مطرح کرده و از آنها خواسته تا علاوه بر واکنش‌ها و محکومیت‌های علنی، اقدامات ملموس دیگری هم برای پاسخ‌گو نگه داشتنِ مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام دهند».

رها بحرینی، درباره سوء استفاده حکومت جمهوری اسلامی از زندانیان دو تابعیتی برای باج‌گیری، مبادله زندانیان یا دریافت پول از کشورهای غربی می‌گوید: «این نوع از مشروط کردن آزادی یک فرد به یک سری از خواست‌های سیاسی، می‌تواند مصداق جرم گروگان‌گیری بین المللی باشد.

دولت‌های اروپایی اما برهمین اساس، می‌توانند اقدامات حقوقی جدی‌تری نسبت به ربایش و اعدام شهروندان دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی انجام دهند».

بحرینی همچنین، اعدام یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع به اتهام «سب النبی» در روزهای اخیر را فاجعه‌بار می‌داند و در این باره می‌گوید: « حکومت جمهوری اسلامی ایران، سعی دارد سیاست‌ اعدام خود را حتی نسبت به دهه‌ها و سال‌های گذشته هم به سطح جدیدی برساند و اعدام این زندانیان نشان می‌دهد، این حکومت، هیچ‌گونه اعتنایی به استانداردها و معیارهای جهان امروز ندارد».

برپایه اعلام سازمان حقوق بشر ایران، در حالی که تنها ۱۹ روز از ماه مه سال ۲۰۲۳ می‌گذرد، جمهوری اسلامی با اعدام بیش از ۹۰ شهروند، بالاترین میزان اعدام ماهانه در پنج‌سال گذشته را اجرا کرده است.
#اعدام_نکنید
#نه_به_اعدام
#NoDeathPenalty

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)