علی‌اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی، و وزیر پیشنهادی این وزارت‌خانه به مجلس شورای اسلامی جهت گرفتن رای اعتماد، روز پنج‌شنبه (۲ آبان-۲۴ اکتبر) خواهان اجرای طرح “محرم‌سازی مدارس دخترانه” در کشور شد.

به نوشته‌ی خبرگزاری فارس، آقای فانی که در گردهمایی “مدیران کل ستادی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور” سخن می‌گفت، با اشاره به طرح “محرم‌سازی مدارس دخترانه” گفت که این طرح باید «با توجه به اشراف ساختمان‌های پیرامونی» و با «رعایت حفظ آرامش و آزادی دانش‌آموزان در محیط مدرسه» اجرایی شود.

طرح «محرم‌سازی مدارس دخترانه» که مقامات جمهوری اسلامی از آن به عنوان طرح «شاداب‌سازی مدارس دخترانه» نیز نام می‌برند، اقداماتی چون “ساخت دیوار‌های بلند”، “استتار دختران در حیاط‌های مرکزی” و جلوگیری از ورود افرادی را که از نظر شرعی “نامحرم” خوانده می‌شوند به محیط مدرسه، شامل می‌شود.

این طرح، نخستین بار حدود ۱۴ سال قبل از سوی مقامات وقت وزارت آموزش و پرورش در دولت اول محمد خاتمی مطرح شد، اما در طول این مدت تنها در حدود ۱۰ درصد از مدارس دخترانه‌ی کشور به اجرا درآمد.

مرتضی رییسی، معاون وزیر آموزش و پرورش، و رییس “سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور” در آبان‌ماه ۹۱ به روزنامه‌ی “تهران امروز” چاپ تهران، هدف از اجرای این طرح را فراهم کردن شرایط «تحرک کافی و مناسب» برای دختران دانش‌آموز در زنگ‌های تفریح و ساعات ورزش عنوان کرده و گفته بود که این وزارت‌خانه «اعتقادی به افزایش ارتفاع دیوارهای مدارس دخترانه ندارد» و قصد دارد با استفاده از «راه‌حل‌های علمی و فنی» تغییرات را به گونه‌ای در این مدارس اعمال کند که «نیازهای جسمی و روحی و آموزشی دختران دانش‌آموز تامین شود».

وی پیش از این نیز در شهریور‌ماه ۹۰ در گفتگویی با روزنامه‌ی شرق، اعتبار لازم برای اجرای این طرح در ۴۰ هزار مدرسه در کشور را رقمی حدود ۸۰۰‌ یک‌هزارمیلیارد تومان برآورد کرده بود. اعتباری که به گفته‌ی او از ردیف مربوط  به ”احداث سالن‌های چندمنظوره با اولویت مدارس دخترانه” تامین خواهد شد.

این درحالی است که حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش در همان زمان، ضمن اعلام موافقت با این طرح، خاطرنشان کرده بود که «انجام طرح محرم‌سازی در مدارس دخترانه احتیاج به هزینه‌های زیادی دارد و تامین این هزینه‌ها کار مشکلی است».

در این میان، شیرزاد عبداللهی، کارشناسان مسائل آموزشی، معتقد است که حتی در صورت اجرای طرح “محرم‌سازی مدارس ‏دخترانه” «با صرف هزینه‌های سنگین» و به شیوه مورد نظر مدیران آموزش و پرورش، «کمکی به “شاداب‌سازی ‏مدارس” نخواهد کرد و برعکس فضای مدارس دخترانه دلگیر‌تر خواهد شد».

آقای عبداللهی، با بیان این‌که «دیوارهای بلند آجری، دروازه‌های آهنی، ‏راهروهای طولانی و نیمه‌تاریک و فضای یکنواخت و لخت کلاس‌ها، باعث دل‌زدگی دانش‌آموزان می‌شود»، خاطرنشان می‌کند که «بلندکردن دیوار مدارس و ایجاد حیاط مرکزی و اندرونی و بیرونی، ممکن ‏است نه تنها مشکلات اسکلتی دختران را حل نکند، بلکه نتایج معکوس به بار آورد و باعث مشکلات دیگر هم بشود».

حال “محرم‌سازی” مدارس دخترانه در حالی از سوی وزیر احتمالی آموزش و پرورش بار دیگر مورد تاکید قرار گرفته که بسیاری از کارشناسان، با اشاره به قدیمی بودن و نداشتن ایمنی لازم بسیاری از مدارس کشور، تامین اعتبار لازم برای ایمن‌سازی این مدارس را بر مسائلی چون “محرم‌سازی” آنان مقدم می‌دانند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com