صندوق توسعه ملی یا حیات خلوت خامنه‌ای و شرکاء

خبر کوتاه بود و فاجعه‌بار؛ از موجودی ۱۵۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی ایران، تنها ۱۰ میلیارد دلار باقی مانده است.

از موجودی ۱۵۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ایران تنها ۱۰ میلیارد دلار باقی مانده است؛ این خبر توسط مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی ایران در ۲۲ اردیبهشت رسانه‌یی شد.

غضنفری افزود از موجودی ۱۵۰ میلیارد دلاری این صندوق، ۱۰۰ میلیارد دلار آن توسط دولت‌های منصوب برداشته شده و ۴۰ میلیارد دلار آن نیز به عنوان تسهیلات پرداخت شده است!

این صندوق که در سال ۱۳۸۹ تاسیس و از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد، از ابتدا قرار بود ثروت‌های ملی را برای نسل‌های بعدی ایجاد و ذخیره کند، اما در طول سالیان گذشته، موسسات و ارگان‌های وابسته به خامنه‌ای همانند صدا و سیما و سپاه از آن سود جستند و بخشی از آن در جنگ‌های نیابتی حکومت ولایت فقیه در کشورهای منطقه استفاده گردیده است.

طبق اساسنامه‌ی این صندوق، برداشت از آن برای تامین کسری ناشی از عواید غیرنفتی بودجه عمومی دولت ممنوع است، اما دولت‌‌های منصوب در حکومت ولایت فقیه این قانون خودنوشته را مانند بسیاری قوانین دیگر، به هیچ انگاشته و بارها و بارها از این صندوق برای مصارف عمومی و هزینه‌‌های جاری دولت برداشت کرده‌اند. [صندوق توسعه ملی و صدور مجوز برای دستبرد دولت به آن]

صندوق توسعه ملی یا…؟

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ اعلام کرد: «در بودجه سال ۱۴۰۱ با کسری شدیدی مواجه شدیم که ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت بخشی از این مشکل را حل کرده‌ است».

به عبارت دیگر دولت رئیسی تنها برای سال ۱‍۴۰۱ معادل ۲۰ درصد از این صندوق توسعه را خرج جبران کسری بودجه خودش کرده است.

با این حال کوچکی‌نژاد در آن زمان افزود که «در مجموع باز هم بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته است»!

افشاگری کوچکی‌نژاد از اعضای مجلس حکومت ۲ هفته پس از آن صورت گرفت که علیرضا صالح، عضو هیئت عامل صندوق توسعه اعلام کرده بود که «از سوی نمایندگان مجلس… و از جاهای متفاوت به شدت تحت فشاریم… مدام به ما فشار می‌آورند که فلانی این وام را (از صندوق توسعه) گرفته و… ۲ سال ۴ سال اقساطش را بیندازید عقب»!

در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، بذرپاش وزیر کار فعلی و رئیس دیوان محاسبات آن موقع مجلس حکومت اعلام کرد که صندوق توسعه ملی به خزانه (قلک) دوم دولت تبدیل شده است!

شایان ذکر است کشور همسایه امارات متحده بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار موجودی در صندوق توسعه کشورش دارد؛ یعنی ۱۰ برابر ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه.

صندوق توسعه ملی؛ منشاء قدرت حاکمان!

حالا پس از این وضعیت اسفناک در این صندوق که قرار بود ملی باشد، عباس عبدی از مهره‌‌های جناح مغلوب حاکمیت ایرادات پیشتر وارد شده از جانب خودش به این صندوق را این گونه برجسته کرده است که «این صندوق در جایی موفق می‌شود که حاکمیت قانون وجود داشته باشد»! و می‌افزاید آن «حساب ذخیره‌ی ارزی تبدیل به صندوقی آماده برای دست‌اندازی سیاسی به آن شد»! و آن را برای فراتر از بودجه عمومی و «کارهای دیگری که صلاح دانستند، مطرف کردند» و تبدیل به «منشاء قدرت» جناح غالب حاکمیت شد.

عبدی شکست این صندوق را به این دلیل می‌داند که «آن پول و ارزی که در این صندوق است قدرت دارد و این ساختار سیاسی، (بخوانید حاکمیت ولایت فقیه) اجازه نمی‌دهد پول و قدرت مستقل در جایی وجود داشته باشد و تخصیص آن بر اساس اولویت‌‌های سیاسی… و نه اقتصادی… صورت می‌گیرد»!

حالا به نظر می‌رسد سرنوشت صندوق توسعه ملی نیز به سرنوشت حساب ذخیره ارزی به شکست کشانده شده، گره خورده است و به زودی موجودی آن نیز، کاملا ته خواهد کشید و سیاهی و تباهی اقتصادی را برای نسل‌های آینده ایران به جای خواهد گذاشت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)