سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱: حکم سه زندانی بلوچ، ازجمله یک زن که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان مرکزی زاهدان و ایرانشهر به اجرا درآمد.
اعدام

بنا به گزارش حال وش، صبح روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه، حکم اعدام یک مرد بلوچ در زندان ایرانشهر به اجرا درآمد. هویت این زندانی عیدمحمد شادمان (بامری)، ۴۲ ساله اعلام شده است که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

پیشتر خبر اعدام سه مرد بلوچ دیگر در این روز و در زندان مرکزی زاهدان و زندان ایرانشهر منتشر شده بود و با این حساب تعداد اعدام‌های این روز در این دو زندان به ۴ نفر افزایش یافت.

همچنین روز یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، حکم اعدام یک مرد و یک زن در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. این دو زندانی با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند. هویت مرد اعدام شده، گل محمد نارویی (بلوچ)، معروف به عیدوک، ۳۱ ساله و اهل زاهدان اعلان شده است.

هویت زنی که در این روز اعدام شد، تا لحظه تنظیم این خبر اعلام نشده است.

هیچ یک از این اعدام‌ها تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

تصویر زیر متعلق به گل محمد نارویی است:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)