مرکز دموکراسی برای ایران: در محافل نزدیک به خانه موسیقی در تهران گفته می شود داریوش پیرنیاکان دبیر این تشکل به دلیل حمایت از آزادی صدای زنان ناگزیر به استعفا شده است.

آقای پیرنیاکان هفته پیش در سخنرانی جشن سالگرد خانه موسیقی خواهان برداشتن محدودیت ها از سر را موسیقی ایران شده بود.

به گزارش سایت خبر آنلاین آقای پیرنیاکان دبیر و سخنگوی خانه موسیقی ایران یک هفته پس از طرح مسائلی در مورد موسیقی از سمتش در این تشکل صنفی استعفاء داد.

به گزارش این خبر گزاری، این نوازنده تار و سه‌تار در مراسم جشن خانه موسیقی ایران از حرام بودن موسیقی در ایران انتقاد کرده و خواستار آزاد شدن صدای بانوان شده بود.

خانه موسیقی ایران نیز چند روز پس از صحبت‌های پیرنیاکان و بازخورد آن در جامعه اعلام کرد که حرف‌های پیرنیاکان نظر شخص‌ی او بوده‌است.

پیرنیاکان که طی چند دوره گذشته سمت دبیری و سخنگویی خانه موسیقی را به عهده داشت، روز دوشنبه از سمت‌هایش استعفا داد.

 او در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده که چند سالی دبیر و سخنگوی این نهاد بوده، اما به دلایلی از جمله برای استراحت از این سمت‌ها کناره‌گیری کرده است.

صدای خوانندگان زن آزاد شود

داریوش پیرنیاکان در سخنرانی خود در شب جشن خانه موسیقی با اشاره به عدم وجود هرگونه دلیل فقهی مبنی بر حرام بودن موسیقی گفت:« ۳۴ سال است که در عرصه موسیقی زمستان است .هنوز موسیقی را اینجا حرام می‌دانند.هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی حرام است و درست نیست که این خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقه‌ها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام شده است به علاوه از خواسته‌ای مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. نیمی از هنرمندان موسیقی زنان هستند اما اجازه خواندن ندارند. فکر می‌کنم همه اهالی موسیقی درباره این خواسته‌ها یک صدا هستند. اصلاح شیوه ممیزی در حوزه موسیقی، صدور مجوز‌ها، سالن اجرای کنسرت، نمایش سازها در تلویزیون همه و همه خواسته اهالی موسیقی هستند.

ما نیاز به سالن‌هایی برای تمرین و اجرا هستیم. در صدور مجوز کنسرت‌ها دخالت‌های غیرموجه صورت می‌گیرد. مدیرکل چگونه مجوز وزارتخانه را برای اجرای یک کنسرت لغو می‌کند. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به راحتی تعطیل می‌شود. باید در تمام این مسائل تجدیدنظر کرد».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com