تا به کی در انتظار استدلال‌تان نشینیم؟

جناب آقای کدیور؛
اگر یادتان باشد، حدود هشت ماه پیش، نامه‌ای خطاب به روشنفکران و نواندیشان دینی نوشتم که در بسیاری از سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در آن نامه از روشنفکران و نواندیشان دینی، به ویژه از حضرتعالی (با ذکر نام)، پرسیدم که دلیل یا استدلال شما برای مدعای نبوت محمد ابن عبدالله و کلام الله بودن قرآن چیست، و تاکید کردم که این مطالبه دلیل، فقط از سوی من نیست، بلکه از سوی دانشجویان و پژوهشگران بسیاری‌ست که مایل‌اند و بلکه نیاز دارند تا بدانند که نواندیشان دینی برای مدعای مهم و سترگ نبوت پیامبر اسلام، چه استدلالی دارند.

پس از آن، به تک تک آقایان (از جمله حضرتعالی) ایمیل زدم و مطالبه خودم را با تاکید تکرار کردم. پاسخ شما به ایمیل من این بود:

«سلام جناب آقای نیکویی؛
نامه شما برای چندمین بار از طرق مختلف در چند روز اخیر به دستم رسید.
به امید خدا بعد از خواندن کتاب شما و اطلاع از میزان تحصیلات‌تان، در فرصت مقتضی، اگر پاسخی لازم شد، خدمتتان داده می‌شود.
موفق باشید».

جناب آقای کدیور؛
من نمی‌دانم میزان تحصیلات من چه ربطی به آن مطالبه و پاسخ احتمالی شما دارد؟ مگر من در همان نامه تاکید نکردم که قرار نیست به من جواب بدهید، بلکه قرار است به هزاران جوان و دانشجو و پژوهشگر و اهل اندیشه پاسخ دهید که استدلال‌تان چیست؟ قرار نیست فقط به من و آن‌هم به‌طور محرمانه و درگوشی جواب بدهید.

دانشجویان بسیاری در مقاطع مختلف دانشگاهی، چه در داخل ایران و چه در کشورهای دیگر، منتظرند تا ببینند استدلال شما روشنفکران و نواندیشان دینی برای مدعای نبوت پیامبر اسلام و کلام الله بودن قرآن چیست؟ من هم که سوادم در حد خواندن و نوشتن است، با کنجکاوی و اشتیاق فراوان در میان منتظران نشسته‌ام و روزشماری می‌کنم برای شنیدن پاسخ شما.

سی سال است که به تبلیغ اسلام اشتغال‌ دارید و درباره اسلام قلم‌فرسایی می‌کنید، ولی دریغ از یک سخنرانی یا مصاحبه یا مقاله کوتاه که در آن برای پشتیبانی از مبانی اعتقادی و پایه و اساس هزاران مدعای دینی و مذهبی که به خورد خلایق می‌دهید (مدعای نبوت پیامبر اسلام و کلام الله بودن قرآن)، استدلالی بیاورید.

آیا نمی‌دانید بدون استدلال، انبوه آموزه‌های دینی و مذهبی‌تان که روز و شب به خلایق می‌فروشید، در نظر اهل خرد، اگر نگوییم کوهی از اوهام و اباطیل و خرافات است، دست‌کم جز مشتی مدعای بی دلیل چیزی نیست؟ سر هم کردن مشتی مدعای بی پایه و اساس هنر نیست، بلکه عین بی‌هنری است و ای کاش فقط بی‌هنری بود؛ این کار شما فریب‌کاری و دوز و دغل است.

به هر حال همچنان منتظر استدلال هستم.

حجت الله نیکویی

۲۵ فروردین ۱۴۰۲

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)