افزایش قبض گاز و باز هم دست دولت رئیسی در جیب مردم!

در حالی که در سال جاری و در آستانه فصل سرما، مقامات دست اندر کار حکومتی اعلام کرده‌ بودند که تنها در مورد مشترکان پرمصرف گاز و آن هم به میزان ۱.۵ برابر، هزینه قبض گاز آنها افزایش پیدا خواهد کرد اما اکنون و در پایان روزهای سرد سال، یک عضو مجلس حکومت اعلام کرده است که در برخی موارد، قبض گاز خانگی تا ۲۰ برابر افزایش قیمت داشته است!

در آبان ماه سال جاری بود که زمزمه‌های افزایش قیمت گاز شنیده شد. ابتدا مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس حکومت ایران خبر از اصلاح تعرفه‌های گاز داد که طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اجازه آن به شرکت گاز حکومت ایران داده شده است و اعلام کرد که تعرفه‌های آن به صورت پلکانی بالا خواهد رفت. در زمینه تعرفه‌های مصرف گاز ۱۲ پله تعریف شده است که از پله ۵ تا پله ۱۲ شامل مشترکان پرمصرف می‌شود.

در آن زمان همچنین این موضوع نیز مطرح شد که دولت رئیسی به دنبال جریمه مشترکان پرمصرف می‌باشد تا بدین وسیله بتواند کمی از کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز شیرین در کشور را که پیش از آن جواد اوجی، وزیر نفت رئیسی، نسبت به آن هشدار داده بود را جبران نماید!

حیله‌گری در مورد میزان افزایش قیمت قبض گاز!

برخی در آن زمان این احتمال را مطرح کردند که تعرفه پلکانی از ۲۰۰۰ تومان به ۵۰۰۰ هزار تومان خواهد رسید و در نهایت امر، شهروندان تنها شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی یا ۱.۵ برابری قیمت قبض گاز خواهند بود. [گرانی گاز و احتمال افزایش ۳ هزار تومانی تعرفه مشترکان]

با وجود همه این اطلاعات و گمانه‌زنی‌ها، اما اکثر کارگزاران حکومت ولایت فقیه متفق‌القول بودند که این حداکثر میزان افزایش قیمت قبض گاز و برای پلکان آخر خواهد بود.

اما با گذشت چند ماه از آن روزها و در حالی که به پایان فصل سرما نزدیک می‌شویم و در حالی که در سرمای سخت زمستان امسال، بسیاری از شهروندان ایرانی در دماهای چند ده درجه زیر صفر آن هم در ماه دی مجبور شدند قطعی گاز را نیز به جان بخرند اما حکومت ولایت فقیه ظاهرا به این میزان ظلم و جور به شهروندان بسنده نکرده و خبر از آن می‌رسد که بهای گاز برخی شهروندان تا ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده است!

محمدعلی محسنی بندپی، عضو مجلس حکومت از نوشهر در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، اعلام کرد که افزایش ۱۰ تا ۲۰ برابری قبض گاز موجبات نگرانی مردم در مناطق مختلف کشور را فراهم کرده است!

محسنی بندپی ضمن اشاره به این موضوع، خطاب به اوجی، وزیر نفت دولت رئیسی افزود بهای گاز که جدیدا صادر می‌شود مردم را نگران کرده و این وضعیت به سمت یک تنش اجتماعی کشیده خواهد شد!

اوج سرما و افزایش اوج‌وار بهای گاز برای شهروندان در سرما مانده!

شایان  ذکر است در ۲۳ دی ماه سال جاری محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت گاز حکومت ایران وضعیت و شرایط کمبود گاز در ایران را بحرانی اعلام کرد و از مردم کشور خواست که بخار‌ی‌های خانه‌های خود را ۶ ساعت در روز خاموش سازند!

پس از اولین موج شدید سرمای در زمستان امسال و در ماه بهمن، زمزمه‌های افزایش نجومی قیمت قبض گاز از اطراف و اکناف کشور شنیده شد از جمله و شاید برای اولین بار در روز ۴ بهمن، برخی رسانه‌های محلی استان همدان با انتشار تصاویر برخی از قبوض گاز مشترکان، از نجومی‌شدن قیمت گاز در این مناطق خبر دادند.

با گذشت زمان و سپری‌شدن چند هفته مشخص گردید که بحران بزرگتر از این حرف‌‌هاست و افزایش قیمت گاز تنها مختص به استان همدان نیست و همه استان‌های کشور را در بر می‌گیرد.

تصاویر منتشر شده از افزایش چند برابری بهای گاز در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های حکومت ولایت فقیه، تا بدانجا پیش رفت که این موضوع به جلسه علنی مجلس حکومت و اعتراض اعضای مجلس، به وزیر نفت دولت رئیسی کشیده شد.

افزون بر محسنی بندپی، یوسف داوودی دیگر عضو مجلس حکومت نیز در جلسه روز چهارشنبه مجلس، ضمن انتقاد از عملکرد شرکت گاز حکومت ایران اعلام داشت که در شهرهای غربی ایران که هوا به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد نیز رسید در کمال ناباوری، شرکت گاز، بهای گاز خانگی را از ۴۱ تومان به ۶ هزار تومان افزایش داده است!!!

البته پیش از این نیز اعتراضاتی نسبت به افزایش قیمت قبض گاز در مجلس حکومت مطرح شده بود از جمله در روز ۱۵ اسفند، باقر قالیباف، رئیس مجلس حکومت مجبور به اعتراف شد که برای برخی شهروندان قبض گاز ۷ میلیون تومانی صادر شده است!

بی‌شک این غارتگری و دست در جیب مردم کردن دولت رئیسی و آن هم در کشوری که از نظر ذخائر گازی، رتبه دوم را در میان کشورهای جهان دارد جدا از شگفتی‌زا بودن آن، در آینده‌یی نه چندان دور،‌ تبدیل به آتشی خواهد شد که دامان حکومت‌گران را خواهد گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)