بیانیه مشترک پژاک و کودار برای نوروز

«حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)» و «جامعه دمکراتیک آزاد شرق کردستان(کودار)» پیشاپیش عید نوروز را به تمامی خلق کُرد و خلق‌های تحت ستم و آزادیخواه که در انقلاب ژن، ژیان، آزادی سهیم هستند، تبریک می‌گویند. همراه با خلق غیور و آزادیخواهمان می‌توانیم برگ زرین دیگری از تاریخ مبارزات نستوه خویش را با افتخار ورق بزنیم.

نوروز امسال مزین به انقلاب معنادار و عظیم «ژن، ژیان،‌ آزادی» گشته. جنبش انقلابی «ژن، ژیان‌، آزادی» و جنبش تاریخی نوروز می‌توانند در بهار امسال با همگرایی و اتحاد خلق کُرد بزرگترین حماسه‌های آزادیخواهانه و دمکراسی‌طلبانه بیافرینند. نوروز که برای خلق کُرد پرهزینه‌ترین جشن مبارزاتی بوده، دیگر یک نماد جنبشی و انقلابی انکارناپذیر است. جشن نوروزی امسال جشنی برای ارج‌نهادن به دستاوردهای انقلاب «ژن، ژیان،‌ آزادی» می‌باشد که برای کسب آن دستاوردها صدها شهید تقدیم شده. به یمن نوروز مقاومت و مبارزه بهار دیگری برای خلق‌های ایران در راستای کسب آزادی و دمکراسی حلول خواهدکرد. ایران قدرتمندانه‌تر از سده بیستم با قوی‌ترین انقلاب در سده بیست‌ویکم روبرو شده، لذا گریز از این انقلاب ناممکن است. هم در ایران و هم خاورمیانه، خلق کُرد پیشاهنگ و پیشتاز هستند و هیچ قدرتی یارای انکار این حقیقت را ندارد. پیشاهنگی و پیشتازی کُردها در خاورمیانه و ایران نیز یک امر عادی نیست بلکه یک وظیفه تاریخی آزادیخواهی و دمکراسی‌طلبی است که لاجرم باید بجای آورده شود. محتوا و معنای کامل این وظیفه نیز پارادایم «جامعه دمکراتیک و اکولوژیک مبتنی بر آزادی زن» است که شعار «زن، زندگی، آزادی» برخاسته از محتوای پرنغز و زیبای این پارادایم آزادی‌بخش می‌باشد.

نظام و جمهوری اعدام ایران که فاشیسم و نسل‌کشی علیه خلق‌ها و ملیت‌های تحت ستم را به سنت دیرینه خویش مبدل نموده و هر روز هارتر می‌گردد، امسال با جنبش انقلابی زنان و جوانان و نوروز خلق‌ها مورد مؤاخذه قرارمی‌گیرد. نوروز، دادگاه خلق‌ها برای تصمیم‌گیری متحدانه جهت آغاز یک سال دیگر مملو از مبارزه و مقاومت است. نمادی است که همیشه از واگرایی توده‌ها و اقشار جامعه ما ممانعت بعمل آورده.

امسال نوروز به موجب اوج‌گیری جنبش انقلابی ژن، ژیان، آزادی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته همه میادین را به پارلمان خلق‌ برای راسخ‌ترنمودن عزم مبارزاتیش مبدل خواهد کرد. لازم است برای حفظ دستاوردهای دهها سال مبارزه و نیز ارتقای مبارزات انقلاب امسال که پیشاهنگی آن برعهده زنان و جوانان است، جشن نوروز به پارلمانی طبیعی برای کسب آزادی کامل مبدل گردانده شود. همگان واقفند که خلق‌ها و ملیت‌های شرق کردستان و ایران فراروی یک نوروز و بهار پیشرونده در مسیر آزادی قرارگرفته‌اند و تنها راه، به سرانجام‌رساندن انقلاب است. بزرگترین تکیه‌گاه برای پیش‌روی، اتحاد گرانمایه‌ای است که امسال میان‌ خلق‌ها در سراسر ایران و شرق کردستان شکل‌گرفته.

بی‌شک هرچهار بخش کردستان بیش از دهه‌ها و سال‌های گذشته امسال با بزرگترین خطرات و تهدیدها روبرو شده. خلق می‌تواند در کارناوال‌های نوروزی، صفوف اتحاد خود را تقویت بخشد و تمامی خطرات دشمن باهدف نسل‌کشی فرهنگی و فیزیکی را دفع نماید. جنبش عملی خلقمان با انقلاب ژن، ژیان، آزادی آغاز شده ولی در جنبش انقلابی نوروزی به اوج خواهد رسید و استحکام خواهدیافت. دست‌برداشتن از این ارزش انسانی در مقابل ظلم و بیداد نظام‌های فاشیست، برای همه خلق‌ها غیرممکن است. اگر جشن جنبش انقلابی نوروز امسال نیرومندانه و باشکوه‌تر برگزار نگردد و در سراسر سال تداوم نیابد، خطرات علیه همه خلق‌ها بشدت افزایش خواهد یافت. نوروز در بهار پیش‌رو تحول‌سازترین واقعه را پیش‌رویمان نمایانده است و با آوازه‌ای که در سراسر جهان طنین‌انداز شده، باردیگر جهانی خواهدشد.

ما، حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) و جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار) نوروز را به تمامی خلقمان خاصه خانواده‌های شهیدان، رهبر آپو و نیروی فدایی گریلا تبریک می‌گوییم و سوگند یاد می‌کنیم که هرگز از راه مبارزه برای آزادی و دمکراسی دست برنداریم و آزادی خلقمان و رهبر آپو را متحقق سازیم. مبارزه و شهادت و رشادت میراث مبارزاتی ما بوده‌اند و همگام با خلق‌کُرد و همه خلق‌های تحت ستم می‌توانیم پیروزی‌های ارزشمندی کسب نماییم. راه صحیح متوقف‌ساختن نظام ظلم و ستم و دستگاه‌های سرکوب، اعدام و نسل‌کشی، از انقلاب خلقی بویژه با تکیه بر جنبش‌ ژن، ژیان، آزادی و جنبش نوروز می‌گذرد. نوروز فرصتی بزرگ برای مشارکت دمکراتیک همه اقشار و توده‌های خلق‌ها در انقلاب نوین است و اقشار و توده‌ها، جوانان، زنان، کارگران، معلمان، روشنفکران و سایر اقشار، نیروهای عملی این انقلاب در میادین هستند. جادارد که اعدام «محی‌الدین ابراهیمی» زندانی سیاسی کُرد در زندان اورمیه را بشدت محکوم نماییم. قطعا جمهوری اعدام در مقابل انقلاب خلق‌ها دچار شکست خواهدشد. پاسداشت جنبش نوروزی دیگر به یک وظیفه انسانی، اخلاقی و سیاسی برای خلق کُرد مبدل گشته زیرا تماما یک عمل انقلابی سرکوب‌ناپذیر می‌باشد. «نوروز مقاومت است؛ مقاومت زندگیست» شعار مشترک نوروز امسال ما می‌باشد. با مقاومت برای زندگی آزاد، آزادی به ارمغان خواهد آمد.

حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)

جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)

۱۷ مارس ۲۰۲۳/ ۲۶ ره‌شه‌مه ۲۷۲۲ کُردی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)